پروژه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در خراسان رضوی ۲۰ساله شد
پروژه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در خراسان رضوی ۲۰ساله شد

کارشناس امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پروژه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در خراسان رضوی با تشکیل ۲۵۳ صندوق از سال ۱۳۸۰ تا کنون ۲۰ساله شد.

به گزارش اختر شرق؛ مژگان یوسفلی کارشناس امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: نهادسازی و سازماندهی بانوان فعال بخش کشاورزی در قالب تشکل‌های اقتصادی از قبیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی منجر به توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها شده و مسیر اشتغال پایدار و رونق کسب و کارهای خرد روستایی را هموار خواهد کرد.

یوسفلی بیان کرد: کارشناسی امور زنان روستایی طرح توانمندسازی زنان را برای حضور فعال آن‌ها در عرصه‌های مختلف در سر لوحه اهداف خویش قرار داده از جمله این طرح‌ها میتوان طرح صندوق خرد زنان روستایی را نام برد که از رهیافت‌های مهم فقرزدایی در دهه‌های اخیر است که با ایجاد وگسترش فعالیت‌های در آمدزا به ویژه برای زنان کم درآمد، توسعه جوامع محلی را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: این برنامه روش کارایی برای افزایش درآمد خانوارهای فقیر در روستاها است، و از طریق صندوق توانمندی‌های زنان افزایش می‌یابد که شامل افزایش عملکرد در مدیریت، تصمیم گیری در خانواده و اجتماع است.

کارشناس امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهداف تشکیل این صندوق‌ها، عنوان کرد: توجه و تمرکز به گروههای کم درآمد زنان روستایی، افزایش سطح درآمد زنان با اجرای پروژه‌های کوچک، تواناسازی زنان روستایی در انجام کار گروهی، هدایت پس اندازهای غیر مولد (زنان) به سرمایه‌های مولد کارآمد، برنامه ریزی جهت اجرای پروژه‌ها مبتنی بر ظرفیت و امکانات و شرایط منطقه، شکست چرخه فقر و نجات خانوار روستایی از آن، افزایش ضریب دسترسی زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات اعتباری و توسعه اشتغال و تثبیت مشاغل دارای بحران مالی از جمله اهداف این پروژه است.

یوسفلی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی ابتدا به صورت پایلوت تعداد۵ صندوق در شهرستان نیشابور اجرا شدوتا پایان سال ۹۶ تعدادآن به ۲۶ صندوق رسید، مطرح کرد: در سال ۹۷ درپی اجرای تفاهم نامه ملی وزارتخانه با صندوق کارافرینی امید این پروژه به شکل تازه‌ای در استان اجرا شد و تاکنون تعداد ۲۵۳ اعتبارات خرد در استان تشکیل شده است و حدود شش هزار نفر از زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد شده و ۲۲۵ صندوق تسهیلات دریافت کرده اند.

کارشناس امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طرح‌های اشتغال کوچک خانگی توسط اعضای صندوق‌ها با وام‌های کوچک در روستاها راه اندازی شده که چگونگی اجرایی انها توسط صندوق کارافرینی امید وکارشناسان امورزنان روستایی نظارت می‌شود.

یوسفلی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب تسهیلگر در ابتدای راه اندازی صندوق در هر روستا ومشارکت همه افراد ذی نفوذ در روستاها برای تشکیل صندوق اعتبارات خرد می‌تواند در امر پایداری صندوق‌ها موثر باشد و در ادامه هم نظارت مستقیم بر نحوه وام دهی به اعضا واشتغال ایجاد شده از انتظارات است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 132