کارگاه پرورش کرم ملیورم برای اولین‌بار در شهرستان درگز
کارگاه پرورش کرم ملیورم برای اولین‌بار در شهرستان درگز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت: این کارگاه با ۳۰ هزار مولد در فضای ۱۲ متر مربع راه اندازی شده است.

به گزارش اختر شرق؛ اکبر یونسی در این باره عنوان کرد: کرم میل ورم در حقیقت لارو سوسک سیاه به نام سوسک تاریکی است که با نام کرم آرد هم شناخته می‌شود، این کرم فاقد هرگونه بیماری و انگل است، بنابراین از آن در شکل‌های خشک و زنده به عنوان یک مکمل غذایی می‌توان استفاده کرد، مصرف این کرم به‌طورمعمول برای مصارف دام، طیور، آبزیان و…در نظر گرفته شده؛ اما به دلیل داشتن مقدار پروتئین بالا، گاهی اوقات مورد استفاده انسان نیز قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به چرخه زندگی آن، گفت: زمانی که لاروها از تخم تفریق می‌شوندسفید رنگ هستند و در مجاورت هوا قهوه‌ای و در ادامه سیاه می‌شوند در این مرحله که به آن‌ها سوسک مولد می‌گویند شروع به جفت گیری و وتخم ریزی می‌کنند درمرحله لاروی، لاروها پس از خارج شدن از تخم شروع به رشد و پوست اندازی می‌کنند.

یونسی در پایان خاطرنشان کرد: بسته به شرایط محیطی در هفته سوم قادر به مشاهده لاروهای زیر میلورم با چشم غیر مسلح خواهیم بود، لاروها ممکن است تا ۲۱ بار پوست اندازی کنند و زمانی که به نهایت ساز خود رسیدند وارد فاز شفیرگی می‌شوند درمرحله شفیرگی، شفیره‌های میل ورم بسته به شرایط محیطی و تغذیه و دیگر عوامل بعد از حدود دو الی سه ماه از زمان تولد لاروها تولید می‌شوند. در این مرحله از تکامل میل ورم، شفیره‌ها حالت غیر فعالی دارند و نیاز به تغذیه ندارند اما همچنان زنده هستند و نیاز به تهویه مناسب و تنظیم شرایط محیطی برای بهترین بازده تولید هستند. شفیره‌ها بسته به شرایط محیطی طی چهار الی هفت روز به سوسک تبدیل می‌شوند.

خبرنگار: لیلا آدینه

image_printچاپ مطلب

Visits: 61