۷۷۹ طرح عمرانی همزمان با هفته دولت در خراسان رضوی بهره‌برداری شد
۷۷۹ طرح عمرانی همزمان با هفته دولت در خراسان رضوی بهره‌برداری شد

استاندار خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته دولت و با وجود محدودیت‌های مالی و فشارهایی که بر مردم کشورمان وارد شده بود ۷۷۹ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۳۴ هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف توسط ۲۵ دستگاه اجرایی و ۱۳ شهرداری در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش اختر شرق؛ محمدصادق معتمدیان در برنامه «اشاره» سیمای استانی خراسان رضوی با اشاره به طرح‌های افتتاح‌شده در هفته دولت، اظهار کرد: بیشترین طرح‌های بهره‌برداری شده به ترتیب مربوط به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ۲۸ طرح از طرح‌های بهره‌برداری شده مربوط به حوزه صنعت خراسان رضوی بااعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال است که نسبت به طرح‌های صنعتی بهره‌برداری شده در هفته دولت سال گذشته ۱۰ درصد افزایش اعتبار دارد.

وی بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی و مدارس شهری و روستایی بااعتبار چهار هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال و افزایش دو برابری این طرح‌ها نسبت به هفته دولت سال گذشته، بهره‌برداری از دو هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال طرح‌های گازرسانی به روستاها و ۳۲۰ واحد صنعتی و گازدار شدن همه شهرهای استان به‌جز یکی دو شهر جدید التاسیس را از دیگر افتتاح طرح‌های هفته دولت امسال برشمرد و گفت: تا پایان سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

معتمدیان افزایش ۸۰ درصدی در طرح‌های بهره‌برداری شده حوزه مسکن و کشاورزی در خراسان رضوی نسبت به هفته دولت سال قبل را از دیگر اتفاقات مهم امسال دانست و گفت: ۱۳۲ طرح در حوزه اجرای شبکه‌های نوین آبیاری، ایجاد استخر و لوله‌گذاری آب برای بخش کشاورزی، ۱۱۱ میلیارد ریال طرح در حوزه ساخت مسکن و مقاوم‌سازی آن، طرح‌های برق‌رسانی به‌ویژه حوزه شهرک‌های صنعتی، تأمین آب و ایجاد مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در هفته دولت امسال در استان به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: هم‌زمان با هفته دولت ۳۷ طرح عمرانی در حوزه شهرداری‌ها بااعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال و ۱۹ طرح در حوزه بهداشت و درمان بااعتبار ۴۲۵ میلیارد ریال در خراسان رضوی بهره‌برداری شد.

وی به وضعیت شیوع کرونا در استان پرداخت و گفت: هم‌اینک از مجموع ۳۳ شهرستان گرفتار شیوع کرونا در استان، ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز، سه شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

معتمدیان اظهار کرد: از اواخر خردادماه که موج پنجم شیوع کرونا در خراسان رضوی آغاز شد، بیش از دو ماه مجموعه کادر درمان، مسئولان و مردم استان به‌ویژه مشهد را درگیر کرد و شاهد افزایش ابتلای به بیماری کووید ۱۹، بالا گرفتن سرعت شیوع ویروس دلتا کرونا و پر شدن مراکز درمانی و بهداشتی دولتی و خصوصی از بیمار بودیم لذا این شرایط اضطراری نیاز به سازمان‌دهی جدیدی داشت.

وی ادامه داد: به همین منظور قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در استانداری خراسان رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد استان شکل گرفت و دبیرخانه و کمیته‌های ذیل آن برای مدیریت بخش‌های مختلف به‌صورت شبانه‌روزی فعال شد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: کمیته حمل‌ونقل ذیل این قرارگاه با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تشکیل شد تا ورودی و خروجی خودروها در مبادی شش‌گانه استان را تحت کنترل قرار دهد و از ورود ۸۸ درصد از خودروهای غیربومی به استان جلوگیری شود، همچنین ظرفیت اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی خراسان رضوی که پیش از اعمال محدودیت‌ها ۶۷ درصد بود، به کمتر از ۱۵ درصد رسید.

معتمدیان گفت: پس از تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌ها، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که پیش‌ازاین در کشور و خراسان رضوی به کمتر از ۳۵ درصد رسیده بود، با تدابیر اتخاذشده و همکاری مردم در خراسان رضوی به بالای ۸۰ درصد رسید.

استاندار خراسان رضوی، کاهش تردد خودروها در داخل شهر و جمعیت در داخل رستوران‌ها و مراکز تفریحی را از دیگر برکات اعمال محدودیت‌ها در مدت‌زمان اجرای طرح برشمرد و گفت: در این مهم رسانه‌ها و صداوسیما نقش مهم و بی‌بدیلی داشتند که نخستین نتیجه اثربخش جلب همکاری مردم را می‌توان کاهش بیماران سرپایی دانست که امیدواریم با همراهی مردم در هفته‌های آتی شاهد کاهش ورود بیمار به مراکز درمانی و میزان مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کرونا در استان باشیم.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا در خراسان رضوی تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و آمار ترخیص بیماران استان به روزانه ۵۰۰ نفر رسیده است که در این زمینه نباید از زحمات شبانه‌روزی کادر درمان و پزشکان غفلت کرد.

معتمدیان، نسبت به آغاز فصل پاییز و خطر اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا هشدار داد و گفت: درصورتی‌که دوباره عادی انگاری نسبت به شیوع کرونا در خراسان رضوی انجام گیرد، همان اتفاقی که پیش‌تر در استان افتاد و ما را قبل از پایان موج چهارم وارد موج پنجم شیوع کرونا کرد، دوباره تکرار شده و غافلگیر خواهیم شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون ۳۱ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند که این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر واکسینه شدن روزانه ۱۰۰ هزار نفر، اظهار کرد: بخشی از ظرفیت‌های استان اعم از دانشگاه‌ها، هلال‌احمر، نیروی زمینی ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و بخش خصوصی به کار گرفته‌شده‌اند تا بتوان ظرفیت واکسیناسیون را در استان افزایش داد.

معتمدیان بیان کرد: با توجه به امیدواری که ریاست جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تأمین واکسن موردنیاز به ملت داده‌اند، هم‌اینک ۴۵ هزار نفر به‌صورت روزانه در ۶۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز غیرتجمیعی استان واکسینه می‌شوند که با ورود واکسن و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان، شتاب واکسیناسیون افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی از استان‌هایی است که نسبت به واردات واکسن اعلام آمادگی کرده و در این زمینه فعالان بخش خصوصی و آستان قدس رضوی مهیای انجام واردات شده‌اند که امید است با گسترش واکسیناسیون، میزان فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش یابد، هم‌اینک نیز با انجام واکسیناسیون، میانگین سنی فوتی‌ها نسبت به موج قبل شیوع کرونا در استان پنج تا شش سال و میانگین سن بستری‌شدگان نیز شش تا هفت سال کاهش‌یافته است.

وی همچنین با اشاره به ورود نیروی زمینی سپاه برای مقابله با کرونا گفت: فردا «یکشنبه هفتم شهریور» شاهد افتتاح بیمارستان صحرایی ۹۶ تختخوابی در استان خواهیم بود، بااین‌وجود در شهرستان‌های مختلف استان نیز اقدامات برای توسعه تجهیزات بیمارستانی و تسریع واکسیناسیون در حال انجام است، به‌طوری‌که روز گذشته در کمتر از دو ساعت ۱۰۰ کپسول اکسیژن برای یکی از مراکز درمانی نیشابور تأمین شد.

معتمدیان خاطرنشان کرد: تصمیمات توسط ستاد ملی مقابله با کرونا با مسئولیت رئیس‌جمهور در سطح کلان کشور اتخاذ می‌شود و ستاد استانی مقابله با کرونا موظف به نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی و هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای آن‌ها، رصد شیوع بیماری و انجام حمایت‌های لازم است.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: مسئولیت قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با وزیر کشور است که محدودیت‌ها را به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد می‌دهد و پس از بررسی توسط آن ستاد، مصوب و ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اینک ممنوعیت ورود خودروها با پلاک غیربومی به شهرهای خراسان رضوی که تا پنجم شهریورماه اجرا می‌شد، برداشته و فقط اعمال جریمه نسبت به این خودروها انجام می‌گیرد و سفرهای بین استانی برای خودروها همچنان ممنوع است.

معتمدیان تشریح کرد: افزون بر مجموعه‌های بازرسی و دستگاه‌های نظارتی در حوزه کرونا و دفتر بازرسی و کمیته نظارت زیر نظر استانداری، نظارت نامحسوسی نیز از مراکز درمانی و بازدیدهای سرزده‌ای نیز از این مراکز در مشهد و شهرستان‌های مختلف انجام می‌شود.

استاندار خراسان رضوی اتخاذ برخی تصمیمات استانی در خصوص تسهیل صدور نسخه‌های پزشکی، شبانه‌روزی کردن ۵۰ درصد از ۲۲ مرکز درمانی منتخب ویژه کرونا، توسعه مراکز موقت درمان کرونا و شبانه‌روزی کردن برخی از بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی سپاه و مراکز برای بیماران سرپایی، تأمین دارو و جبران کمبود سرم را از دیگر اقدامات خراسان رضوی برای مقابله با کرونا برشمرد.

معتمدیان در پایان از نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه مشهد و تولیت آستان قدس رضوی به‌واسطه همراهی‌ها و مشورت‌های سازنده در امر مقابله با بیماری، تقدیر و قدردانی کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 75