این روزها موضوع بررسی لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری مشهد، به موضوعی داغ و حاشیه ساز در شبکه های اجتماعی مبدل شده و انتقادهای فراوانی به نحوه تنظیم بودجه پیشنهادی مطرحشده است. منتقدان به این نحوه عملکرد، اعتقاددارند شهرداری به جای مدیریت هزینه ها و اقناع مردم، تلاش کرده است با بالابردن هزینه های عوارض و خدمات، میزان کسری اعتبارات خود را از جیب مردم تامین کند.
به گزارش اخترشرق وبه نقل از خبرگزاری فارس؛ این روزها موضوع بررسی لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری مشهد، به موضوعی داغ و حاشیهساز در شبکههای اجتماعی مبدل شده و انتقادهای فراوانی به نحوه تنظیم بودجه پیشنهادی مطرحشده است. منتقدان به این نحوه عملکرد، اعتقاددارند شهرداری بهجای مدیریت هزینهها و اقناع مردم، تلاش کرده است با بالا بردن هزینههای عوارض و خدمات، میزان کسری اعتبارات خود را از جیب مردم تأمین کند.
بر مبنای رسالت شفافسازی و مطالبه حقوق مردم از مدیریت شهری، در نظر دارد بهاجمال، برخی از موارد مطرحشده در آلبوم بودجه پیشنهادی شهرداری، شرکتها و مؤسسات وابسته را موردنقد و بررسی قرار دهد و البته از شنیدن و انتشار پاسخ متولیان نیز استقبال میکند.
در آغاز بررسی موارد مندرج در لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری و بهخصوص موارد مربوط به هزینههایی که مردم باید بپردازند، به سراغ آلبوم بودجه سازمان فردوس های شهرداری مشهد میرویم تا ببینیم شهرداری از محل فوت اموات، چه میزان درآمد در بودجه پیشبینی کرده است.
الف) در جدول شماره ۹ لایحه پیشنهادی شهرداری در ارتباط با تعرفه بهای خدمات، از همان بند اول، شاهد افزایش ۹۸ درصدی بهای خدمات هستیم. شاید بهتر باشد با زبانی عامیانهتر این موضوع را بیان کنیم. برای بیان راحتتر سه رقم آخر ارقام را گرد کرده و مبالغ را به «تومان» بیان میکنیم. ضمناً افزایش بها در مقایسه با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ مصوب شورای شهر ذکر میشود:
۱. خدمات بستهبندی اجساد بالای ۷ سال برای حمل به شهرستان با افزایش ۹۸ درصدی از ۲۲۵ هزار تومان به ۴۴۶ هزار تومان رسیده است.
۲. خدمات بستهبندی اجساد بالای ۷ سال برای حمل به فرودگاه با افزایش ۸۳ درصدی از ۵۰۹ هزار تومان به ۹۳۲ هزار تومان رسیده است.
۳. خدمات شستوشو و تدفین عادی اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۶ درصدی از ۵۸۴ هزار تومان به یکمیلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.
۴. خدمات شستوشو و تدفین تصادفی، عفونی و سوختگی اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۶ درصدی از ۶۱۴ هزار تومان به یکمیلیون و ۳۸۹ هزار تومان رسیده است.
۵. هزینه انتقال متوفی به سالنهای معراج اختصاصی تا مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۷ درصدی از ۳۸۱ هزار تومان به ۸۶۷ هزار تومان رسیده است.
۶. هزینه انتقال متوفی به سالنهای معراج عمومی به ازای هر کیلومتر مازاد بر مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۶۴ درصدی از ۵۸۰۰ تومان به ۹۵۰۰ تومان رسیده است.
۷. هزینه انتقال متوفی به سالنهای معراج اختصاصی به ازای هر کیلومتر مازاد بر مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۵ درصدی از ۱۵۴۰۰ تومان به ۳۴۷۰۰ تومان رسیده است.
۸. هزینه برگشت از خدمات اعزام اولیه و انتقال متوفی به سالنهای معراج برای کلیه گروههای سنی با افزایش ۱۱۹ درصدی از ۱۰۸ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان رسیده است.
۹. هزینه خدمات انتقال به پزشکی قانونی به ازای هر کیلومتر برای اجساد بالای ۷ سال با افزایش ۱۰۳ درصدی از ۴۴۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسیده است.
۱۰. هزینه خدمات اعزام به شهرستان در محدوده ۵۰ کیلومتری مشهد برای اجساد بالای ۷ سال با افزایش ۱۱۱ درصدی از ۱۵۵ هزار تومان به ۳۲۷ هزار تومان رسیده است.
۱۱. هزینه خدمات تدفین و بتنریزی برای اموات بالای ۷ سال با افزایش ۶۰ درصدی از ۷۶۶ هزار تومان به یکمیلیون و ۲۲۴ هزار تومان رسیده است.
آنچه گفته شد، فقط بخشی از افزایشهای عجیبوغریب هزینههای مردم درزمینهٔ خدمات بستهبندی، شستوشو، انتقال و دفن اجساد بود. اما در موارد مندرج در لایحه به همین میزان نیز بسنده نشده است و حتی درزمینهٔ ارائه خدمات اداری نیز با افزایشهای بسیار چشمگیر و بهدوراز منطق مواجه بودهایم. برای مثال، هزینه خدمات اداری و تشکیل پرونده برای اموات بالای ۷ سال با افزایش ۱۳۳ درصدی از ۷۴ هزار تومان به ۱۷۳ هزار تومان رسیده است.
ب) بر اساس جدول شماره ۱۰ تعرفه بهای همه قبور نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده است.
برای مقایسه دقیقتر این موارد، جدول تغییرات بهای خدمات در بودجه ۱۴۰۰ و لایحه پیشنهادی ۱۴۰۱ به پیوست این گزارش ارائه میشود.
اما در موارد مذکور در این لایحه، نکاتی به نظر میرسد:
در تعرفههای لحاظ شده برای کفنودفن اموات، در نگاه اول چنان دقتی لحاظ شده که گویا قرار است با یک موضوع بسیار پیچیده علمی روبرو شویم. اما برای مثال مشخص نیست تفاوت ۸۰۰ هزارتومانی شست و شوی جسد فرد بالای ۷ سال و زیر ۷ سال چه توجیه علمی و عملی و یا حتی شرعی میتواند داشته باشد و یا خدمات اداری و تشکیل پرونده برای متوفی زیر ۷ سال و بالای ۷ سال چه تفاوتی دارد که بین این ۲ مورد حدود ۱۱۵ هزار تومان تفاوت لحاظ شده است؟
در مورد تعرفه بهای قبور، عدد ۲۵ درصد در بسیاری از موارد در مقایسه با اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۰ رعایت نشده است. برای مثال، هزینه واگذاری بهروز قبور ۳ طبقه در قطعه مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی در بودجه سال ۱۴۰۰ از ۲۷ میلیون به عدد ۳۳ میلیون تومان افزایشیافته بود. درحالیکه همین عدد ۳۳ میلیون تومان مصوب در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ به عدد ۶۶ میلیون تومان تغییر پیداکرده و افزایش ۲۵ درصدی روی این عدد اعمالشده است. در نمونه دیگر، هزینه پیش واگذاری مقابر خانوادگی در آرامستان بهشت جوادالائمه در بودجه سال ۱۴۰۰ از ۳۵۰ میلیون به عدد ۴۲۷ میلیون تومان افزایشیافته بود. درحالیکه همین عدد ۴۲۷ میلیون تومان مصوب در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ به عدد ۸۵۴ میلیون تغییر پیداکرده و باز افزایش ۲۵ درصدی روی این عدد اعمالشده است. اینکه این اعداد و ارقام چگونه تا این حد تغییریافته هم جای شگفتی دارد و میبایست پاسخ مستدلی برای آن وجود داشته باشد. همینجا پرسش دیگری پیش میآید و اینکه این جنس تغییرات فقط در مورد هزینههای اموات به وجود آمده یا در تمام سرفصلهای بودجه چنین تغییراتی وجود داشته و مردم از آن بیخبر هستند.
* در اینکه اداره شهری با این وسعت و عظمت هزینه دارد و میبایست هزینههای آن تأمین شود، تردیدی نیست. ضمن اینکه بدون شک، بخشی از هزینههای اداره شهر نیز بر عهده شهروندان است که این موضوع میبایست از طریق اعمال برخی عوارض مشخص شود. اما اینکه بهای خدمات حتی در مورد کفنودفن اموات نسبت به سال گذشته بهیکباره به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش مییابد، از شگفتانِ هایی است که در ادوار گذشته مدیریت شهری سابقه نداشته است.
* در سرفصلهای جدول شماره ۸ بودجه عناوین برنامه هوشمند سازی شهری، هوشمند سازی خدمات شهری و تأمین زیرساختهای فناوری اطلاعات به چشم میخورد که در بودجه ۱۴۰۰ عدد ۳۰۰ میلیون تومان برای هر از آنها در نظر گرفتهشده است. این عدد نیز در سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰ درصد افزایش همراه بوده است. مقصود از چنین عناوینی در بودجه چیست و این مبالغ دقیقه برای چه کاری در نظر گرفتهشده است؟
* هنوز موضوع تصویب افزایش ۴۰ درصدی عوارض و بهای خدمات ساختمانی و مرتبط با املاک در جلسه بیست و پنجم شورا که درنهایت با نامه مدیرکل دفتر برنامهریزی و بودجه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور محکومبه ابطال شد را از یاد نبردهایم. مشخص نیست باید تأکید رئیس گروه تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر درآمدهای پایدار و منطقی بهجای شهر فروشی و تخلفات ساختمانی را باور کنیم یا اینکه در گوشه و کنار لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مواردی را ببینیم که با هیچ منطقی سازگار نیست. امید است اعضای محترم شورای شهر مشهد، تأکیدات نماینده محترم ولیفقیه در استان خراسان رضوی و امامجمعه مشهد را مدنظر داشته باشند و در تصویب لوایح مهمی مانند بودجه شهرداری، این توصیه ایشان را به جد مراعات کنند که: «در تصویب هر طرح و هر هزینه برای مردم، حتماً دقت شود فشاری به مردم وارد نشود یا هزینه نابجا به مردم تحمیل نشود.»