گلایه کشاورزان رشتخواری
گلایه کشاورزان رشتخواری

قیمت پایین خرید محصول پیاز در آغاز فصل برداشت، باعث انباشت این محصول در انبارها شده و دسترنج یک‌ساله کشاورزان پیاز کار رشتخواری به دلیل‌عدم حمایت دولت در حال نابودی است.

به گزارش اختر شرق؛ پیاز سفید یکی از محصولات مهم تولیدی در حوزه کشاورزی شهرستان رشتخوار است، قیمت پایین این محصول در فصل برداشت باعث گلایه کشاورزان در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان شده است.

جواد آزاد دهیار روستای فتح‌آباد رشتخوار و یکی از کشاورزان پیاز کار شهرستان رشتخوار گفت: کشاورزان پیاز کار شهرستان از جمله پیازکاران فتح ابادی به دلیل پاین بودن قیمت پیاز محصول خود را به امید اینکه قیمت پیاز سفید در روزهای آینده افزایش پیدا کند انبار کرده که حداقل سود نصیب این قشر زحمتکش شود، اما نبود حمایت دولت باعث خرابی پیازها در انبارها شده است.

وی با بیان اینکه قیمت پایین پیاز سفید طی چند ماه گذشته که هر کیلو از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بوده و مخارج بالای تولید این محصول گلایه کشاورزان پیاز کار در رشتخوار را به دنبال داشته است، عنوان کرد: خرید محصول پیاز درحال حاضر در این شهرستان بابت هر کیلو تا ۱۷۰۰ تومان در با چک خریداری می‌شود.

قربان زاده دیگر کشاورز روستاهای بخش مرکزی رشتخوار در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار اختر شرق، عنوان کرد: هزینه‌های کارگر در مزارع، تهیه آب و سایر ملزومات کشاورزی و قیمت‌های نهایی این محصول برای قشر کشاورز به‌صرفه نبوده و باعث خسارات زیادی به بخش کشاورزی تولید پیاز سفید در روستاهای بخش مرکزی رشتخوار شده است.

وی با درخواست از مسئولین در رابطه با رسیدگی به وضعیت بازار نابسامان پیاز سفید، گفت: باید برنامه‌ریزی به‌طوری باشد که کشاورزان بتوانند محصول خود را باقیمت مصوب به بازار ارائه دهند و دلال‌ها و واسطه‌گرها در این میان از بین بروند.

این کشاورز همچنین با اشاره به اینکه اغلب مردم در روستاها و منازل و انبارهای خود را جهت نگهداری از محصول پیاز استفاده کردند، اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، قیمت نهایی محصول پیاز سفید در بازار و خرید آن از کشاورز بسیار پایین بوده که این امر موجب روی آوردن کشاورزان به انبار کردن پیاز خود جهت تغییر قیمت‌ها و بهره‌گیری از زحمت‌کشیده شده در این راستا شده است.

وی با اشاره به کیفیت بالای پیاز سفید تولیدشده در این شهرستان، تصریح کرد: حمایت جدی از بخش تولید و کشاورزی در سطح شهرستان انجام نمی‌شود.

علی خازنی کشاورز نمونه پیاز کار رشتخواری در استان نیز در رابطه بااینکه کشاورزی عامل اصلی ماندگاری اهالی و ساکنان این روستاها دراین شهرستان محروم خراسان رضوی هستند، اظهار کرد: مدیریت و حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند علاوه بر تقویت حوزه تولید کشاورزی باعث ماندگاری اهالی و ساکنین روستاها همچنین مهاجرت معکوس در این مناطق باشد.

وی بیان کرد: حمایت جدی از بخش تولید و کشاورزی در سطح روستاها انجام نمی‌شود، قیمت پایین خرید محصولات از کشاورزان و علی‌الخصوص تولید پیاز سفید در طی چند ماه اخیر باعث صدمه شدیدی به بخش کشاورزی در روستاهای بخش مرکزی همچون فتح‌آباد رشتخوار و اهالی این روستا شده است.

قلی زاده از دیگر کشاورزان رشتخوار، در رابطه با عدم‌حمایت از کشاورزان پیاز کار، خاطرنشان کرد: از اول شروع کاشت محصول هزینه‌های بالا گاوآهن، ردیف، شخم، کود شیمیائی کیسه‌ای۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان توسط کشاورزان خریداری می‌شود و با توجه به اینکه پیاز در هکتار حدود ۵۰۰ کارگر در بحث وجین و برداشت محصول نیاز دارد و هر کارگر هزینه‌ای از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند و ازلحاظ کاشت و شخم زدن تراکتور به ازای هر هکتار دو میلیون تومان هزینه دریافت می‌کند، به ازای برداشت هر هکتار ۵۰ تن محصول با یک حساب‌وکتاب ساده چیزی برای کشاورز در پایان باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه خرید پیاز در موقع برداشت در هر کیلو ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است، اذعان کرد: پیازی که در روستا در خانه‌ها و انبارها، انبارشده است به دلیل این بوده که باقیمت مناسب خریداری‌نشده است و کشاورزان به امید خرید واقعی محصول از کشاورزان اقدام به نگه‌داری آن کرده‌اند. .

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت خوب محصول پیاز در بخش مرکزی رشتخوار کار خانه تولید خلال پیاز راه اندازی شد اما آن‌چنان‌که شایسته حمایت است از این مجموعه حمایت نشده و محصولات که کاملاً بهداشتی و بسته‌بندی هستند، در مرحله فروش باقیمت پایین خریداری می‌شوند.

لازم به ذکر است؛ در رشتخوار سالانه بیش از رشتخوار۲۰ هزار تن محصول پیاز تولید می‌شود.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 60