نیشابور محور آموزش مجازی آفت سن غلات استان
نیشابور محور آموزش مجازی آفت سن غلات استان

مدیریت جهاد کشاورزی نیشابور از برگزاری جلسه آموزشی آفت سن غلات با تدریس محقق نیشابوری مشاور و محقق برجسته موسسه گیاه پزشکی کشور و با حضور معاون فنی واجرایی، رئیس اداره تولیدات گیاهی، مسئول واحد حفظ نباتات و مروجین پهنه شهرستان نیشابور به طور همزمان در فضای مجازی برای آموزش کلیه مروجین استان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ این جلسه وبیناری آموزشی که بیش از ۷۰۰ نفر از مروجین ومسئولین ادارات و مراکز جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در آن شرکت داشتند با محوریت آفت سن غلات در نیشابور برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسه آموزشی، بررسی چرخه ومراحل زیستی آفت وچگونگی نحوه خسارت سن غلات در سنین مختلف و باتوجه به نزدیک شدن به مرحله رشدی غلات بود.

محقق نیشابوری از محققان و مشاوران برجسته موسسه گیاه پزشکی کشور در این جلسه گفت: با آموزش وضعیت زمستان گذرانی ونحوه خسارت کمی وکیفی آفت و راه‌های مبارزه تلفیقی با یک پیش آگاهی که ناشی از ذخیره اطلاعاتی ۷۰ساله در زمینه شناخت این آفت می‌باشد میتوان مبارزه صحیحی را در استان شاهد باشیم.

وی به آخرین نتایج علمی روش‌های مبارزه با این آفت پرداخت و گفت: این آفت مهاجر است و با زمستان گذرانی در کوههای اطراف شهرها در زیر بوته‌های گون، خود را برای شروع سیکل زندگی در سال آینده آماده می‌کند و خسارت‌های کمی وکیفی قابل توجهی را به غلات خصوصا گندم وارد می‌نماید.

وی با بیان اینکه هر پوره این آفت قادر است در طول تکمیل سیکل زندگی خود حدود ۵۵ دانه گندم را مورد تهاجم و تغذیه قرار دهد وبا مصرف پروتئین دانه، خاصیت نانوایی آن را از بین می‌برد، تصریح کرد: پیش آگاهی قبل از اتفاق، خود یک پدیده است که باید با تدبیر و با آموزش صحیح کشاورزان مانع بروز خسارت توسط این آفت شد.

محقق نیشابوری اظهار کرد: یکی از ستون‌های مبارزه، روش مبارزه بیولوژیک است و در مجموع باید از روش‌های مبارزه تلفیقی برای مهار آفت استفاده کرد.

وی استفاده از ارقام مقاوم به آفت را از دیگر روش‌های موجود در کشور نامید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 36