پیش‌بینی ۴۶۰۰ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی
پیش‌بینی ۴۶۰۰ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی از وجود آمادگی کامل برای برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در مشهد و سراسر استان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ امیر فریدنیا اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در صورت فوت، کناره‌گیری یا بیماری بیش از دو ماه و عزل رئیس‌جمهور، یا موجبات دیگری از این گونه، شورای موقت ریاست جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود و در این مدت وظایف و اختیارات ریاست جمهوری را جز در امر همه‌پرسی بر عهده دارد.

بر این اساس؛ با توجه به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان باید در بازه زمانی ۵۰ روزه انتخابات زود هنگام را برگزار کنیم. دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه دستور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۶ خردادماه صادر شد، افزود: از روز پنجشنبه هفته گذشته نیز هیئت‌های اجرایی در ۸۴ محل، ۳۴ فرمانداری و ۵۰ بخش مستقل استان با همکاری هیئت نظارت تشکیل و صورت جلسه مربوطه به وزارت کشور ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات خراسان رضوی همراه با هیئت نظارت تاکنون ۲ جلسه برگزار کرده است، ادامه داد: دو جلسه کمیته حقوقی ستاد انتخابات برگزار شده و جلسات کمیته امنیتی نیز پس از تعطیلات هفته جاری آغاز خواهد شد.

باید گفت؛ تمام تمهیدات لازم با کمک فرمانداران و بخشداران اندیشیده شده و طی چند روز آینده شعب اخذ رای و اعضای شعب طبق ماده ۴۵ و ۱۷ قانون انتخابات ریاست جهموری تعیین خواهند شد.

فریدنیا به تعداد شعبات اخذ رای پرداخت و ادامه داد: حدود ۴ هزار و ۶۰۰ شعبه اخذ رای پیش‌بینی می‌شود البته این تعداد باید به تایید اعضای هیات اجرایی برسد و پس از آن امار قطعی ارائه خواهد شد، همچنین حدود ۸۰ هزار نفر عوامل اجرایی، انتظامی و نظارتی در این ستاد همراهی خواهند کرد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به ماده ۲۱ انتخابات ریاست جمهوری گفت: از دستگاه‌های دولتی، موسسات وابسته دولت و نهادهای انقلابی نیز انتظار داریم برابر درخواست وزارت کشور امکانات خود را در راستای انتخابات در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

وی گفت: بر اساس ماده ۸۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجازات تخلف از ماده ۲۱ و تبصره آن ۲ الی ۶ ماه انفصال از خدمت دولتی خواهد بود.

فریدنیا در خصوص روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد: ثبت‌نام داوطلبین را فقط در وزارت کشور خواهیم داشت؛ رسیدگی به صلاحیت داوطلبان تا ۲۱ خرداد ماه ادامه خواهد داشت و ۲۲ خرداد ماه اسامی نامزدها توسط وزارت کشور منتشر می‌شود، همچنین ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه تبلیغات را خواهیم داشت و ۷ تیرماه سکوت تبلیغاتی حاکم خواهد بود و در نهایت ۸ تیرماه انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی خواستار شد: همانند انتخابات گذشته که تمام نخبگان سیاسی و دلسوزان نظام تمام توان خود را گذاشتند که مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنند در این دوره از تمام احزاب و نخبگان سیاسی خواهشمندیم که از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کنند.

وی در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن، توضیح داد: زمان زیادی از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی نگذشته است و نیروهای ما آماده هستند، بر این اساس؛ سازماندهی مطلوبی انجام شده است.

همچنین پایش شعب انجام شده و چون همزمان با انتخابات شوراها نیست نسبتا انتخابات سبکی است.

با این که حدود ۳۰۰ روز را در مقایسه با روال عادی از دست داده‌ایم، تمام مقررات و تشریفات اداری رعایت شده و تمام نیروی انسانی و عوامل اجرایی آماده به کار هستند و بعد از تعطیلات جلسه‌ای برای آمادگی امنیتی خواهیم داشت.

پیش‌بینی‌های لازم برای انتخابات زود هنگام اندیشیده شده است و ان‌شاءالله مردم در این دوره نیز پاسخ خوبی به دشمنان و یاوه‌گویان خواهند داد.

ضمن اینکه تمام بخشداران و فرمانداران اعلام آمادگی کردند و به محض این که سازماندهی نیروهای ما در شعب، نهایی شود از اول هفته آینده فرایند آموزش پیرامون مقررات و آیین‌نامه‌های انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

فریدنیا تاکید کرد: براساس ماده ۶۸ قانون انتخابات جمهوری اسلامی، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، و شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Views: 0