شهردار طرقبه بازگشایی حریم و ایجاد خط ساحلی رودخانههای این شهرستان ییلاقی زیبا را از دغدغههای شهرداری دانست و گفت: اجاره دادن بستر و حریم رودخانهها توسط آب منطقهای باعث شده که مالکین باغات متصل به بستر حس مالکیت نسبت به حریم و بستر رودخانه داشته باشند.
به گزارش اختر شرق و به نقل از فارس؛ ناصر باقریمقدم در طرقبه با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای اصلی شهرداری بازگشایی حریم و ایجاد مسیر حرکتی کنار گذر رودخانهها است، بیان کرد: بازگشاییها آسان و به سهولت انجام نمیشود و عوامل بسیاری در این موضوع دخیل است، اولین موضوع، هماهنگی با آب منطقهای است که عملاً صدور مجوز محدوده بستر و حریم رودخانهها توسط آنها انجام میشود و شهرداری با مشارکت مردم آن را اجرایی میکند.
شهردار طرقبه با اشاره به جلساتی که اخیراً با آب منطقهای در خصوص حریم رودخانهها برگزارشده است، تصریح کرد: در این جلسات تأکید شد که بستر رودخانهها تا حد امکان توسط آب منطقهای مدیریت شود تا کمتر اجاره داده شوند، یکی از موضوعاتی که در مورد رودخانهها وجود دارد این است که بستر و حریم بهنوعی در اختیار مالک قرار میگیرد.
وی بیان کرد: اجاره دادن بستر و حریم رودخانهها باعث شده که مالکین باغات متصل به بستر حس مالکیت نسبت به حریم و بستر رودخانه داشته باشند و توافق برای منفک کردن زمین اصلی از بستر و حریم رودخانه مشکلاتی را ایجاد میکند؛ این موضوع در جلسات متعدد با آب منطقهای مطرحشده ولی هنوز به جمعبندی و نتیجه خاصی نرسیده است.
باقری مقدم عنوان کرد: در طرح تفصیلی، مسیر رودخانهها در دو طرف بهاندازه حریم فضای سبز حفاظتی پیشبینیشده است، به این معنی که در کاربری باغات افراد میتوانند به صورت اختصاصی فضا را در اختیار بگیرند ولی در کاربری سبز حفاظتی این فضا در اختیار شهرداری قرار میگیرد.
شهردار طرقبه با اشاره به مجوزهای زیادی که بهعناوینمختلف در این مسیر دادهشده و افراد دیوارکشی کردند و مسیر رودخانهها بهنوعی محبوس شده است، گفت: در بحث تملک و جداسازی این موارد نیاز است که خود مالکین نیز رغبت نشان دهند و افرادی که درخواست مجوز جدید دارند میتوانند برابر با ضوابطی که در طرح تفصیلی پیشبینیشده است مجوز بگیرند، در این طرح پیشبینیشده که بهتدریج خط ساحلی رودخانهها تملک شده و در اختیار شهروندان طرقبه و گردشگران قرارگیری که البته اجرایی کردن آن یک فرایند طولانیمدت است و ما نیازمند یک خرد جمعی و مشارکت اجتماعی مردمی در فرهنگسازی هستیم تا مردم این آمادگی را داشته باشند برای ورود به توافقات همراهی کنند.
وی با اشاره به اینکه اجرای خط ساحلی دارای مزیتهای بسیاری است و البته معایبی هم دارد، تصریح کرد: بهطور کلی اجرای خط ساحلی یک مزیت است اما با توجه به مجاورت شهر طرقبه با کلان شهر مشهد و حجم بالای ورودی گردشگران بیش از ظرفیت شهر، نیازمند یک آسیبشناسی دقیق است تا مشخص شود با ورود گردشگر با همین شیوهای که در حال حاضر در حال انجام است چه مشکلات و معضلاتی را به وجود میآورد و باید روی این موارد کارشناسیهای لازم انجام شود که اگر این معبرها بازشوند، باغدارانی که بومی منطقه هستند در معرض مشکلات خاص ورود گردشگران قرار میگیرند و احتمالاً تعارضاتی هم اتفاق میافتد.
باقری مقدم بیان کرد: مباحث زیستمحیطی نیز مشکل دیگری است که نیاز به تدبیر دارد، بنابراین باید روی این موارد دقت بیشتری به کار گرفته شود، در کلیات این خط ساحلی پیشبینیشده و در طرح تفصیلی ضابطهگذاری شده است که در صورت ابلاغ قابلیت اجرایی دارد.
شهردار طرقبه با تأکید بر اینکه این اقدامات نیازمند همراهی مردم و فرهنگسازی بوده و بهتدریج باید زیرساختهای لازم هم آماده شود، اظهار کرد: برای نیل به این هدف، یک فرایند طولانی حداقل چندین ساله لازم است و بهعنوانمثال یک مسیر را در طرقبه بهعنوان نمونه و بهعنوان پایلوت اجرا میکنیم تا پس از طی مسیر توسط همشهریان و گردشگران بازخوردهای آن دیدهشده، مزیتها و معایب آن شناسایی شود و اگر نتایج مثبت بود و این مسیر مورد اقبال واقع شد در مسیرهای دوم و سوم با سهولت و سرعت بیشتری این کار را میتوانیم توسعه و تعمیم دهیم؛ مثل نمونه کاری که در بازآفرینی محلات در محله مرکزی (محمدیه) طرقبه انجام دادیم که در ابتدا شاید مقداری مقاومت ایجادشده بود و خیلی تمایل به اجرا نبود اما پس از اجرای فاز یک و آسیبشناسی در فاز ۲ اجرای بهتر و بینقصتری را شاهد بودیم و الان محلات دیگر نیز راغب هستند که طرح بازآفرینی در آنجا هم انجام شود.
وی افزود: وقتی از اجرای خط ساحلی صحبت میشود بسته به مسیر رودخانه و عرض مقطع و میزان قوس یا دسترسی عرض بستر و حریم متفاوت است و اگر میانگین بهجز بستر رودخانه بین ۸ تا ۱۰ متر حریم داشته باشیم، در بعضی از قطعات عمق باغها بین ۱۰ تا ۱۵ متر بیشتر نیست و اگر قرار بر آزادسازی ۱۰ متر آن برای حریم باشد، مانده زمین تقریباً غیرقابل استفاده است و باید اول املاک ممیزی شوند تا اجرای طرح کمترین آسیب را به باغداران وارد کند.
شهردار طرقبه بیان کرد: باغهایی هم وجود دارند که دارای عمق بیشتری هستند ولی به لحاظ ساختار توپوگرافی منطقه و شیبهای زیادی که به سمت درهها و رودخانهها وجود دارد امکانپذیری اجرای طرح را با مشکل مواجه میکنند.
باقری مقدم، با اشاره به اینکه در شاخصهای تعیین عرض بستر و حریم رودخانهها شهرداری متولی نیست، خاطرنشان کرد: درخواست شهرداری از شرکت آب منطقهای ابلاغ نقشه کامل بستر و حریم رودخانههای شهر است تا بتوانیم برنامهریزی و کنترل دقیق و جامعتری را جهت توسعه پایدار شهری انجام دهیم.
منبع: خبرگزاری فارس