جلسه توجیهی پروژه ملی امنیت غذایی (ایران ایکاردا) در قوچان برگزار شد
جلسه توجیهی پروژه ملی امنیت غذایی (ایران ایکاردا) در قوچان برگزار شد

جلسه توجیهی پروژه ملی امنیت غذایی (ایران ایکاردا) با حضور مهندس نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ، دکتر فلاح کارشناس مسئول پروژه امنیت غذایی سازمان، مهندس کنعانی و کارشناسان تولیدات گیاهی در قوچان برگزار شد.

جلسه توجیهی پروژه ملی امنیت غذایی (ایران ایکاردا) با حضور مهندس نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، دکتر فلاح کارشناس مسئول پروژه امنیت غذایی سازمان، مهندس کنعانی و کارشناسان تولیدات گیاهی در قوچان برگزار شد.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان قوچان؛ مهندس نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه ده سال بعد عملاً منابع آب زیرزمینی برای کشاورزی نخواهیم داشت و تأمین آب شرب در اولویت خواهد بود لذا فقط می‌توان بر پایه آب باران (کشت دیم) کشاورزی کرد، خاطرنشان کرد: مثال عینی این موضوع خشک شدن سفره‌های زیرزمینی دشت مشهد است که در دهه چهل، از عمق ۲۵ تا ۳۰ متری آب برداشت می‌شد اکنون برای رسیدن به آب باید به عمق ۱۸۰ متری رسید.

مهندس نیک پور با اشاره به اینکه اولین گام در اجرای پروژه امنیت غذایی (ایران ایکاردا) آسیب‌شناسی وضعیت اراضی دیم است، عنوان کرد: مباحثی که در آسیب‌شناسی مورد تجزیه تحلیل قرار می‌گیرد روش‌های کشت دیم، روش‌های ذخیره‌سازی، تناوب زراعی، لینک دیم‌کاری بادام (از حالت رقابتی خارج شود)، ژنتیک و اصلاح نباتات در دیم (هر پنج سال باید رقم کشت عوض شود) نتیجه آسیب‌شناسی منجر به تغییر خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب که تمام فلسفه وجودی فعالیتمان این است که به کشاورز القاء کنیم باید به سمت تغییر در رویه کشت دیم‌کاری حرکت کند، مطرح کرد: متوسط سطح مزارع شهرستان ۴۰ هکتار است که ۲۰ هکتار آن کشت می‌شود، با توجه به عملکرد در واحد سطح و قیمت فروش گندم، ماحصل این فصل کشت کشاورز ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که این رقم جوابگوی هزینه‌های خانوار کشاورز نیست چه رسد به اینکه برای او رفاه ایجاد کند.

وی اظهار کرد: دیم‌کاری در بهترین منطقه استان که همین شهرستان قوچان است، اسف‌بار است، پس چاره‌ای جز تغییر نخواهیم داشت.

مهندس نیک پور بابیان اینکه ۱۲ تا ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک‌داریم و ماده آلی خاک باید ۱.۵٪ کربن باشد درحالی‌که ۰.۴٪بیشتر نیست، گفت: توجه به‌نظام اکولوژیکی دیم‌کاری بسیار مهم است؛ کشاورز ما در تناوب کشت، یک سال زراعی گندم و سال بعد آیش دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این سؤال که آیا واقعاً آیش لازم است، عنوان کرد: تجربه کشاورزی در مناطق نیمه‌خشک همانند قوچان نشان داده، آیش سیاه باید ممنوع شود؛ در پروژه ایران ایکاردا، کشت علوفه (گلوم) یا دانه‌های روغنی (کلزا یا گلرنگ) جایگزین آیش می‌شود.

وی ادامه داد: رطوبت خاک در عمق ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر را بگیرید اگر به حدی بود که یک سال آیش را جوابگو باشد می‌توان آیش داشت حال‌آنکه رطوبت در این عمق ناچیز از و نباید آیش انجام شود.

مهندس نیک پور هدف از اجرای پروژه امنیت غذایی (ایران ایکاردا) تعیین تجربی و عملی نظام اکولوژیک دیم‌کاری دانست و خاطرنشان کرد: دو رکن اصلی پروژه امنیت غذایی تناوب زراعی و کشاورزی حفاظتی است؛ گاوآهن برگردان دار بیش از چهل سال است که اشتباه به کشاورزان ایران توصیه‌شده. کشاورز مزیت استفاده از گاوآهن برگردان دار را آفتاب خوردن خاک عنوان می‌کند حال‌آنکه این آفتاب خوردن برای خاک مناطق سردسیری با دوره طولانی یخ‌زدگی خاک مناسب بوده نه هر خاکی.

تحقق پروژه امنیت غذایی درگرو به دست آوردن نتایج کارکردی در نظام اکولوژیکی دیم‌کاری (پلت فرم) و ترویج و توسعه است.

مهندس کاروانی مسئول زراعت قوچان عنوان کرد: خاک کشاورزی قوچان ماده آلی پایین دارد و بارندگی چندانی نداریم، وقتی ریشه نتواند توسعه یابد تولید نقصان می‌یابد از این نظر در شهرستان قوچان برای کشت مستقیم محدودیت‌هایی داریم. وی اضافه کرد: نمی‌توان جلوی چرای دام بعد از برداشت محصول را گرفت بهترین کار این است که به‌محض خروج کمباین، گاوآهن مرکب یا همان چیزل پیلر وارد زمین شود تا هنوز که خاک رطوبت دارد کاه را با خاک ترکیب کند.

وی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی از حذف گاوآهن برگردان دار شروع می‌شود و تا کشت مستقیم ادامه دارد، وقتی کشاورزی گاوآهن برگردان دار را کنار می‌گذارد میگوییم به کشاورزی حفاظتی خوش‌آمدید اما برای این گذار باید دوره تغییر رعایت شود یعنی اینکه بعد از حذف گاوآهن، چیزل پیلر استفاده شود، کاه با خاک مخلوط شود تا نهایتاً به کشت مستقیم برسیم، درزمان کشت باید ۱۵ سانتیمتر زیر بذر به هم بخورد تا مشکل کشت مستقیم حل شود.

مسئول زراعت قوچان گفت: باید قبل از اجرای این پروژه، به علت فشردگی خاک نیاز است زیرشکن به هم زدن خاک زیر بذر را تأمین کند، مواد آلی خاک افزایش داده شود و مدیریت بقایا در حفظ رطوبت خاک نقش تعیین‌کننده دارد، رعایت شود.

دکتر فلاح هروی با اشاره به اینکه این پروژه چند سالی است که در غرب کشور آغازشده، در استان ما ۱۰ شهرستان دیم خیز برای اجرا انتخاب‌شده که بیشترین سطح کشت دیم در اختیار قوچان است، عنوان کرد: پروژه ایران ایکاردا (امنیت غذایی) جزء مهم‌ترین پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی است این پروژه مناسب همه شهرستان‌ها نیست و ما حساب ویژه‌ای برای قوچان در نظر گرفته‌ایم. باید همه قسمت‌ها کمک‌حال این پروژه باشند نه اینکه فقط به‌عنوان پروژه زراعت دیده شود. باید اولویت توزیع بذر و کود و علف‌کش‌ها به کشاورزانی داده شود که به‌عنوان پلت فرم‌های این پروژه با ما همکاری کرده‌اند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 24