کیل گیری مزرعه پایلوت نخود رقم گوگسو در نیشابور
کیل گیری مزرعه پایلوت نخود رقم گوگسو در نیشابور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور از کیل گیری مزرعه طرح پایلوت توصیه کودی نخود رقم گوگسو توسط کارشناسان اداره تولیدات گیاهی این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمدعلی فرهمند راد معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور دراین‌باره گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ طرح پایلوت توصیه کودی نخود رقم گوگسو و منصور در دو مزرعه به مساحت ۱۲ هکتار به‌صورت تیمار و شاهد کشت شد و توصیه‌های کودی محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در این مزارع انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۲۰ تن بذر نخود رقم گوکسو و منصور توسط شرکت تولید بذر زرین‌دشت بینالود نیشابور تولید و در اراضی کشاورزی بخش سرولایت، مرکزی و زبرخان نیشابور کشت شد و به سایر شهرستان‌های استان نیز ارسال‌شده است.

فرهمند راد بر تولید بذر حبوبات گواهی‌شده در شهرستان تأکید کرد و گفت: تاکنون کشاورزان برای کشت از حبوبات بومی و سطح بازار استفاده می‌کردند اما با کشت این رقم اصلاح‌شده به‌مرور از این رقم در اراضی شهرستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بابیان اینکه بهترین شرایط برای کشت دیم این رقم مناطقی با بارندگی بالای ۲۵۰ میلی‌متر در سال است یا مناطقی که دارای آب مناسب برای انجام آبیاری تکمیلی باشد، مطرح کرد: امسال ۴۰ هکتار نخود پائیزه،۲۰۰ هکتار کشت انتظار (کشت در آبان ماه و انتظار برای جوانه‌زنی با بارندگی‌های زمستانه) و ۵۰۰ هکتار کشت بهاره در شهرستان نیشابور کشت‌شده است که از این سطح پیش‌بینی می‌شود ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن محصول برداشت شود که حتی بیش از نیاز شهرستان است.

فرهمند راد با اشاره به اینکه ارقام اصلاح‌شده نخود در شهرستان ارقام گوگسو، آنا، عادل، سعید و منصور در طبقات مادری و گواهی‌شده است، خاطرنشان کرد: نیشابور در شرق کشور و در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود قرار داشته و ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و حبوباتی چون نخود، لوبیا، عدس و باقلا در این اراضی تولید می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 87