کاشت یونجه به روش آبیاری زیر سطحی برای اولین بار در رشتخوار
کاشت یونجه به روش آبیاری زیر سطحی برای اولین بار در رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: اجرای طرح آبیاری زیرسطحی در مزرعه آستان قدس رضوی در سطح سیزده هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان برای اولین بار انجام شد.

محمود اعظمی به خبرنگار اختر شرق گفت: برای اولین بار درشهرستان رشتخوار، مزرعه آستان قدس رضوی اقدام به کاشت یونجه  به روش جآبیاری زیرسطحی در سطح سیزده هکتارکرده است که درصور موفقیت هرهکتار حدود ده تن یونجه خشک با قیمت سی وپنج هزار ریال تولید می کند.

مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار با بیان اینکه آبیاری زیرسطحی نوعی از آبیاری قطره ای است با این تفاوت که در روش آبیاری زیرسطحی تمامی تجهیزات از جمله لوله ها و قطره چکان ها در زیر خاک دفن می شوند از مزایای زیادی نسبت به آبیاری قطره ای برخوردار است، عنوان کرد: برای آبیاری باغاتی مانند پسته، زیتون، خرما، مرکبات، درختان سیاه ریشه و انواع زراعت هایی مانند سیب زمینی، ذرت، پنبه و یونجه از این روش استفاده می شود.

به گفته وی، در روش قطره ای تمامی تجهیزات، لوله ها و قطره چکان ها در روی زمین نصب می شوند.

اعظمی با بیان این مطلب که از این روش آبیاری در مناطق نامساعد با شیب تند استفاده می شود زیرا آبیاری سطحی در فشارهای مختلف کار می کند و مناسب برای شرایط سخت جغرافیایی است، تصریح کرد: آبیاری زیرسطحی دارای مزایای زیادی است. از جمله  باعث کاهش مصرف آب می شود. زیرا در روش آبیاری زیرسطحی از تبخیر آب جلوگیری می شود و آب مستقیماً به ریشه می رسد و باعث می شود رسوب و املاح معدنی کاهش یابد و موجب افزایش بازدهی می شود. درواقع در مقایسه با روش های دیگر حجم بیشتری از خاک را می تواند مرطوب کند

مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار در پایان خاطرنشان کرد: در روش آبیاری زیرسطحی فقط خاک ریشه مرطوب و بقیه قسمت‌های زمین خشک می‌ماند که این روند، از تولید قارچ در خاک جلوگیری می کند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 154