نیشابور، پایلوت اجرای طرح مشارکت جوامع محلی در حفظ ذخایر ژنتیکی خواهد شد
نیشابور، پایلوت اجرای طرح مشارکت جوامع محلی در حفظ ذخایر ژنتیکی خواهد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از برنامه ریزی و بهره مندی از توانمندی های سرمایه های اجتماعی به فراخور اقتضای هر منطقه سخن گفت.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی در نشست ماهانه و برخط سمن های محیط زیستی استان که با حضور رئیس شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان و جمعی از اعضای سمن های نیشابور در سالن جلسات اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان به صورت حضوری و دیگر اعضای سازمان های مردم نهاد استان به صورت برخط برگزار شد، از مسئولیت پذیری زیست محیطی و پیشینه همراهی مطلوب مردمی در نیشابور که نمادی از مشارکت زیست بومی جوامع محلی در استان است سخن گفت و عنوان کرد : عنصر مشارکت، حلقه مفقوده حفاظت از منابع حیاتی است که در صورت بکار گیری صحیح و اصولی می‌تواند جهشی قابل تأمل در حوزه حراست از تنوع زیستی باشد.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که تزریق روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی به جوامعی که در حاشیه عرصه های طبیعی شهرستان زیست می کنند و معیشت آنان بر مبنای اقتصاد اکولوژیک است، مخاطبان اصلی و جامعه هدف این طرح اجرایی و هستند، عنوان کرد: این بسته اجرایی مشارکت اجتماعی بر مبنای دانش بومی برای هم افزایی حراست از محیط زیست هستند که تا پایان سال تدوین و به مرحله اجرا در خواهد آمد.

همتی گفت: در حاشیه پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده رئیسی، ۱۴۵ روستا از توابع شهرستان های نیشابور، چناران و طرقبه شاندیز قرار دارند که بدلیل ارتباط ارگانیک این جوامع با طبیعت، در صورت افزایش دانسته های مردمی در خصوص ارزش‌های بیولوژیک منابع زیستی، ضمن پیشگیری از مهاجرت های اکولوژیکی، می‌تواند گام بسیار ارزشمندی در اجرای موفق بکارگیری بسته اجرایی جلب مشارکت عمومی در حفظ این دو زیستگاه ارزشمند استانی باشند.

رئیس شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان در ادامه طی سخنانی از ضرورت آگاهی رسانی عمومی به موازات آموزش های تخصصی سخن گفت و اظهار کرد: این مهم با تصور اینکه عموم مردم از سطح آگاهی لازم محیط زیستی برخوردارند، مورد غفلت واقع شده است.

حمید طراوتی ادامه داد: توسعه شبکه های اجتماعی سرانه مطالعه را به شدت کاهش اده و بسیاری از مباحث مطروحه در حوزه های محیط زیست مبنای علمی و پشتوانه تخصصی لازم را ندارد و از این رو لازم است از ظرفیت آموزش و توانمند سازی علمی عمومی برای حفاظت مطلوب محیط زیستی استفاده شود.

لازم به ذکر است؛ ادامه این نشست به ارائه گزارش فعالیت سمن های نیشابور و تأکید بر طبیعت گردی پایدار و اکوسیستم‌های ارزشمند منطقه و نیز پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و بررسی مطالبات سمنهای زیست محیطی اختصاص یافت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1