یادمان هفتمین سالگرد نوشین شعر نیشابور
یادمان هفتمین سالگرد نوشین شعر نیشابور

یاد بود هفتمین سال درگذشت بانو نوشین گنجی «نوشین شعر نیشابور»، شاعره پیشکسوت غزل‌سرا و محلی‌سرای معاصرنیشابوری که در فروردین ماه ۱۳۹۳ به دیدار حق شتافت.

به گزارش اختر شرق؛ زنده یاد نوشین گنجی شاعر پیشکسوت غزل‌سرا و محلی‌سرای معاصرنیشابوری، فرزند اقبال گنجی، متولد ۱۳۱۹ در مشهد است که بیشتر زندگی خود را درنیشابور و مدتی را نیز در مشهد گذرانده است.

وی از شانزده سالگی شعر می‌سرود اما به گفته‌ی خودش خصوصی بوده و برای دلش می‌سروده است و از شاگردان زنده یاد استاد حسین مسرور استاد ادبیات و شاعر توانا بوده است.

زنده یاد نوشین گنجی اظهار می‌کرد: همیشه حال را بر قال و کنج عزلت و درویشی را بر همه چیزترجیح داده‌ام وهمسرم اقبال افشار، یاری دهنده و مشوقش در تمام عمرم بوده وهست و در سال‌های ۴۷-۴۸ با همکاری خانم صدیقه فاضل رضوی (متخلص به سحر) شب‌های شعری در منزل همشهریان داشتند که بعد ازرفتن خانم سحر تا مدت‌ها ادامه داده اندونقطه‌ی عطف زندگی هنری بانونوشین گنجی را می‌توان آشنایی‌اش با زنده یاد حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری دانست که در آن سالها، شب شعرهایی که درتابستان و با دعوت ازاساتید برپا می‌شده، بسیار عالی و با استقبال خوبی روبرو بوده است.

یکی از اولین شعرای مشهوری که در این جلسات شرکت کرد، حسین آهی بود و زنده یاد دکتر قاسم غنی ملک الشعرای آستان قدس نیز حضوری پررنگ داشته است.

وی می‌گفت: «همیشه از دوستی و مجالست دکتر عباس خیرآبادی که در آن زمان به عنوان افسر وظیفه در دبیرستان‌های نیشابور تدریس می‌کرد کسب فیض کرده و بعدها رومان «خانم کوچیک» را با ویرایش ایشان در نشر پاژ منتشر نمودم که مورد استقبال و تشویق خوانندگان واقع شد. » چرا که از نظر روحی ارتباط بسیار نزدیکی داشته و در سرودن شعر الهام بخش یکدیگر بوده اندو در آخرین سالهای عمر مشغول جمع آوری اشعارش برای چاپ وتهیه‌ی لوح فشرده‌ی اشعار محلی بود.

بانو گنجی هم چنین خدمات اجتماعی زیادی نیز انجام داده است که به گفته‌ی خودش به رسم عبادت و به پاس عشق و سپاس از پروردگار بوده است که یکی از آخرین دستاوردهای ایشان، تلاش و پیگیری در راضی نمودن وراث باغ نشاط متعلق به پدربزرگشان سالار معتمد بوده که آن را به تملک اداره‌ی میراث فرهنگی شهر فیروزه در آورده است که باغ نشاط با ۱۶ هکتار از زمره باغ‌های قدیم ایران است که دیدار کمال‌الملک با رجال مختلف در این باغ صورت می‌گرفت و هم اکنون این مکان در اختیار اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان فیروزه است.

زنده یاد گنجی «نوشین شعر نیشابور»، شاعر پیشکسوت غزل‌سرا و محلی‌سرای معاصرنیشابوری و خالق رمان «خانم کوچیک» قبل از فوت چند روزی را در حالت کما در بیمارستان در مشهد بستری بود وسرانجام سوم فروردین ماه ۹۳ دار فانی را وداع گفت و به بهار جاودانگی پیوست.

وی در روز چهارشنبه ششم فروردین ۹۳ از مقابل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور تشییع و در قطعه آرامگاه هنرمندان درگلزار بهشت فضل نیشابور خاکسپاری شد و اهالی فرهنگ وادب وهنر هیچگاه اورا از یاد نخواهند برد و به یاد وی به قرائت فاتحه می‌پردازند.

image_printچاپ مطلب

Views: 101