کارگاه آموزش تغذیه دام برای دامداران شهرستان زبرخان
کارگاه آموزش تغذیه دام برای دامداران شهرستان زبرخان

در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی دامداران شهرستان زبرخان، کارگاه آموزش تغذیه دام در محل مسجد روستای حسین آباد شهرستان زبرخان با حضور دامداران و بهره برداران دامی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ کارگاه آموزش تغذیه دام در محل مسجد روستای حسین آباد شهرستان زبرخان با حضور سرپرست مرکز جهاد کشاورزی زبرخان، کارشناسان دام و بهره برداران دامی این شهرستان برگزار شد.

سرپرست مرکزجهاد کشاورزی زبرخان در جمع دامداران در رابطه با جیره غذایی دام گفت: جیره غذایی دام مقدار معینی از خوراک است که در طی روز جهت وزن گیری و تأمین احتیاجات انرژی و… در دسترس دام قرار می‌گیرد.

حامد یعقوبی نقندر با توضیحاتی در رابطه با تغذیه دام، پرواربندی بره و اقلام خوراکی جیره، نکات ترویجی و کلیدی مطرح شده در کارگاه تغذیه دام را چنین بیان کرد.

وی با بیان اینکه به طورکلی جیره بره پرواری بایستی دارای خصوصیاتی مانند مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و توانایی برآورده کردن احتیاجات دام باشد، گفت: منابع جیره باید در دسترس و خوش خوراک باشد وهمچنین با قابلیت هضم بالا، توانایی در افزایش وزن دام را داشته باشد و باعث‌ عدم اختلالات متابولیکی از جمله اسیدوز و بیماری‌های گوارشی گردد.

سرپرست مرکز جهاد کشاورزی زبرخان، خوراک مورداستفاده در جیره را علوفه‌هایی مانند یونجه، شبدر، کاه و حصیل نام برد و کنسانتره را شامل، تفاله ها، دانه ها، کنجاله‌ها و مواد معدنی ذکر کرد.

یعقوبی با بیان تنظیم نمودن جیره‌نویسی بره پرواری، تصریح کرد: جیره بره پرواری باید به‌گونه‌ای باشد که انرژی و مواد مغذی از قبیل اسیدهای آمینه، مکمل‌های ویتامینی و معدنی مورد نیاز دام را برآورد کند.

وی ادامه داد: این نوع جیره درواقع متشکل از چندین ماده خوراکی است که بایستی به‌صورت مقدار ماده خشک مصرفی باشد تا بتواند احتیاجات دام پرواری را به مدت ۲۴ ساعت تأمین نماید.

سرپرست مرکز جهاد کشاورزی زبرخان در پایان این دوره آموزشی چگونگی و نحوه توزیع سهمیه کنسانتره بخش را به بهره برداران ارائه کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 98