۲۰۵ مورد تماس سالمند آزاری در یک سال در اورژانس اجتماعی خراسان رضوی ثبت‌شده است
۲۰۵ مورد تماس سالمند آزاری در یک سال در اورژانس اجتماعی خراسان رضوی ثبت‌شده است

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۷ درصد این موارد مربوط به‌غفلت و مسامحه، هشت درصد آزار جسمی، پنج درصد آزار عاطفی و ۵۰ درصد آزارهای ترکیبی یا نامشخص اما واجد صفت آزار بوده است.

به گزارش اختر شرق؛ نسیم بوستانی بابیان اینکه بیشتر تماس‌ها از ناحیه‌ی همسایگان و آشنایان این سالمندان بوده است، عنوان کرد: اغلب آزارها از ناحیه مراقبین صورت گرفته و عمدتاً به خاطر ناآگاهی از موارد آزار یا به خاطر فقر مالی و معیشتی بوده است.

وی که در روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد، گفت: در سه ماه اول امسال تماس‌های مرتبط با سالمند آزاری ۴۲ مورد بوده است.

بوستانی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۲ درصد غفلت و مسامحه، ۱۵ درصد آزار جسمی، پنج درصد آزار عاطفی و ۳۸ درصد نیز ترکیبی یا نامشخص گزارش‌شده است.

این مسئول در خصوص سوء رفتار با سالمندان گفت: هر نوع اقدام عمدی یا غیرعمدی، چه یک‌بار و چه به‌کرات که باعث آسیب و آزار به سالمند شود به‌عنوان سوء رفتار با سالمندان و یکی از پنهان‌ترین اشکال خشونت در خانواده هست خصوصاً اگر این آسیب از سوی افراد نزدیک به سالمند صورت گیرد.

به گفته بوستانی، کارشناسان اورژانس روش‌های مختلفی در برخورد با این موارد بکار می‌برند که ازجمله آن‌ها می‌توان به آموزش مراقبین، معرفی به منابع حمایتی یا خیرین، انجام خدمات سرپایی و جداسازی و معرفی آزاردهنده به مراجع قانونی اشاره کرد.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی بابیان اینکه مواردی که آزار تعمدی بوده و ناشی از کم‌اطلاعی یا فقر نباشد و نیاز به مداخله‌ی قضایی داشته باشد به مراجع قانونی معرفی و سالمند آزاردیده نیز برای دریافت خدمت جداسازی شده و تحت حمایت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: همچنین خدمات پزشکی، روان‌شناختی و مددکاری در مراکز نگهداری از سالمندان و توسط تیم‌های تخصصی ارائه می‌گردد.

بوستانی در پایان تأکید کرد: در صورت اصلاح رفتار مراقبین، با بررسی و تأیید تیم‌های اورژانس اجتماعی و دستور قضایی، سالمند به محیط خانواده بازگردانده می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 25