ارائه خدمات طب کار در دارالشفاء امام رضا (ع)
ارائه خدمات طب کار در دارالشفاء امام رضا (ع)

بخش طب کار دارالشفاء امام رضا (ع) به‌عنوان تنها مرکز درمانی دارای مجوز طب کار در آستان قدس رضوی، ظرفیت خدمات‌رسانی به هشت هزار و ۵۰۰ نفر را در هرسال دارد.

به گزارش اختر شرق؛ فریدون عامل بردبار، مسئول بخش طب کار دارالشفاء امام رضا (ع) اظهار کرد: این واحد طبق مجوز وزارت بهداشت و با یک گروه متخصص، امکان ارائه خدمات طب کار به  هشت هزار و ۵۰۰ نفر را در طول سال دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز،  حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در نیمه نخست سال جاری از این خدمات بهره‌مند شدند و طبق تجربه، بیشتر معاینات طب کار در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.

عامل بردبار گفت: تجهیز این بخش شامل دستگاه‌های انجام معاینات طب کار، همچون دستگاه اسپیرومتری است و علاوه بر آن از امکانات دیگر بخش‌های دارالشفاء ازجمله آزمایشگاه و رادیولوژی استفاده می‌شود و با حضور پزشکان متخصص، پاسخ‌های دقیق به شرکت‌های متقاضی بررسی سلامت کارکنان‌ ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک پزشک متخصص طب کار به‌عنوان مسئول فنی، دو پزشک عمومی دوره‌دیده طب کار، کارشناس بهداشت حرفه‌ای، شنوایی‌سنج، بینایی‌سنج و همچنین مسئول بخش در قالب تیم هفت نفره طب کار در دارالشفا در حال خدمت هستند.

مسئول بخش طب کار دارالشفاء امام رضا (ع) ادامه داد: طبق الزام وزارت بهداشت و باهدف بررسی آسیب‌های شغلی کارکنان کارخانه‌ها و شرکت‌ها، طب کار به بررسی سلامتی کارکنان آن‌ها ازنظر بینایی، شنوایی، اسپیرومتری (تنفسی)، قلبی و… می‌پردازد و نتایج این چکاپ در پرونده سلامت شغلی فرد ثبت و به کارفرمای مربوطه و وزارتخانه ارجاع می‌شود.

وی  تصریح کرد: خدمات این مرکز تنها محدود به شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی نبوده و همه شرکت‌ها، کارخانه‌های و مؤسسات می‌توانند برای معاینات بدو استخدام، معاینات ادواری و سالانه و تکمیل پرونده سلامت شغلی کارکنان خود از خدمات دارالشفاء، طبق تعرفه‌های مصوب، بهره‌مند شوند.

عامل بردبار عنوان کرد: علاوه بر این، در صورت تقاضای کارفرمایان، امکان ارائه خدمات فراتر از طب کار و انجام چکاپ و غربالگری دقیق‌تر کارکنان نیز وجود دارد و اگر شرکتی خواستار انجام تست‌هایی مثل سونوگرافی باشد، زمینه انجام آن طبق قرارداد دوجانبه فراهم است.  

وی در ادامه گفت: یک روش این است که برای برخی از کارخانه‌های که امکان تعطیلی خط تولید خود را ندارند، تیم طب کار طبق قرارداد به کارخانه مربوطه اعزام می‌شود و معاینات کارکنان در محل کار انجام می‌شود و سپس اقدامات تکمیلی این چکاپ‌ها در دارالشفاء امام رضا (ع) صورت می‌گیرد.

مسئول بخش طب کار دارالشفاء امام رضا (ع) ادامه داد: درروش دوم، کارکنان شرکت مربوطه به‌صورت انفرادی یا گروهی و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، به بخش طب کار دارالشفاء امام رضا (ع) اعزام می‌شوند و معاینات توسط تیم مستقر در این بخش انجام می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه از سال ۱۳۹۱ خدمات چکاپ سلامت در این مرکز درمانی ارائه می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بخش طب کار دارالشفا همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ در طبقه منهای یک این مرکز درمانی در جوار بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی به‌طور متوسط روزانه ظرفیت پذیرش حدود ۲۰ نفر را دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 93