کشت چغندر قند یک محصول صنعتی و کشاورزی در شهرستان جوین
کشت چغندر قند یک محصول صنعتی و کشاورزی در شهرستان جوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: میتوان از چغندر قند به عنوان محصولی که میتواند هم از نظر کشاورزی و هم از نظر صنعتی حائز اهمیت باشد نام برد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اولویت کشت محصولات استراتژیک برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تامین نیاز غذایی و از طرفی جلوگیری از خروج ارز از کشورمان افزود: چغندر را میتوان از دو نظر صنعتی و کشاورزی مورد بررسی قرار داد و با تکیه بر آن در ترویج کشت آین محصول گام برداشت.

مدیر جهاد کشاورزی جوین در مورد صنعتی بودن این محصول تصریح کرد: چغندرقند به عنوان ماده اصلی تولید شکر در کشور نقش بسزایی در تامین نیاز کارخانه‌های قند در امر تولید شکر دارند به طوری که در صورت نبود این محصول بخش عمده‌ای از نیاز این کارخانه‌جات و در پی آن بخش عمده‌ای از نیاز شکر کشور بدون پاسخ خواهد ماند.

قارزی خاطرنشان کرد: تولید شکر از اولین مرحله کشت چغندرقند در مزرعه تا مرحله برداشت و بارگیری تا مرحله تولید شکر در کارخانه قند نیاز شدید به نیروی انسانی دارد، بطوری که طبق گفته کشاورزان در مرحله کشت، برداشت به طور متوسط برای هر هکتار زمین نیاز به ۵ نیروی کاگری میباشد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور به شکر و از طرفی نیاز به واردات شکر از سایر کشور‌ها و در پی آن خروج ارز، عنوان کرد: بدون شک با ترویج افزایش سطح زیرکشت این محصول میتوانیم علاوه بر ایجاد اشتغال چه در مزرعه به صورت فصلی و چه در کارخانجات به صورت تخصصی، از خروج ارز جلوگیری و در این زمینه به خودکفایی و حتی صادرات برسیم.

قارزی بیان کرد: چغندر قند فراورده‌های جانبی نیز دارد که برای نمونه با تولید تفاله، برای دام خوراک مهیا می‌کند و همچنین در صنعت می‌توان از آن ملاس تولید کرد و علاوه بر این اندام هوائی چغندرقند در بهبود حاصلخیزی خاک در صورتی که به خاک برگردانده شود نقش موثری خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به سازگاری چغندر در شرایط آب و هوایی مختلف، اظهار کرد: یکی از مهمترین نقاط قوت کشت این محصول، خرید تضمینی چغندرقند توسط دولت است که این اطمینان خاطر را به کشاورز برای خرید به قیمت مناسب خواهد داد.

قارزی در پایان خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزارتن چغندر قند در شهرستان جوین تولید می‌شود.

خبرنگار: سید حجت اله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Views: 81