هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی مشهد برای اولین بار در کشور
هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی مشهد برای اولین بار در کشور

عضو شورای سیاست‌گذاری پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی گفت: دانش‌بنیان‌ها قادر به حل مشکل قطعی برق و آب در سراسر کشور هستند و با توجه به کمبود برق در کشور و خراسان رضوی، موفق به هوشمندسازی شبکه توزیع آب شدیم که این پروژه در مشهد در حال اجرا است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از صبح توس؛ مرتضی تقوایی حسین‌زاده، عضو شورای سیاست‌گذاری پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی اظهار کرد: کار شرکت‌های دانش‌بنیان چیزی نیست جز مقاوم کردن اقتصاد کشور نسبت به تهدیدهای اقتصادی که از سوی کشورهای دیگر به ما تحمیل می‌شود از طرف دیگر این شرکت‌ها به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا در کوتاه مدت نیز تأثیرات مثبت فراوانی بر رشد اقتصادی کشور دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شوند

عضو شورای سیاست‌گذاری پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل اینکه تکنولوژی‌های روز جهان را بومی‌سازی می‌کنند می‌توانند قدم بسیار مهم در خودکفایی کشور در قسمت‌های مختلف بردارند که تمام این اقدامات در نهایت باعث تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به روند رو به رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی در کشور، گفت: در زمانی که اکثر شرکت‌ها به دلیل کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده بودند شاهد آن بودیم که همه روزه به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی افزوده می‌شد که درواقع این یک موضوع طبیعی و یک تجربه جهانی است زیرا حدود سال ۲۰۱۰ که اروپا با رکود مواجه شده بود، استارت‌آپ‌ها چیزی حدود ۱۵ هزار شغل ایجاد کردند و اقتصاد اروپا را نجات دادند.

استارت‌آپ‌ها اشتغال پایدار و مشاغل متنوع ایجاد می‌کنند

عضو شورای سیاست‌گذاری پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی تصریح کرد: امروزه نیازهای بازار به شدت در حال تغییر است و شرکت‌های قدیمی و عریض و طویل به دلیل ساختاری که دارند نمی‌توانند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند از طرف دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به دلیل ساختار چابک و منعطفی که دارند می‌توانند به سرعت نیازسنجی کنند و محصول مورد نیاز بازار را تولید کنند که این موضوع باعث ایجاد اشتغال پایدار و مشاغل متنوع می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های پایین راه‌اندازی یک استارت‌آپ، گفت: استارت‌آپ‌ها به دلیل پایین بودن هزینه‌های راه‌اندازی، ریسک راه‌اندازی بسیار پایینی دارند و این فرصت را برای مدیریت هرچه بهتر آن‌ها فراهم می‌شود.

حسین‌زاده عنوان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که کیفیت محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به حدی رسیده است که می‌توانند با برندهای نام‌آشنای خارجی رقابت کنند و حتی در برخی موارد این محصولات از نمونه‌های مشابه خارجی بهتر هستند از طرف دیگر این محصولات علاوه بر اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنند باعث ورود ارز و مطرح شدن نام ایران در اقصا نقاط دنیا با محصولات دانش‌بنیان می‌شوند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان امین منتظر گفت: شرکت ما از حدود ۱۵ سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است و از دو سال گذشته نیروهای خود را ۴ برابر کرده و امروز بیش از ۱۸۰ نفر در مجموعه ما مشغول به فعالیت هستند. اغلب فعالیت ما در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه و آب و برق است همچنین به تازگی در بحث هوش مصنوعی واردشده‌ایم که خوشبختانه به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم.

هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی مشهد برای اولین بار در کشور

حسین‌زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۴۵ پروژه در ۲۲ استان کشور و دو پروژه در خارج از کشور در حال اجرا است یادآور شد: در حال حاضر موفق به اجرای طرح هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی مشهد شده‌ایم که این موضوع برای اولین بار در کشور رخ‌داده است و این پروژه برای سه کلان‌شهر دیگر کشور نیز در حال پیاده‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود برق در کشور و خراسان رضوی، موفق به هوشمندسازی شبکه توزیع شدیم که این پروژه در مشهد در حال اجرا است و چنانچه این پروژه به صورت کامل اجرایی و پیاده‌سازی شود می‌تواند برای دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشته باشد و نیاز به یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی را کم می‌کند این در حالی است که کل پیاده‌سازی این پروژه در کشور چیزی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.

دانش‌بنیان‌ها قادر به حل مشکل قطعی برق و آب در سراسر کشور هستند

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان امین منتظر با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها قادر به حل مشکل قطعی برق و آب در سراسر کشور هستند، گفت: در صورتی که شرکت ژاپنی می‌خواست این پروژه را اجرایی کند مبلغی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان در خواست می‌کردند و ما با یک‌صد و پنجاهم این هزینه در حال اجرایی کردن آن هستیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 53