کاشت دو هکتار کنجد در رشتخوار
کاشت دو هکتار کنجد در رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: برای اولین بار در رشتخوار یک رقم از کنجد به نام «ناشکوفا» در سطح دو هکتار از اراضی مزرعه آستان قدس رضوی این شهرستان کشت شد.

سید محمود اعظمی  در گفتگو با خبرنگار اختر شرق اظهار کرد: برای اولین بار در سطح شهرستان رشتخوار یک رقم از کنجد به نام «ناشکوفا» در سطح دو هکتار از اراضی مزرعه  آستان قدس رضوی این شهرستان کشت شد.

وی  در ادامه در رابطه با ویژگی‌های این گیاه، گفت:  گیاه کنجد ازجمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

اعظمی افزود: ازجمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه‌خشک به‌عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.

اعظمی در ادامه تصریح کرد: کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به‌شدت در استان و کشور کاهش‌یافته و ازآنجاکه دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتئین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تأثیر قرارداد.

مدیر جهاد کشاورزی رشنخوار در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فواید بی‌شمار این محصول ازجمله کمک به خودکفایی رونق کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول ازجمله حلوا، شیرینی و شکلات و … ازیک‌طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص به نام «ناشکوفا» در مزرعه آستان قدس رضوی به‌صورت آزمایشی کشت گردید.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 45