چهل روز از تعطیلی معدن آق دربند گذشت و بیش از ۱۰۰ کارگر شرمنده خانواده/ سوء مدیریت داخلی عامل مشکلات معدن است/ ساماندهی معدن آق دربند هدف اصلی دستگاه قضایی است
چهل روز از تعطیلی معدن آق دربند گذشت و بیش از ۱۰۰ کارگر شرمنده خانواده/ سوء مدیریت داخلی عامل مشکلات معدن است/ ساماندهی معدن آق دربند هدف اصلی دستگاه قضایی است

به گزارش اختر شرق؛ حادثه ناگوارانفجار پنجم شهریورماه ۹۹ در معدن زغال سنگ آق دربند سرخس که منجر به کشته شدن دو کارگر شد، تراژدی تاسف آوریست که به علت‌عدم رفع مشکلات قبلی و وعده‌های داده شده پیش بینی اینگونه حوادث دور از انتظار نبود…

نویسنده: محمودی

به گزارش اختر شرق؛ حادثه ناگوارانفجار پنجم شهریورماه ۹۹ درمعدن زغال سنگ آق دربند سرخس که منجر به کشته شدن دو کارگر شد، تراژدی تاسف آوریست که به علت‌عدم رفع مشکلات قبلی و وعده‌های داده شده پیش بینی اینگونه حوادث دور از انتظار نبود…

این معدن به مساحت ۴۰ کیلومتر مربع دارای ذخیره اکتشافی ۱۲ میلیون تن زغال‌سنگ کک شو، حرارتی وتولید سالانه ۲۰ هزار تن زغال‌سنگ تنها واحد تولید کنند کک در خراسان رضویست که علاوه بر اکتشاف و استخراج، دارای واحدهای زغال شویی و کک پزی با سهام داری ۷۰ درصد بخش خصوصی و۳۱ درصد آستان قدس رضوی، سالانه حدود هشت هزار تن کک تولید می‌کند.

این معدن در کنار روستایی به نام آق دربند و در ۱۰۰ کیلومتری سرخس واقع شده و از سال ۱۳۲۴ فعال است.

نماینده کارگران معدن آق دربند می‌گوید

محسن سروری نماینده کارگران معدن آق دربند سرخس در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اظهار تاسف از حادثه پیش آمده وعرض تسلیت به خانواده داغدار با اشاره به مشکلات بجا مانده از سال‌ها قبل گفت: اساسی‌ترین مشکل معدن‌عدم امکانات و تجهیزات در بخش‌های ایمنی استخراج و فناوری است. آنچه که ما امروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم فرسوده و تنها به همت کارگران سر پا است.

وی با بیان اینکه هرروز تعطیلی این کارگاه برابر یک هفته راه اندازی آن را به تاخیر می‌اندازد، گفت: اگر به وعده‌ها و تصمیمات جلسات سال‌های گذشته به خوبی عمل می‌شد ما امروز این حادثه ناگوار را نداشتیم، اگرمجبور به حضور در مقابل فرمانداری و دادگستری شهرستان شدیم برای آن است که سهام داران بخش خصوصی حاضر به هزینه کردن نیستند میوه آن را چیدند و حالا وارد میدان نمی‌شود این معدن تنها یک چهارم آن تاکنون بهره برداری شده است. پس هزینه کردن در روی این معدن مقرون به صرفه می‌باشد و می‌تواند اشتغال خوبی را فراهم کند.

نماینده کارگران معدن آق دربند با تاکید بر بازگشایی هرچه سریعتر معدن خاطر نشان کرد: بعد از جریان این حادثه با اعضای شورای تامین و دیگر دست اندرکاران گفتگو کرده و وضعیت کارگران را توضیح داده؛ ما تقاضا داریم نسبت به بازگشایی سریعترمعدن اقدام شود، این حضور کارگر است که می‌تواند ایمنی را تامین و افزایش دهد، دریافت بیمه بیکاری با توجه به اینکه شغل ما در ردیف کارهای سخت و زیان‌آور قرار دارد قابل قبول نیست، البته از سوی آستان قدس تجهیزاتی شامل، کپسول‌های خودنجات، آتش نشانی، گازسنج، دستگاه تهویه هوا و برزنت خریداری و به معدن انتقال شده و ما در انتظار دستور دادستان محترم در بازگشایی آن هستیم.

لازم به ذکر است؛ مشکلات معدن از دهه ۹۰ شروع شد که سعی می‌شد فعالیت را در معدن متوقف کنند، که البته مجال توضیح آن نیست. اما اگر تاکنون کجدار مریز و باعدم دریافت حقوق با تاخیر چندین ماه وکمبودهای اساسی در تمامی بخش‌ها و… نخوابیده وفعال است به همت کارگران بوده، هنوز شش ماه از حقوق سال ۹۶طلبکاریم که با قیمت‌های امروز یک کیسه برنج هم نمی‌شود.

همچنین از خرداد امسال تاکنون یک ماه حقوق دریافت کرده‌ایم با این حساب خود قضاوت کنید! . ما تقاضا داریم کل سهام شرکت متعلق به آستان قدس باشد این افتخار ماست باور بفرمایید. با آنکه تجهیزات ما فرسوده و کمبودهای داریم کک تولیدی ما پیش کربن بلایی دارد حاضریم این را ثابت کنیم. نمی‌دانیم چرا از هر راهی سعی می‌شود چوب لای چرخ معدن بگذارند.

مشکلات معدن آق دربند موضوع نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم

در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم که با حضور معاونت مقام قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی، مدیر کل اداره صمت خراسان رضوی، مدیر کل امور مالیاتی، رییس نظام مهندسی معدن استان، فرماندار، ریاست دادگستری ودادستان سرخس، اعضای شورای تامین وجمعی ازمسئولان و تولید کنندگان برگزار شد بر مسئله رفع موانع واحدهای تولیدی شهرستان تاکید گردید و مصوبات ارزش مندی در خصوص معدن آق به تصویب رسید.

مرتضوی با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسه گفت: براساس توافقات صورت گرفته در این جلسه مصوب شد که مطالبات معوقه کارگران به تدریج با راه اندازی و تولید محصول پرداخت گردد، توسعه معدن با نظر کارشناسان در دستور کار قرار گیرد، افزایش تعداد کارگران، اصلاح کیفیت محصولات (کک تولیدی) و به روز شدن حقوق کارگران از دیگر اهداف معدن باشد.

معاون مدیر کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: از آنجا که مدیر کل سازمان صنعت معدن تجارت استان و مدیرکل امور مالیاتی و سایر مسئولان مرتبط استان از بازرسی اداره کل تعاون و امور اجتماعی به همراه اعضای شورای تامین شهرستان در جلسه حضور داشتند تلاش شد که برای همیشه مشکلات گذشته از پیش پای این واحد تولیدی که اشتغال‌زایی خوبی دارد و می‌تواند نیروی بیشتری را جذب کند برداشته شود چرا که بیکاری یکی از مهمترین عوامل ناهنجاری اجتماعی و وقوع جرم است.

مرتضوی تصریح کرد: همانطور که عرض شد از دیگر مصوبات این جلسه به تقسیط پرداخت شدن مالیات، بیمه و… بود همچنین کک موجود در انبار معدن با همکاری سازمان صنعت معدن از سوی فولاد نیشابور ماهیانه ۵۰۰ تن خریداری و پول واریزی آن صرف بخشی ازمطالبات کارگران، اصلاح وکیفیت بخشی به تولید وایمن ساخت معدن در تمام زمینه‌ها گردد.

ما حاضر به واگذاری سهام شرکتیم

به گزارش اختر شرق؛ نماینده آستان قدس و رئیس هیئت مدیره شرکت معادن خاور با اشاره قدمت بالای و فرسودگی معدن گفت: متاسفانه امروزه و بعد از گذشت چندین دهه ما با مشکلات متعددی در بخش مالی تخصصی فنی اکتشاف و… روبرو هستیم که می‌طلبد برای سرپا نگهداری این معدن سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را تا مقطعی داشته باشند و از بیکار شدن بیش از ۱۰۰ کارگر در حال فعالیت جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه همین الان تعدادی از کارگران و بازنشستگان این شرکت نیز سهامدار هستند، عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم که کل ۳۱ درصد سهام خود را تقدیم کنیم، اما از آنجا که کارگران توان مدیریت سایر سهامداران را با توجه به ابراز خودشان ندارند و از سویی یکی از اهداف آستان قدس در تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص محرومیت‌زدایی و کمک به تولید است تلاش داریم به عنوان یکی از سهامداران شرکت و بخشی از نظام جمهوری اسلامی به تولید کمک کنیم تا هم مشکلات معدن وهم کارگران برطرف شود.

جلالی خاطر نشان کرد: در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد اما مقرر شد با توجه به مشکل نقدینگی که شرکت دارد نشست‌ها با دستگاه‌های ذی ربط تا رفع مشکل اعم از تقسیط یا تعلیق دیون اقدام شود و بتوانیم در همین راستا با بازسازی، تامین نیروی تخصصی، ایمن‌سازی و… طرح‌ها معدن را بهبود بخشیم.

رئیس هیئت مدیره معدن خاور تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی کارگران بعد از مطالباتشان، اماکن مسکونی است که در محدوده معدن واقع شده که در راستای رفع مشکلات مطرح شده بتوانیم خانه‌های ایمنی را مد نظر قرار دهیم.

تا یک ماه آینده پروتکل معدن باید تنظیم شود

فرماندار سرخس با اشاره به ماموریت اداره صنعت معدن تجارت در تنظیم پروتکل فعالیت معدن گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از سهام داران که مشخص نیست چه کسانی هستند تمایلی به هزینه کردن و راه اندازی ندارند و امروزه این آستان قدس است که با سهام اندک خود این معدن را علی رغم ضرر با کمک کارگران سرپا نگه داشته؛ لذا مقرر شد هرچه زودتر جلسه مجمع عمومی با حضور سهامداران تشکیل و با تعیین مدیر عامل جدید تصمیمات لازم اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در تنظیم پروتکل فوق نظام مهندسی نقش اساسی در راه اندازی معدن برابر استانداردهای لازم را دارد، عنوان کرد: اداره صمت موظف به پیگیری مصوبات جلسه دیروز است و ضرورت دارد هرچه سریعتر معدن بازگشایی و کارگران با رعایت ایمنی کامل به سرکار برگردند. چرا که تعطیلی معدن بر فرسودگی آن می‌افزاید.

لازم به ذکر است؛ از زمان تعطیلی معدن یک ماه ازحقوق کارگران از سوی آستان قدس پرداخت شده است…

محمد رضا رجبی مقدم با اظهار اینکه وضعیت امروز معدن بسیار آشفته وهمانند میراث کهنه پدری است که فرزندان رقبتی در جمع آوری آن ندارند، تصریح کرد: در گذشته جلسات زیادی در خصوص معدن برگزار کردیم و به این نتایجی رسیدیم اما مدیران فعلی معدن به علت بی‌توجهی به مصوبات سال‌های قبل بر مشکلات افزوده و اقدامی در رفع آن نکردند، لازم است سهامداران با تشکیل مجمع عمومی تکلیف خود را با شرکت معلوم کنند چرا که اگر مساعدت‌های آستان قدس نبود و نباشد این معدن آن چند درصد جانی هم که دارد از بین می‌رود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 29