گفتگوی اختصاصی اختر شرق با یکی از نوادگان استاد کمال‌الملک
گفتگوی اختصاصی اختر شرق با یکی از نوادگان استاد کمال‌الملک

گفتگوی اختصاصی خبرنگار اختر شرق با یکی از نوادگان محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک…

-سؤال: لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

-جواب: من رباب مژدکانلو هستم، مادرم خانم فاطمه غفاریان و از نوادگان استاد کمال‌الملک هستم.

-سؤال: خانم مژدکانلو از دوران استاد کمال‌الملک در نیشابور بگویید.

-جواب: استاد در تهران زندگی می‌کردند و اواخر عمرشان برای استراحت به روستای فخرآباد آمدند و ملکی را از جناب دکتر گنجی خریداری کردند و به همراه مادربزرگم (آسیه غفاری و چهار فرزند به نام‌های فاطمه غفاری، حلیمه غفاری، دایی بزرگم محمدخان غفاری و حسین‌خان غفاری) آمدند.

-سؤال: آیا استاد تبعید شدند یا خواسته خودشان بود که به نیشابور و حسین‌آباد بیایند.

-جواب: خواسته خودِ استاد کمال‌الملک بود و هیچ‌گونه تبعیدی در کار نبود و تبعید شایعه هست.

-سؤال: لقب کمال‌الملک را چه کسی به او داد.

-جواب: پیشنهاد عده‌ای از بزرگان به ناصرالدین‌شاه بعد از شاهکار وی در تالار آیینه بود که به او داده شد.

-سؤال: از خاطرات و ناگفته‌هایی برایمان بگویید که در تاریخ نوشته‌نشده است.

-جواب: به نقل از مادرم که زمانی که در تهران زندگی می‌کردند می‌گویم؛ ازآنجایی‌که استاد کمال‌الملک تصمیم داشتند به حسین‌آباد بیایند و دوست نداشتند که آثارشان در کاخ باشد، شبانه تابلوهایشان را از کاخ به‌صورت مخفیانه به خانه‌شان که در کنار باغ سعدآباد بود منتقل می‌کنند و درنهایت حسین‌آباد منتقل می‌کنند.

-سؤال: آیا استاد در نیشابور هم نقاشی کشیدند.

-جواب: بله؛ بعد از آن‌که به نیشابور آمدند، استاد در حسین‌آباد هم نقاشی می‌کشیدند که متأسفانه تعدادی را موش‌ها سوراخ کردند که استاد به بازسازی آن‌ها پرداخت و از ناگفته‌های دیگر هدیه دادن ۱۸ عدد تابلو نفیس ایشان در زمان پهلوی به افراد زیرپوشش هلال‌احمر از نیشابور بود که بعدها مجلس پهلوی آن‌ها را از هلال‌احمر کرد.

-سؤال: در بزرگداشت استاد در شهر فیروزه گفتید آنچه در مورد داستان چشم استاد کمال‌الملک در کتاب‌ها نوشته‌شده درست نیست، لطفاً دراین‌باره توضیح دهید.

-جواب: بله چون روایت این‌گونه است که روزی استاد در باغ جناب گنجی می‌رود و صبح خدمتگزاری لیوان شیری برای استاد می‌آورد اما چون شیر فاسد بوده، استاد آن را نمی‌خورد. جناب گنجی از استاد سؤال می‌کند که چرا شیر را نخوردید و استاد پاسخ می‌دهد که شیر فاسد است و به همین دلیل جناب گنجی از دست خدمتگزار ناراحت می‌شود و می‌رود تا خدمتگزار را تنبیه کند، دراین‌بین استاد به دنباله جناب گنجی می‌رود که خدمتکار را تنبیه نکند اما جناب گنجی سنگی را برمی‌دارد و به سمت خدمتکار پرتاب می‌کند و متأسفانه چون استاد کمال‌الملک جلو خدمتگزار با دستانی بازایستاده بود تا جناب گنجی سنگ را پرتاب نکند، سنگ به چشم استاد برخورد کرده و چشم استاد آسیب‌دیده بود.

این موضوع قرار شده بود که در آن زمان به‌هیچ‌عنوان روایت نشود چون جناب گنجی و استاد کمال‌الملک دوستانی خیلی نزدیک بودند و ایشان نمی‌خواست اتفاق بدی برای دکتر گنجی بیافتد و مورد مواخذه قرار گیرد.

-سؤال: چه مقدار استاد شناخته‌شده است؟

-جواب: آن‌قدر که علاوه بر ایران تابلوهای ایشان در کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه و غیره به نمایش گذاشته‌شده است و یکی از نقاش‌های بزرگ اروپایی در خصوص آثار استاد کمال‌الملک گفته است، آتشی از ایران به اینجا آمده و شما از گرمای این آتش استفاده کنید.

-سؤال: آیا داستان سکه استاد در رستوران واقعیت دارد؟

-جواب: نه این موضوع هم شایعه است، اکثر اقوامِ خیلی نزدیک بنده در اروپا و امریکا زندگی می‌کنند اما هیچ‌یک این موضوع را نه شنیده و نه دیده‌اند و در هیچ‌یک از موزه‌ها هم این بشقابی را که گفته بودند استاد در آن را نقاشی کرده، پیدا نکردند.

-سؤال: آیا این حرف درست است که عده‌ای گفته‌اند کمال‌الملک فراماسونی بوده؟

-جواب: خیر این حرف اشتباه و شایعه است و در توییترها و جاهای دیگر عده‌ای این موضوع را بیان کرده‌اند که فقط به‌عنوان خودنمایی یا درست کردن چالش جدید است اما صحت ندارد.

-سؤال: خانه استاد در حسین‌آباد در چه وضعیت است؟

-جواب: بعد از تلاش زیاد مقدار ۲۰ میلیون اختصاص داده شد اما هیچ‌گونه اقدامی برای بازسازی آن نشد تا خانه استاد آسیب و دیوارها و سقف آن خراب شد. بعد مدتی آقای کاوه بهرامی در مستندی که ساختند این مکان را نشان داده و باعث شد بازسازی خانه صورت گیرد که متأسفانه اقدام زیادی صورت نگرفت.

خبرنگار: یونس خدادوست

image_printچاپ مطلب

Visits: 1436