اجرای فاز واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در کاشمر، همزمان با سراسر کشور
اجرای فاز واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در کاشمر، همزمان با سراسر کشور

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر ازاجرای طرح سراسری واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در کاشمر همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش اخترشرق؛ دکتر خانزاده در این خصوص گفت: بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) یک بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده و مشترک بین حیات وحش و جمعیت دامی اهلی است.
وی اظهار کرد: عمده‌ترین راه انتقال، تردد دام آلوده می‌باشد و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها می‌باشد و همچنین رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابجایی دام ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده، ضد عفونی آبشخورها، رعایت کلیه اصول امنیت زیستی و … می‌باشد.
خانزاده با اشاره به اجرای برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت دام OIE به منظور ریشه کنی این بیماری تا سال ۲۰۳۰، سازمان دامپزشکی کشور جهت جلوگیری از بروز بیماری در جمعیت دامی کشور گفت، اجرای فاز واکسیناسیون عمومی را در دام‌های کوچک از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و سازمان دامپزشکی کشور با تأمین واکسن مربوطه واکسیناسیون رایگان دام ها، در اجرای تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت دام، گام برداشته است.
وی خاطر نشان کرد: طرح ریشه کنی این بیماری از فروردین سالجاری در سراسر کشور آغاز گردید و این شبکه با برنامه ریزی مناسب و اعزام اکیپ‌های عملیاتی مبارزه با بیماری‌های دامی به مناطق مختلف سطح استان، واکسیناسیون دام‌های کوچک را بر علیه این بیماری آغاز نموده و در اجرای این فاز تا کنون، تعداد ۲۰ هزارو ۳۰۰ رأس گوسفند و بز از جمعیت دام کوچک این شهرستان بر علیه این بیماری واکسن دریافت کرده‌اند و این طرح تا حصول نتیجه ۱۰۰ درصدی پیش بینی تا اواخر خردادماه ادامه خواهد یافت.
در پایان دکتر خانزاده از دامداران محترم شهرستان خواست که همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی واکسیناسیون دامپزشکی این شهرستان داشته باشند و هر چه سریعتر نسبت به واکسیناسیون تمامی دام‌های خود علیه این بیماری اقدام و در صورت مشاهده هر گونه تلفات و مورد مشکوک به بیماری در دام‌های اهلی و وحشی مراتب را به شماره تلفن ۵۵۲۲۷۳۱۳ اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

خبرنگار:فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 30