وضعیت آسفالت خیابان‌ها و معابر در تربت‌جام
وضعیت آسفالت خیابان‌ها و معابر در تربت‌جام

مشکلات مربوط به آسفالت خیابان‌ها و معابر تربت‌جام علاوه بر تأثیرپذیری منفی در جلوه بصری شهر، معضلاتی همچون جمع شدن آب در حین بارش باران، ایجاد دست‌اندازهای ناخواسته برای خودروها، زمین خوردگی کودکان و سالخوردگان و غیره را به دنبال دارد که همواره عامل مهمی برای نارضایتی شهروندی است.

مشکلات مربوط به آسفالت خیابان‌ها و معابر تربت‌جام علاوه بر تأثیرپذیری منفی در جلوه بصری شهر، معضلاتی همچون جمع شدن آب در حین بارش باران، ایجاد دست‌اندازهای ناخواسته برای خودروها، زمین خوردگی کودکان و سالخوردگان و غیره را به دنبال دارد که همواره عامل مهمی برای نارضایتی شهروندی است.

به گزارش اختر شرق؛ کیفیت معابر شهری یکی از عوامل مؤثر به کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود و ازآنجاکه شهرداری درگذشته‌ای نه‌چندان دور متولی آسفالت خیابان‌های سطح شهر بوده است و براثر خرابی‌هایی را که دیگر بخش‌های مدیریتی شهر برای تسهیلات همگانی به بار آورده باشند به‌ناچار باید شهرداری‌ترمیم و روکش آسفالت بکند.

شهرداری هر کار مهمی را که انجام بدهد بازهم اگر درزمینهٔ آسفالت کم‌وکاستی باشد معمولاً برای مردم نارضایتی پیش می‌آورد و شهرداری با آسفالت کوچه و خیابان حضور خود را در زیر پای مردم نشان می‌دهد و از سودهای آسفالت خوب و مرغوب در سطح خیابان‌ها و کوچه‌های شهر از فرسودگی خودروها نیز کاسته می‌گردد که این صرفه‌جویی بزرگی از دید اقتصاد شهر شمرده می‌شود.

وضعیت آسفالت مطلوب نیست

محمد عباسی یکی از شهروندان تربت‌جام در خصوص کیفیت آسفالت خیابان‌های سطح شهرمی گوید: کیفیت آسفالت در بعضی از خیابان‌های شهر تربت‌جام مناسب نیست و دست‌انداز و چوله‌های زیادی دارد هرچند که با آسفالت چند خیابان وضعیت نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است اما این می‌طلبد که کیفیت آسفالت در تمامی خیابان‌های شهر تربت‌جام به حد مطلوب برسد.

 یک راننده خودرو در این زمینه می‌گوید: درست است که وضعیت آسفالت خیابان‌های سطح شهر در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده است ولی هنوز کیفیت آسفالت در بعضی از خیابان‌های تربت‌جام مطلوب نیست و اگر به‌دقت نگاه کنید شاهد اختلاف سطح‌ها و چوله‌ها و برجستگی‌هایی در سطح خیابان‌ها خواهید بود.

نادر پور مرادی همچنین افزود: واردکردن خسارات به جلوبندی خودروها یکی از مهم‌ترین عواقب نامناسب آسفالت خیابان‌ها است و از مسئولین شورای شهر و شهرداری انتظار داریم به این مسئله رسیدگی کنند تا خسارات کمتری به مردم وارد شود.

نظام بستانی دیگر شهروند تربت‌جامی که در پشت چراغ‌قرمز چهارراه شاد ایستاده است به خبرنگار اختر شرق گفت: از شورای شهر و شهرداری تربت‌جام می‌خواهیم اگر با توجه به گرانی قیر آسفالت تمامی خیابان‌ها برای آنان مقدور نیست لااقل با لکه‌گیری برای ترمیم و روکش آسفالت خیابان‌های این شهر که هزینه چندانی ندارد فکر اساسی بکنند واقعاً این درشان و جایگاه مردم تربت‌جام نمی‌باشد.

یک خانم در خصوص وضعیت آسفالت در این شهر گفت: دریکی دو سال اخیر شاهد آسفالت چند خیابان از سوی شهرداری بودیم وامید در دل ما زنده شد که این روند ادامه داشته باشد چون بعضی از خیابان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نمی‌باشند و خسارات جدی به خودروها واردمی کند اما گویا شرایط اقتصادی و افزایش قیمت قیر شهرداری را از ادامه حرکت بازداشت به‌هرحال از متولیان امر می‌خواهیم که به‌صورت جد به وضعیت آسفالت در این شهرستان رسیدگی نمایند.

تأثیر افزایش قیمت قیر در قیمت تمام‌شده آسفالت

شهردار تربت‌جام به خبرنگار اختر شرق می‌گوید: آسفالت یک بحث تخصصی است و در آسفالت بایستی موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گیرد و افزایش قیمت قیر در بحث آسفالت تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد با توجه به افزایش قیمت قیر در حال حاضر نسبت به دو سال گذشته لذا قیمت قیر تعیین‌کننده قیمت تمام‌شده آسفالت است.

سید علی حسینی تصریح کرد: در تربت‌جام دو کارخانه ۸۰ تنی اتوماتیک و ۶۰ تنی دستی داشتیم که از کارخانه دستی به‌صورت سنتی استفاده می‌گردید و میزان مصرف قیر در آسفالت بسیار بالابود با توجه به اینکه استاندارد مصرف قیر در هر تن تولید آسفالت می‌بایستی بین ۴۰ الی ۵۰ کیلو باشد لذا به دلیل اینکه کارخانه استاندارد نبود و مصرف قیر خیلی بالا و درزمان تولید آسفالت در طول سال کارکرد آن به یک ماه نمی‌رسید و مابقی ماه‌های سال خوابیده بود و در جهت برون‌رفت از این مشکل با رایزنی‌هایی که انجام دادیم و با پیمانکاران مختلف وارد مذاکره شدیم به این نتیجه رسیدیم که کارخانه آسفالت را به اجاره واگذار نماییم و از همان پیمانکار که کارخانه را به او اجاره دادیم آسفالت را با یک قیمت پایین‌تری نسبت به بازار خریداری کنیم که این ازلحاظ قیمت برای شهرداری که کارخانه استاندارد نبود و قیر بالایی مصرف می‌کرد مقرون‌به‌صرفه هست.

وی افزود: درهرحال حاضر هر مقدار آسفالتی که به‌صورت موردی ما از پیمانکار خریداری می‌کنیم جهت نمونه‌برداری تحویل آزمایشگاه داده می‌شود تا تمامی استانداردهای آن رعایت گردیده باشد.

وی تصریح کرد: اگر آسفالتی را که پیمانکار به ما بدهد استاندارد نباشد و آزمایشگاه کیفیت آن را رد کرده باشد حتی اگر ما آن آسفالت را پخش کرده باشیم پیمانکار ضمن اینکه آن را محاسبه نمی‌کند حق هزینه پخش و جمع‌آوری را هم به شهرداری پرداخت می‌کند.

شهردار تربت‌جام در رابطه با نحوه چگونگی اجاره کارخانه آسفالت به پیمانکارمی گوید: ما قرارداد اجاره کارخانه آسفالت به پیمانکار را به دو طریق منعقد نمودیم یکی اجاره ثابتی در طول سال به مبلغ ۵۰ میلیون تومان و دیگری بر اساس مقدار تولید آسفالت در طی سال که در این خصوص ما کف تولید را در قرارداد ۳۰ هزار تن مشخص نمودیم که با اجاره ثابت جمعاً مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در سال می‌شود و علاوه بر این هر مقدار که تولید آسفالت از ۳۰ هزار تن بیشتر باشد به ازای مازاد تولید می‌بایستی مبلغ اضافه‌تری براثر قرارداد منعقده به شهرداری بپردازد ضمن اینکه آسفالتی را هم که ما از پیمانکار خریداری می‌کنیم نسبت به قیمت روز یک درصد پایین‌تر و باکیفیت بالاتری محاسبه می‌گردد.

آسفالت ۴۵ هزار مترمربع خیابان‌های سطح شهر

حسینی در ادامه به مقدار آسفالت انجام‌شده در سطح خیابان‌های تربت‌جام در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاپیان شهریورماه چیزی در حدود ۴۵ هزار مترمربع آسفالت خیابان‌ها را انجام دادیم و نزدیک به ۶ هزار مترمربع هم لکه‌گیری انجام گردیده است و قسمت‌های زیادی از خیابان‌ها را برای آسفالت آماده کردیم که امید می‌رود با تأمین منابع مالی بتوانیم نهضت آسفالت را در تربت‌جام به‌پیش ببریم.

وی در ادامه افزود: درست است که قسمتی از هزینه‌ها با اجاره کارخانه تهاترمی گردد اما با افزایش قیمت قیر هزینه آسفالت هم افزایش پیدا می‌کند و علی‌رغم اینکه مادر حال حاضر بابت آسفالت خریداری‌شده به پیمانکار بدهکار هستیم لذا پیمانکار تضمین نموده از ما پشتیبانی نماید تا بتوانیم در مسیر توسعه آسفالت خیابان‌های سطح شهر گام برداریم حتی ما در جهت پیشرفت کار آسفالت خیابان‌ها خود پیمانکار را متقاعد نمودیم دستگاه پخش آسفالت خودش را که از کیفیت بالاتری برخورداراست ما را در آسفالت خیابان‌ها یاری نماید.

سید علی حسینی در پایان اظهار کرد: در سال ۹۷ ما ۱۰۶ هزار مترمربع خیابان‌های سطح شهر را آسفالت نمودیم و اگر شرایط جوی به ما اجازه بدهد و از سوی دیگر بتوانیم پیمانکار را ازلحاظ منابع مالی تأمین کنیم امیدواریم مقدار آسفالت سطح خیابان‌ها را نسبت به سال ۹۷ افزایش‌خواهیم داد.

خبرنگار: مهدیه اعلمی

image_printچاپ مطلب

Visits: 51