کدام موسسه و دانشگاه موضوعات جنگ اقتصادی را موردبحث قرار داده و برای آن راهکار ارائه داده است؟
کدام موسسه و دانشگاه موضوعات جنگ اقتصادی را موردبحث قرار داده و برای آن راهکار ارائه داده است؟

دکتر محمدرضا مودودی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت و صادرات ایران و هیئت همراه پس از ورود به شهرستان تایباد و بازدید از گمرک دوغارون، در جلسه فعالین بخش صادرات و واردات در محل دفتر فرمانداری شرکت کرد.

دکتر محمدرضا مودودی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت و صادرات ایران و هیئت همراه پس از ورود به شهرستان تایباد و بازدید از گمرک دوغارون، در جلسه فعالین بخش صادرات و واردات در محل دفتر فرمانداری شرکت کرد.

به گزارش اختر شرق؛ محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد در این جلسه گفت: معبر دوغارون یکی از دروازه‌های مهم کشور است که می‌تواند فاصله بین صنعت ایران و بازار بزرگ افغانستان را کم کند؛ به جهت بازارهای مصرفی بزرگی که آن‌سوی مرز موجود است، باید از ظرفیت این مرز استفاده نمود.

وی گفت: شهرستان تایباد پتانسیل خوبی در حوزه صنایع‌دستی دارد و پیشنهاد می‌کنیم بخشی از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی که در کل کشور برگزار می‌شود، به صنایع‌دستی کل کشور علی‌الخصوص تایباد اختصاص داده شود.

همچنین می‌توان درصدی از صادرات به صنایع‌دستی اختصاص یابد تا به افزایش اشتغال کمک کرد.

سیاح گفت: یکی دیگر از پتانسیل‌های شهرستان کشاورزی است که پیشنهاد می‌کنیم در حوزه صادرات یا واردات محصولات کشاورزی اختیاراتی به استان واگذار شود.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به رونق تولید منطقه کمک کند، برگزاری نمایشگاه‌هایی در منطقه مرزی است و همچنین برگزاری همایش‌های تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، نقش مهمی در جهت توسعه منطقه خواهد داشت.

محمد کوهگرد، مدیر‌کل گمرک دوغارون در این جلسه عنوان کرد: گمرک دوغارون یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور است که با بیش از یک‌صد سال قدمت، نقش مهمی در صادرات کشور دارد، سالیانه بیش از سه میلیارد دلار حجم صادرات کشور به افغانستان است که حدود ۶۰ درصد آن از این گمرک انجام می‌شود.

نماینده ترخیص‌کاران در مجموعه گمرکات دوغارون گفت: مشکلات عدیده‌ای در گمرک بزرگ دوغارون وجود دارد. سه بخش اقتصادی مهم در مرز وجود دارد، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه که تصمیم‌گیری‌های جداگانه خود رادارند، پیشنهاد می‌کنیم که این سه بخش در یک مجموعه کار کنند و مقررات هر سه‌یکی باشد.

وی مرز دوغارون را دارای پتانسیل اشتغال‌زایی بسیاری دانست و گفت: ما می‌توانیم با ساخت بازارچه‌هایی در بخش‌های مختلف به حدود ۴۰۰۰ تردد در مرز خدمات ارائه بدهیم و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

محمد اشرف فاضلی نماینده شرکت‌های ترانزیتی گفت: تجار منطقه ما با افغانستان قرابت فرهنگی بسیاری دارند، این‌ کشور یک مصرف‌کننده بزرگ محصولات است.

فاضلی گفت: ذائقه افغانی، ذائقه ایرانی است، یک‌عمر در این کشور بوده‌اند و از محصولات ما استفاده کرده‌اند. اگر تاجر افغانستانی را امروز اذیت کنیم، فردا به سمت ترکیه و چین می‌چرخد.

وی گفت: با تعامل با تاجران افغانستان می‌توان به رونق تولید رسید، برای تاجر سرعت کار اهمیت دارد.

وی افزود: تقاضایی که از وزارت صمت داریم این است به منطقه بیایند و آن را ببینند و با شرایط منطقه آشنا شوند تا نسبت به تسهیل صادرات اقدام کنند. کارخانه‌ها، خانواده‌ها، داروخانه‌ها و به‌طور کل بازار افغانستان با بازار ما قرابت دارند، نگذاریم جنس ایرانی در بازار افغانستان کمیاب شود که تجار افغانستانی خیلی زود با جنس‌های ترکیه، چین یا هند آن را جایگزین می‌کند.

دکتر محمدرضا مودودی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت و صادرات ایران در این جلسه اظهار کرد: در بحث‌های امروز، دو بخش وجود دارد، یک بخش که تجارت کشور به آن مبتلا است، امروز ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، در جنگ اقتصادی، قصد دارند بدون خونریزی ما را از بین ببرند. وقتی صحبت از جنگ اقتصادی می‌شود، استفاده از روش‌های عادی اشتباه است، نشست امروز ما به این دلیل است تا روش‌هایی از جنس روش‌های جنگی به دست آوریم، علی‌رغم چندین سال تحریم، کدام موسسه و دانشگاه ما موضوعات جنگ اقتصادی را موردبحث قرار داده و برای آن راهکار ارائه داده است؟

وی گفت: صادرات ما در سال گذشته تنها شاخصی بود که رشد داد، یعنی در سه‌ماهه اول سال جاری حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات و افزایش ۴۵ درصدی رشد وزنی صادرات داشتیم.

ممنوعیت‌هایی که دولت به وجود آورد، کالاهایی بود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آمد و با همین میزان قصد خروج را داشت، این دیگر صادرات نیست.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه مشکل کجاست که ظرفیت عظیم‌ مرز دوغارون به اقتصاد کشور و اقتصادهای خرد منطقه کمک کند،‌ گفت: نکته مهمی که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، وضعیت منطقه ویژه اقتصادی است، عامل محقق نشدن طرح‌ها و برنامه‌های منطقه ویژه چه چیزی است؟ نکته دومی که درباره مرز باید انجام شود، ورود رقابت است، قرار نیست تنها چند شرکت خاص در منطقه مستقر بشوند و درآمد داشته باشد، اما سهمی در توسعه شهرستان نداشته باشند. اگر نقشه دومی وجود دارد برای ورود شرکت‌های بومی، ارائه کنید ما به‌عنوان نماینده شما در دولت پیگیری می‌کنیم.

مودودی گفت: طرحی در دولت مطرح شد مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و اقامت پنج‌ساله، منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند نقش اساسی در این قسمت داشته باشد. سرمایه‌گذار افغانستانی را ترغیب کنید و آن‌ها را حمایت کنید تا علاقه‌مند به توسعه شوند.

وی افزود: نکته سوم گره خوردن اقتصاد خرد به مرز است، تلاش می‌کنیم اختیارات ویژه برای استانداران مرزی بگیریم، اگر اقتصاد خرد به مرز گره خورد، می‌تواند به رونق تولید و شکوفایی اقتصادی منجر شود.

وی بابیان اینکه هر خدمتی که ارزآوری داشته باشد، صادرات است و صادرات فقط خروج کالا نیست گفت: من دو سال پیش درخواست دادم نمایشگاه دائمی در شهرستان ایجاد شود، اما هنوز هیچ کاری نشده است، اگر این نمایشگاه فعال شود هم شرکت‌های سایر استان‌ها به تایباد روانه می‌شوند و هم شهروندان افغانستانی برای بازدید از این نمایشگاه وارد می‌شوند. این باعث می‌شود تا اقتصاد خرد شهرستان هم رونق یابد. باوجوداینکه دو سال از پیشنهاد من گذشته، اما متأسفانه هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی گفت: باعث تأسف است قدمت دوغارون از همه مرزهایی که بازدید کردم بیشتر، ولی خستگی و بی‌حالی در آن بیشتر به چشم می‌خورد؛ امیدوارم با برنامه‌های فرماندار جدید شهرستان، مرز دوغارون و شهرستان تایباد رونق یابد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1