آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه تبادل دانشجو و استاد هستیم
آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه تبادل دانشجو و استاد هستیم

رئیس دانشگاه اشراق افغانستان در دیدار با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی از آمادگی این دانشگاه برای تبادل دانشجو، استاد و همکاری های علمی خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر حیدرپور رئیس دانشگاه اشراق افغانستان در دیدار با دکتر سلجوقی رئیس واحد استانی خراسان رضوی گفت: دانشگاه‌های ایران برای ما در حکم دانشگاه مادر هستند. بسیاری از اساتید دانشگاه‌های افغانستان عمدتاً تحصیلکرده دانشگاه‌های ایران هستن، لذا دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ما در اولویت همکاری بوده و از آنجا که دانشگاه اشراق دانشگاه تامین کننده هیات علمی، نیروی انسانی متخصص برای دانشگاه‌ها و موسسات در غرب افغانستان محسوب می‌شود، تفاهم نامه‌های متعدد همکاری بین المللی با دانشگاه‌های ایران از جمله فردوسی، علامه طباطبایی دانشگاه شهید بهشتی منعقد کرده و از انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی استقبال می‌کند.

دکتر حیدپور در ادامه با اشاره به نوع تفاهم نامه‌های منعقد شده آن موسسه، ادامه داد: تفاهم نامه‌های ما با دانشگاه‌های ایران با هدف بورس دانشجویان و برگزاری وبینارها و استارتاپ‌ها است؛ ازآنجا که دانشگاه اشراق تنها دانشگاه خصوصی دارای فضای ملکی و سایت مستقل در غرب افغانستان است و فعالیت در بخش آموزش‌های مهارتی از اهداف و علایق این دانشگاه است، لذا باتوجه به تجربیات و ویژگی‌های خاص دانشگاه جامع علمی کاربردی در این بخش، آماده هرنوع همکاری با این دانشگاه هستیم.

رییس دانشگاه اشراق هرات درخصوص ارائه برخی از خدمات آموزش از راه دور دانشگاه جامع علمی کاربردی برای دانشجویان افغان گفت: دانشگاه اشراق به علت هزینه بالای بسته‌های اینترنت و نیزعدم معادل‌سازی و تایید مدارک دوره‌های مجازی توسط وزارت آموزش عالی افغانستان، در حال حاضر امکان آموزش مجازی را ندارد، اما تمایل دارد از تجربیات و برنامه‌های آموزشی مهارت محور دانشگاه جامع علمی کاربردی در همه حوزه‌ها بهره‌مند شود.

در ادامه این دیدار دکتر سلجوقی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی نیز با اشاره ساختار متفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌های ایران گفت: این دانشگاه دارای ویژگی‌های متمایز از سایر دانشگاه‌ها است و تنها دانشگاهی است که دارای گروه برنامه ریزی درسی و کارگروه مستقل گسترش است لذا می‌تواند در دوره‌های مقطع دار و دوره‌های کوتاه مدت، برنامه درسی تدوین کند.

وی پذیرش دانشجو براساس تقاضای جامعه و نیازسنجی بازار را از ویژگی‌های دیگر دانشگاه برشمرد و گفت: در این دانشگاه رشته‌های تحصیلی در هر ترم تحصیلی بازنگری شده و اگر تقاضای جامعه در رشته‌ای اشباع شده باشد دیگر تمدید نمی‌شود.

دکتر سلجوقی درخصوص فعالیت‌های استارتاپی، رشد و نوآوری دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با دارا بودن خانه‌های خلاق و مراکز رشد و نوآوری می‌تواند در زمینه برگزاری آموزش‌های کوتاه مدت برای همه افراد تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده، استارتاپ‌های کسب و کار و اشتغال با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی افغانستان همکاری کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی با تاکید بر اجرایی کردن مذاکرات و تفاهم نامه‌ها توسط طرفین، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه تحولات تکنولوژی و فناوری، صلاحیت حرفه‌ای در بخشهای مختلف کشاورزی، خدمات، صنعت و همچنین آموزش‌های کوتاه مدت، مهارت آموزی و اشتغال، آموزش‌های مجازی، کارآفرینی و امور بین الملل، آمادگی لازم برای انتقال آموزش‌ها و تجربیات در قالب تفاهم نامه‌ها و توافقات لازم به دانشگاه‌های افغانستان و دانشگاه اشراق دارد و باید دوطرف اجرای تفاهم نامه‌ها را پیگیری کند.

دکتر حیدرپور و هیات همراه در دیدار با رئیس واحد استانی خراسان رضوی در خصوص مراودات علمی، آموزشی و مهارتی بین دو دانشگاه و چگونگی انعقاد تفاهم نامه همکاری تبادل نظر کردند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 29