هر کس هر سخنی بزند، چه خوب یا بد، خداوند حاضر است
هر کس هر سخنی بزند، چه خوب یا بد، خداوند حاضر است

مولانا توکلی در بیان معنای شرعی نام مبارک المهیمن (اسماءالحسنی) گفت: خداوند حاضر و شاهد بر همه‌چیز است، علی‌الخصوص بر آنچه از بنده صادر می‌شود، مانند سخنی که از بنده صادر می‌شود، خداوند بر آن حاضر است و هر کس هر سخنی بزند، چه خوب یا بد، خداوند حاضر است.

مولانا توکلی در بیان معنای شرعی نام مبارک المهیمن (اسماءالحسنی) گفت: خداوند حاضر و شاهد بر همه‌چیز است و هر کس هر سخنی بزند، چه خوب یا بد، خداوند حاضر است.

به گزارش اختر شرق؛ مولانا غلام نبی توکلی در جمع نمازگزاران نماز جمعه تایباد در ادامه تشریح اسماءالحسنی، به نام مبارک المهیمن اشاره کرد و در تشریح این نام مبارک اظهار کرد: هیمنه از حفاظت کردن و نگهبان بودن می‌آید، وقتی یک ذاتی هیمنه بر چیزی دارد، یعنی بر آن غلبه و قدرت دارد، مهیمن به معنای شهید هم‌ استفاده می‌شود، یعنی خداوند حاضر است و بر اعمال بندگان نیز نظارت می‌کند. البته به معنای مصدق نیز می‌آید، یعنی ذاتی که تصدیق‌کننده است و بر بلندی نیز می‌آید.

مولانا توکلی در بیان معنای شرعی این نام گفت: خداوند حاضر و شاهد بر همه‌چیز است وهر کس هر سخنی بزند، چه خوب یا بد، خداوند حاضر است.

امام‌جمعه تایباد خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید هیچ سخنی از دهان انسان بیرون نمی‌شود، مگر آنکه یک فرشته نگهبان قوی آن‌ را ضبط می‌کند و آن سخن ضایع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین باید بفهمیم چه می‌گوییم، اگر غیبتی می‌کنیم، بدانیم غیبت ما باقی می‌ماند، در کلام خود پروردگار، غیبت کردن را خوردن گوشت مردار برادر خود توصیف می‌کند، انسان باید بداند در مجلس غیبت نباید حضور پیدا کند. این در خصوص عمل انسان هم صدق می‌کند. انسان باید بفهمد که وقتی می‌خواهد گناهی انجام‌ دهد، باید ایمان داشته باشد که خداوند ناظر بر اعمالش است، وقتی ایمان به این‌ آیه داشته باشد که هیچ‌چیزی از اعمال (ریز یا درشت) بندگان غایب نمی‌شود، از گناه دوری می‌کند. لذا این عالم هستی، محضر خداوند متعال است، پس در محضر خداوند باید شرم کنیم و گناه نکنیم.

وی افزود: هیچ‌وقت نباید تصور کنیم چیزی از اعمال ما از خداوند غایب است، خداوند از امور و کارهای پوشیده است، اگر انسانی در محل پنهانی گناهی می‌کند، خداوند با او هست و او را مشاهده می‌کند و البته خداوند بر آنچه در سینه‌ها پوشیده است، مطلع است. سخن زدن تنها نیست، خداوند بر قلب‌ها آگاهی دارد، می‌داند چه از آن گذشته و چه می‌گذرد.

مولانا توکلی ادامه داد: امت مسلمان خداوند را حاضر بر هر عمل خود بدانید، زیرا خداوند نگهبان است و بر همه امورات مخلوقات خود اشراف دارد. حضرت موسی در گفتگویی با پروردگار می‌فرماید که‌ای خداوند چیزهایی در قلب من می‌گذرد که شرم می‌کنم از تو سؤال کنم، خداوند می‌فرماید، تو هرچه می‌خواهی از من بخواه، حتی نمکی که می‌خواهی در خمیر خود بریزی، این نشان از سیطره قدرت پروردگار بر همه امورات مخلوقات است.

استاد حوزه علمیه احناف تایباد خداوند را امین توصیف کرد و گفت: امانت نگهداری خداوند بی‌مثال است، او هیچ عملی از اعمال شما در دنیا را در قیامت کم نمی‌کند و همه را همان‌طور که بوده بر شما عرضه می‌کند، حتی اگر گناهی کنید، چیزی بدان نمی‌افزاید. ذات مقدس پروردگار از هر نقصی و خیانت‌درامانت مبرا است، البته بر طاعات و حسنات می‌افزاید، اگر حسنه‌ای انجام دهید بر آن می‌افزاید ولی اگر گناه کنید، همان را ضبط می‌کند.

 خداوند هیچ زمانی دوست ندارد بنده‌اش در دوزخ باشد، دوست دارد بنده همیشه مشمول رحمت او باشد، گاهی اگر قهر و غضبی نازل می‌شود، هشداری از جانب پروردگار است و الا خداوند نمی‌خواهد بنده خود را در ناراحتی ببیند، آنچه بر ما می‌رسد، از کسب خود ماست؛ و الا اگر خداوند را به اعداد دنیوی ببینیم ۹۹ درصد رحمت است و فقط یک درصد غضب، رحمت او همیشه بر غضبش بیشتر است.

امام‌جمعه تایباد در جلال نام مبارک المهیمن گفت: باید بدانیم خداوند بر همه‌چیز احاطه دارد و از قدرت او چیزی خارج نیست، دست خداوند فوق همه دست‌ها است و بر همه‌چیز اشراف دارد. قدرت پروردگار جایی که صلاح بداند در خدمت بندگان است، مانند غزوه بدر که قدرت خود را به زیبایی نشان داد و بیش از ۷۰ نفر از سران مشرک را به درک واصل کرد. قدرت او همیشه هست و تمام‌شدنی نیست. همچنین خداوند در حفاظت دوستان خود بسیاری مبالغه می‌کند، بندگان نیکوکار خود را دوست دارد و همیشه ضررها را از آن‌ها دور می‌کند و در همه حالات از بندگان مخلص خود آشکارا و نهان دفاع می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه در ثمره این نام مبارک باید گفت برای مؤمن باید بهره‌ای از این نام بگیرد و بهره آن این است که هم خود و خانواده خود را حفاظت کند، اظهار کرد: بنده واقعی خداوند باید هم‌نفس خود را از گناه حفاظت کند و هم‌خانواده خود را از گناه حفاظت کند؛ در قرآن کریم پروردگار می‌فرماید هم‌نفس خود و خانواده خود را از آتش جهنم محافظت کنید؛ امروز متأسفانه می‌بینیم خانواده به فساد آغشته است.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 15