واکسیناسیون ۹۳ هزار راس دام در خوشاب
واکسیناسیون ۹۳ هزار راس دام در خوشاب

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: ۹۳ هزار راس دام در شهرستان خوشاب به صورت رایگان واکسینه شدند.

به گزارش اختر شرق؛ محمود ترخاصی با بیان اینکه حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور از وظایف سازمان دامپزشکی کشور می باشد؛ صنعت دام وطیور کشور بعد از نفت بزرگترین سرمایه به شمار می آید، عنوان کرد: واکسیناسیون دامها کار سخت  فنی و صحرایی  می باشد. و افراد شاغل در اکیپ های واکسیناسیون در معرض بیماریهای ستون فقرات و بیماریهای مشترکی چون تب مالت و… هستند؛ واکسیناسیون دامها در طی سال طبق پروتکل مدیریت بیماریها اجراء می شود.

 ترخاصی اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت دام سبک  (گوسفندوبز) شهرستان افزایش سی درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته و به تعداد تقریبی ۱۲۵ هزار راس دام سبک رسیده است. در چهار  ماهه نخست  سال جاری بالغ بر ۹۳هزار و۳۸۰ راس دام سبک (گوسفند وبز) و سنگین (گاو گوساله) برعلیه بیماریهای، تب برفکی، آبله، شاربن، بروسلوز و ppr به‌صورت صد درصد رایگان واکسینه شده اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۸ افزایش هشت درصدی در عملیات مایه کوبی با وجود تمام تنگنا ها و کمبود اعتبارات اتفاق افتاده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جز بیماریهای مشترک بین انسان ودام می باشد، بیان کرد: در جهت پیشگیری از بروز این بیماری مهلک  در انسان  لازم است کلیه مردم گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظر دامپزشکی که ممهور به مهر دامپزشکی می باشد. تهیه نمایند؛ گوشت قرمز تازه  بعداز گذشت ۲۴ ساعت  نگهداری در دمای معمولی یخچال یعنی ۴-۰ درجه  قابلیت مصرف دارد و تاکید می گردد عموم مردم از مصرف گوشت قرمز تازه که پروسه پیش سرد را سپری نکرده است جداً خود داری نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3