۱۶ رشته قنات اصلی شهرستان جوین نیازمند مرمت و تامین اعتبار اساسی است
۱۶ رشته قنات اصلی شهرستان جوین نیازمند مرمت و تامین اعتبار اساسی است

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: ۱۶ رشته قنات اصلی از مجموع ۸۹ رشته در این شهرستان نیز نیازمند مرمت و تامین اعتباراساسی است.

به گزارش اختر شرق؛ مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان با توجه به اهمیت موضوع احیای آب به عنوان عنصر اصلی در کشاورزی، از قنوات در حال بازسازی شهرستان بازدید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ضمن بازدید از سه قنات مهم در حال مرمت شهرستان جوین، گفت: زیربنای اشتغال زایی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی بستگی به وجود این مایه حیات دارد و باید در نگهداری و احیای آن همه توان و ظرفیت را به طور بهینه به کار گرفت.

علی اکبر قارزی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی بالغ بر ۶۸۰۰ رشته قنات فعال موجود است، عنوان کرد: زنده ماندن قنوات از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌طلبد که برای تثبیت وضعیت آن‌ها و جلوگیری در هدررفت و یا نقصان آب مراقبت‌های دائمی صورت بگیرد.

مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای ۸۹ رشته قنات فعال است که سه رشته آن تامین اعتبار شده و در حال مرمت و بازسازی است، تصریح کرد: ۱۶ رشته قنات اصلی از مجموع ۸۹ رشته در شهرستان نیز نیازمند مرمت و تامین اعتباراساسی است.

محمد صادقی با اشاره به اینکه قنات‌ها از منابع پایدار آب کشاورزی هستند که در سالهای اخیر به سبب کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب آن‌ها کم شده است، گفت: مردم و روستاییان به عنوان مالک اصلی این منابع، ظرفیت مهمی در امر احیا وبروزسازی این منابع هستند که میتوان با تعامل و مشارکت با آن‌ها در اجرا و احیای قنوات گام برداشت.

مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی جوین با اشاره اینکه بالغ بر چهار هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار شامل آبیاری قطره‌ای، سنتر پیوت، بارانی، بابلر، کم فشار و زیرسطحی در شهرستان جوین اجرا شده است، مطرح کرد: کشاورزان با اجرا و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در کشاورزی می‌توانند علاوه بر افزایش راندمان دوبرابری، با کاهش هزینه‌های تولید نیز کشاورزی پایدار‌تر و اقتصادی‌تری داشته باشند.

صادقی بیان کرد: آنچه از لحاظ قانونی تعریف شد، سهم دولت در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار اعتبارات بلاعوض ۸۵ درصد و سهم کشاورزی متقاضی ۱۵ درصد می‌باشد و کشاورزان میتوانند با مراجعه به واحد آب و خاک مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان جهت تشکیل پرونده و اجرای این سیستم‌ها اقدام کنند.

مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی جوین در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان جوین با بیش از ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه شش هزار تن محصولات کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی در منطقه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز دارد.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Views: 96