یک مدرس موسیقی: موسیقی زبان مشترک کل دنیا است
یک مدرس موسیقی: موسیقی زبان مشترک کل دنیا است

یک مدرس موسیقی گفت: باید بتوانیم شرایط روحانی خودمان را با ساز خود بیان کنیم تا با این زبان مشترک در کل دنیا بتوانیم صحبت کنیم.

به گزارش اختر شرق؛ سعید حسین زاده مدرس موسیقی در ورکشاپ موسیقی در هنرستان دخترانه البرز واقع در بین خیابان سناباد ۴۴ و ۴۶، با بیان اینکه لیسانس بنده هنر نیست و کامپیوتر است ولی از کودکی اول با شعر و ادبیات آشنا شدم و سپس کتاب و کتاب و کتاب و بعد دیدم که استعدادی در ریتم دارم و با ساز تنبک شروع کردم، گفت: با گذشت زمان دف و سه تار اضافه شد. بعد از مدتی پیانو زدم و با گذشت زمان سازهای کوبه‌ای بیشتری مثل تمپو و دایره تبریزی را خریدم تا تکنیک‌های بیشتری را یاد بگیرم و بیشتر به ملودی علاقه‌مند شدم و از خداوند مهربان درخواست کردم که موسیقی مقامی کار کنم و خداوند به من لطف کرد و ساز دوتار را به من داد.

وی ادامه داد: دوتار را خودم بدون هیچ استادی شروع کردم. با استاد مرحوم ابراهیم شریف زاده و استاد مرحوم درپور آشنا بودم و کارهای آن‌ها را گوش میدادم و غرق در لذت روحانی بودم. به همین دلیل علاقه‌مند شدم که کار کنم. دوتار را خریداری کردم و دو سه جلسه نزد استاد عزیز «تنها» رفتم که از ایشان تشکر میکنم و مقداری تکنیک فراگرفتم.

وی افزود: سپس با توجه به استعداد خدادادی که در درونم هست، خودم شروع به ادامه دادن این ساز، کردم.

این مدرس موسیقی گفت: امروز هم سازم را آورده ام. توضیحاتی در مورد این ساز دارم که بیش از دو هزار سال قدمت دارد. دانشمند بزرگ ما، فارابی در کتاب موسیقی خود میگوید که دسته تار و سه تار را از روی این دوتار خراسان طراحی کرده ام. یعنی تقریبا پایه ملودی این مملکت از روی دسته این ساز طراحی شده و تنبور که آن را نیز می‌زنم ولی امروز همراه خود نیاورده ام.

حسین زاده بیان کرد: امروز در مورد تاریخ موسیقی، هفت دستگاه موسیقی و دستگاه‌های آوازی و ردیف‌های آوازی، توضیحاتی دارم و ساز ایرانی میزنم. در مورد موسیقی کلاسیک توضیحاتی خواهم داد و یک ساز خارجی به نام «اودو» را همراه خودم آورده ام. برزیلی‌ها به آن اودو و ما به آن کوزه میگوییم چون بسیار شبیه کوزه است. این را مینوازم و میخواهم این را به آن‌ها بگویم که تفاوت زیادی نیست.

وی ادامه داد: مهم این است که ما بتوانیم شرایط روحانی خودمان را با ساز خود بیان کنیم تا با این زبان مشترک در کل دنیا بتوانیم صحبت کنیم. امروز میخواهم در بحث تئوریک، در مورد این توضیح دهم که اصلا چرا ما باید موسیقی گوش کنیم؟ در عالم، ابزار بسیار زیادی آفریده شده، موسیقی چه ابزاری است و ما چه کمکی میتوانیم از آن بگیریم؟ حتما توضیحاتی در این مورد خواهم داشت.

این مدرس موسیقی بیان کرد: بیشتر توضیحات من روحانی و معنوی است و اینکه ما چه ارتباط روحی میتوانیم با موسیقی بگیریم. قطعا از ردای جسم خارج خواهم شد و در مورد جسم نوازندگی توضیح نخواهم داد و میخواهم بگویم که موسیقی که خواسته یا ناخواسته در این فضای مسموم مجازی و یا فضاهایی که افراد خودشان انتخاب میکنند، گوش می‌کنند، چه تأثیری بر روح و خروج بر جسم و دنیای بیرونشان خواهد داشت. تمرکز من بر روی این داستان است و سعی میکنم در توضیحاتی که میدهم، حتما مثال‌هایی از زندگی واقعی خودم و تأثیراتی که از موسیقی گرفتم را داشته باشم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 51