هم‌پیمان باهم در کاهش مصرف نمک در رستوران‌های نیشابور
هم‌پیمان باهم در کاهش مصرف نمک در رستوران‌های نیشابور

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: امروز دورهم جمع شدیم که برای کاهش ۱۰ درصدی نمک در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها هم‌پیمان شویم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: امروز دورهم جمع شدیم که برای کاهش ۱۰ درصدی نمک در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها هم‌پیمان شویم.

به گزارش اختر شرق از نیشابور به نقل از روابط عمومی دانشکده مذکور، دکتر محسن عظیمی نژاد در جلسه‌ای با حضور متصدیان و مدیران تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها با اشاره به نقش بیماری‌های واگیر و عفونی در شیوع مرگ‌ومیر در کودکان و بزرگ‌سالان درگذشته، افزود: با گذر زمان و با پیشرفت علم پزشکی و کشف واکسن و آنتی‌بیوتیک میزان مرگ‌ومیر در اثر این بیماری‌ها کاهش پیداکرده است.

وی عامل بیش از ۷۰ درصد مرگ‌ومیر را مربوط به بیماری‌های غیر واگیر دانست و با اشاره به روند رو به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، حوادث و سوانح ترافیکی و غیر ترافیکی و بیماری‌های تنفسی مزمن، خاطرنشان کرد: وظیفه ما امروز این است که مردم را در برابر این بیماری‌ها واکسینه کنیم و برای تحقق این هدف به هم‌پیمانی و همراهی یکایک شما نیاز داریم.

به گفته این عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی نیشابور، امروزه ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۶ تا ۱۷ درصد به دلیل سرطان‌ها است.

عظیمی نژاد یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلب و عروق را فشارخون دانست و اضافه کرد: مصرف نمک نیز یکی از مهم‌ترین دلایل فشارخون است که در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، آسیب به مغز و اختلال در عملکرد جنسی نقش دارد.

وی در ادامه از تغییر سبک زندگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر یادکرد و ورزش روزانه، کاهش مصرف نمک، شیرینی، چربی و جایگزین کردن مصرف ادویه‌جات و استفاده از غذاهای فیبردار را راهی برای تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی دانست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور از متصدیان و مسئولان تهیه و توزیع مواد غذایی به‌عنوان شرکای سلامت یادکرد و از آن‌ها خواست با کاهش مصرف نمک در رستوران‌ها و در مراحل تهیه و پخت مواد غذایی مردم را در برابر بیماری‌های غیر واگیر واکسینه کنند.

این استاد دانشگاه همچنین مصرف نمک را در بروز سرطان معده مؤثر دانست و گفت: امید است باهم پیمانی باهم و با کاهش ۱۰ درصدی نمک در رستوران‌ها بتوانیم تا پایان سال ۹۸، ۱۰ درصد از میزان فشارخون مردم نیشابور بکاهیم و در تحقق این هدف در کشور الگو شویم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 18