یک اتفاق بی‌نظیر در مرکز آموزش آگاهی از خطرات مین دوغارون
یک اتفاق بی‌نظیر در مرکز آموزش آگاهی از خطرات مین دوغارون

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جمهوری اسلامی ایران همراه با فرماندار شهرستان تایباد از مرز دوغارون و مرکز آموزش آگاهی از خطرات مین بازدید کرد.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جمهوری اسلامی ایران همراه با فرماندار شهرستان تایباد از مرز دوغارون و مرکز آموزش آگاهی از خطرات مین بازدید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ رتو اشتوگر؛ در حاشیه این بازدید گفت: افرادی که در این مرکز (مرکز آموزش آگاهی از خطرات مین) حاضر می‌شوند به‌جز آموزش، احساس مراقبت و علاقه‌مندی نیز از آموزشیاران دریافت می‌کنند و این باعث ایجاد یک پیوند خوب بین دو طرف می‌شود. مرزهای فیزیکی و سخت همه‌جا باعث وحشت پناه‌جویان می‌شود، اما در اینجا کرامت افراد حفظ می‌شود و این باعث تقدیر است.

وی افزود: کاری که کمیته صلیب سرخ می‌تواند انجام دهد، ترسیم درستی از وضعیت و تلاش و برخورد خوب شما با اتباع برای مخاطبان در سراسر دنیا است.

استوگر گفت: ما حمایت خود را از شما انجام خواهیم داد چراکه هر فعالیتی برای یاری‌رساندن و نجات هر فرد ارزشمند است. آموزش‌های این مرکز از هزینه‌های سرسام‌آور پزشکی، روحی و اجتماعی در افغانستان جلوگیری می‌کند. تلاش شما باید قدردانی شود، این را وظیفه خود می‌دانم از طرق مختلف به شما کمک کنم.

اشتوگر اظهار داشت: همیشه برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، یک نگرانی بین‌المللی جدایی بین خانواده‌ها، خصوصاً کودکان مطرح بوده است، بنابراین تضمین عدم جدایی خانواده‌ها و ارائه توصیه‌های لازم به خانواده برای جلوگیری از جدایی مهم و قابل‌توجه است.

اشتوگر گفت: قلب من از نحوه فعالیت‌های مقامات ایرانی در کنار هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر قرار گرفت، معتقدم همیشه بهترین مکان خانه هر فرد است اما با توجه به چالش‌هایی که هنوز در افغانستان وجود دارد، یکی از کمک‌های بزرگی که ایران می‌تواند ارائه دهد، میزبانی از پناه‌جویان و ارائه توصیه‌هایی مانند آنچه در این مرکز انجام می‌شود برای آنانی است که قصد بازگشت به کشور خود رادارند و توانمندسازی آنان در مقابل حوادثی نظیر انفجار مین و بقایای تسلیحات جنگی است تا بتوانند از خود محافظت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در مرز دوغارون در جهت ارائه خدمات به پناه‌جویان افغانستانی چگونه دیده است، گفت: نشانگرهای مشخصی برای سنجش این موضوع وجود دارد، نخست علاقه‌مندی است که در افرادی که از کلاس‌ها استفاده می‌کنند قابل‌درک است، وقتی می‌بینیم که افراد باعلاقه در حال استفاده از کلاس‌ها هستند و همچنین اطلاعات به بهترین وجه ارائه می‌شود، طبیعتاً با توجه به در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، کیفیت ارائه خدمات، استفاده از آموزشیاران آشنا به فرهنگ افغانستان و توجه به حساسیت‌های فرهنگی می‌توان گفت که یک اتفاق بی‌نظیر در حال رخ دادن است و خدمت‌رسانی خیلی خوبی انجام می‌شود.

باید به خود یادآور شویم در خصوص کودکان یا والدینی که با دریافت این آموزش‌ها، از اتفاقات ناگواری که می‌توانست جان آن‌ها را به خطر اندازد، حفاظت شدند و این باعث حفظ کرامت آن‌ها شده است.

غلامرضا صیادی، رئیس هلال‌احمر شهرستان تایباد نیز در این بازدید گفت: آموزش‌های مربوط به آشنایی با مین و ادوات جنگی با همکاری آموزشیاران افغانستانی توسط هلال‌احمر انجام پذیرفته و روزانه بین ۱۰۰۰ تا هزار و پانصد نفر در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به پناه‌جویان با تمام توان پای‌کار است، امروز فرماندار شهرستان، هنگ مرزی، امور اتباع و هلال‌احمر در کنار هم و باهمت به دنبال کاهش آلام پناه‌جویان هستند.

صیادی افزود: این مرکز از سال ۷۴ آغاز به کار نموده است و تا پایان سال گذشته، بیش از سه میلیون نفر مهاجر افغانستانی از کلاس‌های آموزشی استفاده کردند و انتقال‌دهنده آموزش‌های مرتبط به مردم افغانستان بودند. یکی از تأکیدات ما در کلاس‌ها، انتقال این آموزش‌ها به برادران و خواهران افغانستانی است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3