هشدار جهاد کشاورزی جوین درمورد استفاده از بذور تقلبی
هشدار جهاد کشاورزی جوین درمورد استفاده از بذور تقلبی

با توجه به اهمیت کشت چغندرقند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک شهرستان جوین و نزدیکی فصل کشت این محصول، مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان به کشاورزان در تهیه بذور تقلبی هشدار داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه شهرستان جوین به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، و تولید محصولات استراتژیک کشاورزی همچون چغندر قند، کلزا و گندم و جو نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز ایفا می‌کند، گفت: بذر مصرفی با کیفیت یکی از مهمترین ارکان در کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.

قارزی با اشاره به فروش بذور وارداتی چغندرقند خارج از سیستم توزیع کارخانجات قند و با توجه به اینکه بطور معمول کشت و تولید چغندرقنددرقالب کشاورزی قراردادی و تعامل با کارخانه‌های قند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تامین و توزیع بذور مورد نیاز کشت نیز از طریق کارخانجات قند و انعقاد قرارداد کشت با کشاورزان صورت می‌پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره با تاکید به اهمیت این موضوع، عنوان کرد: کشاورزان عزیز توجه داشته باشند چنانچه بذر مورد نیاز را خارج از شبکه توزیع کارخانجات قند تهیه می‌نمایند باید بذور حتما مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و دارای برچسب تاییدیه آن موسسه باشد.

وی ادامه داد: بذوری که فاقد برچسب موسسه باشند نیز غیر استاندارد محسوب می‌شود و بایستی از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد.

قارزی با اشاره به اینکه کشاورزان باید بذور و نهاده‌های کشاورزی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین شیوه‌های افزایش کمی و کیفی تولید محصولات زراعی، استفاده از بذور استاندارد و گواهی شده است.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 128