گلیم‌بافی و فرت بافی در رشتخوار بعد از یک قرن احیا شد
گلیم‌بافی و فرت بافی در رشتخوار بعد از یک قرن احیا شد

اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار گفت: با توجه به بحث صنایع‌دستی و گردشگری در رشتخوار و ایجاد تنوع در تولید صنایع‌دستی است، با همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری رشتخوار فرت بافی و گلیم بافی بعد از یک قرن در رشتخوار احیا شد.

کاظم کامیاب در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: با توجه به ظرفیت گلیم‌بافی و فرت بافی در رشتخوار خصوصا در بحث چادرشب و حوله‌های سنتی، فرت بافی با پارچه مناطق روستایی باسفر، سنگان و نوق این شهرستان فعالیت را شروع کرده‌اند

وی در رابطه با برگزاری دوره‌های مختلف و فعالیت هنرمندان در رشته صنایع‌دستی در رشتخوار، عنوان کرد: بیشتر رشته‌های منسوخ‌شده در رشتخوار را با تلاش مجدد این مجموعه و همکاری هنرمندان احیا کرده‌ایم، که هم‌اکنون ۱۲ نفر در رشته‌های تولید چادرشب و حوله‌های سنتی دراین شهرستان در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی رشتخوار اذعان کرد: در راستای احیای هنرهای منسوخ شده سنتی در رشتخوار تاکنون توانستیم ۵۵ پایگاه فرت بافی در رشتخوار فعال نماییم.

کامیاب بیان کرد: بیشتر رشته‌های منسوخ‌شده در رشتخوار با تلاش مجموعه میراث فرهنگی و همکاری هنرمندان احیا شده است، هم‌اکنون ۱۲ هنرمند در رشته‌های تولید چادرشب و حوله‌های سنتی و بیش از ۵۵ پایگاه فرت بافی در این شهرستان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار با اشاره به اینکه شهرستان رشتخوار با توجه به قدمت طولانی و تاریخی از ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی در استان خراسان رضوی بهره‌منداست خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلات و حمایت‌های صورت گرفته هم‌اکنون ۴۰ پایگاه فرت بافی در روستای سنگان و ۱۵ پایگاه فرت بافی در باسفر رشتخوار این رشته‌های هنری را دنبال می‌کنند.

کامیاب روستای سنگان رشتخوار را یکی از نقاط مهم استان در حوزه گردشگری عنوان کرد و اظهار کرد: روستای سنگان رشتخوار با توجه به ظرفیت و وجود آثار و ابنیه تاریخی متعدد و نزدیکی و مجاورت با شهرستان تربت‌حیدریه، ظرفیت بسیار خوبی برای حوزه گردشگری در رشتخوار است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت و بهسازی آثار تاریخی روستای سنگان طی چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفته، با پیگیری‌های صورت گرفته سر درب اول و دوم قلعه تاریخی سنگان مرمت شده است، این مجموعه تاریخی حدود سه هزار مترمربع وسعت دارد، که به‌مرور کار بهسازی و مرمت آن در حال انجام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار بیان کرد: سنگ‌فرش قلعه تاریخی سنگان با تلفیق آجر سنتی انجام‌شده، همچنین وجود دو اقامتگاه بومگردی در این روستا سالانه باعث جذب گردشگران فراوانی در منطقه می‌شود.

کامیاب همچنین به ظرفیت بسیار خوب این شهرستان در حوزه گردشگری با توجه به اتصال رشتخوار از شمال شرق به ارتفاعات، گفت: وجود تفرجگاه پیر یاهو یک ظرفیت بالقوه در روستای سعادت‌آباد رشتخوار است که در راستای گردشگری در این منطقه نیز تلاش‌های زیادی شده است هم اکنون در بحث ۱۴ کیلومتر مسیر ارتباطی به این تفرجگاه نیازمند اعتبارات هستیم که طبق اعلام نظرات کارشناسان اجرای این طرح به میلیاردها تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار در بحث فعالیت یگان حفاظت میراث فرهنگی رشتخوار طی چند سال اخیر گفت: وجود حفاری‌های غیرمجاز در آثار، محوطه‌ها و ابنیه تاریخی در تمام نقاط کشور متاسفانه وجود دارد، که با توجه به حضور مستمر و سرکشی‌های مداوم و شبانه‌روزی یگان حفاظت میراث فرهنگ رشتخوار در منطقه با همکاری همه‌جانبه نیروی انتظامی رشتخوار در حدود دو سال اخیر بیش از ۲۵ حفار غیرمجاز در این شهرستان دستگیرشده‌اند، که با این پیگیری‌های انجام‌شده میزان حفاری غیرمجاز در رشتخوار اخیرا بشدت کاهش‌یافته است.

وی گفت: شهرستان رشتخوار دارای ۲۱ اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است، و کار ثبت ۱۰ اثر دیگر تاریخی در این شهرستان نیز در مراحل پایانی کار قرار دارد

کامیاب، خبر از پیگیری ثبت چهار اثر میراث معنوی در رشتخوار شامل مراسم نخل گردانی جنگل، دوبیتی‌های مندسین نامراد و نان محلی کاجیده و بحث مراسم سنتی جعفر جنی در این شهرستان رشتخوار در فهرست آثار فهرست ملی خبر داد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 10