کشت نشایی چغندرقند در شهرستان رشتخوار
کشت نشایی چغندرقند در شهرستان رشتخوار

کشت نشایی چغندرقند در کاهش مصرف آب آبیاری، سموم آفات نباتی و علف‌کش‌های شیمیایی مؤثر است و در این روش بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و درمساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ محمود اعظمی مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار گفت: طی یک بازدید میدانی به عمل آمده از طرح کشت نشایی چغندرقند ازمزرعه آستان قدس رضوی باسطح زیرکشت چهارهکتار، همراه با محمداحمدی کارشناس بخش چغندرقند سازمان و رضایی ازمرکزتحقیقات استان و مسئول بهبود تولیدات گیاهی، معاون فنی واجرایی، مسئول زراعت و مسئول واحد حفظ نباتات شهرستان بازدید به عمل آمد.

اعظمی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت چغندرقند دراین شهرستان ۷۵۰ هکتار با میانگین عملکرد چهل تن در هرهکتار بوده است، عنوان کرد: باتوجه به بحران آب و افت سفره‌های آب زیرزمینی در کشور، کشت نشایی چغندرقند با توجه به کاهش سه تا چهار نوبت در آب آبیاری، محدودیت منابع تأمین آب و هم‌چنین ضرورت مصرف بهینه آب در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته‌است.

اعظمی با بیان این مطلب که توسعه کشت‌های نشایی یکی از اولویت‌های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است و بر این اساس کشت چغندرقند با این روش در سطح چهار هکتار برای نخستین بار در مزرعه آستان قدس رضوی این شهرستان آغاز شده است، عنوان کرد: کاهش طول دوره رشد، کاهش مصرف آب، کاهش آفات و بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های مرحله کاشت و برداشت از جمله مزایای کشت نشایی است و اگر کشت نشایی چغندرقند با تاخیر انجام شود مشکلی ایجاد نمی‌شود و نشا در فروردین و اردیبهشت در خزانه تهیه و به زمین اصلی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مزایای اصلی کشت نشایی این است که در خزانه تمام اقدامات انجام و با کاهش طول دوره رشد، این محصول دو ماه زودتر از روش کاشت مستقیم برداشت می‌شود.

اعظمی با بیان این که با اجرای این طرح از هدرروی بیش از چهار هزار متر مکعب آب در هکتار جلوگیری می‌شود، مطرح کرد: سرعت رشد چغندر قند در این حالت افزایش می‌یابد، بنابراین عملکرد این محصول در هر هکتار در مقایسه با کشت مستقیم بذر سی درصد افزایش خواهد یافت.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 8