نویسنده کتاب «سپهر سخن (۱)»: کاظم مدیر شانه‌چی، تنها استاد فقه نبود؛ بلکه ذوفنون بود
نویسنده کتاب «سپهر سخن (۱)»: کاظم مدیر شانه‌چی، تنها استاد فقه نبود؛ بلکه ذوفنون بود

نویسنده کتاب «سپهر سخن (۱)؛ زندگی و آثار استاد زنده یاد کاظم مدیر شانه‌چی» گفت: کاظم مدیر شانه‌چی، تنها استاد فقه نبود؛ بلکه ذوفنون بود.

به گزارش اخترشرق؛ مراسم رونمایی و معرفی کتاب «سپهر سخن (۱)؛ زندگی و آثار استاد زنده یاد کاظم مدیر شانه‌چی» با حضور محمدرضا مروارید، نویسنده کتاب و حجت‌الاسلام محمدحسن حائری، استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی در تالار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

محمدرضا مروارید در این نشست با اشاره به اینکه مدیر شانه‌چی ۴۰ سال از عمر خود را در مسیر علم و دانش گذراند، گفت: پروژه «شخصیت‌های مانا» در انتشارات سوره مهر از سال ۸۸ شروع و درباره یکصد شخصیت اثرگذار تک‌نگاری‌هایی انجام و ۳۰ اثر منتشر شد. در اجرای پروژ ه مانا، سه اصل باید رعایت شود؛ روایت بر پایه مدرک و سند باشد؛ متن برای عموم نگاشته شود و برداشت‌های شخصی و فردی در کتاب لحاظ نشود.

نویسنده کتاب «سپهر سخن (۱)» با بیان این مطلب که کاظم مدیر شانه‌چی از علم‌اندوزی غفلت نمی‌کرد، گفت: او در محضر بهترین استادان ازجمله چون آیت‌الله خویی، الهی قمشه‌ای تلمذ کردند و ادب نفس را از این بزرگواران فرا گرفتند. کاظم مدیر شانه‌چی در تکاپوی یافتن الگوهای اخلاقی بود و در زندگی این رفتارها را عملی می‌کرد. عشق بی‌پایان به کتاب داشت. در کودکی از خواندن داستان شروع کرد و در جوانی مسئولیت مدیریت کتابخانه نواب را بر عهده گرفت.

مروارید درباره ویژگی‌های آثار کاظم مدیر شانه‌چی اظهار کرد: معیار پاکیزه‌نویسی ذی‌فنون بود و در آثار او به وضوح قابل رویت است؛ علاوه‌براین از مقدمات بیهوده پرهیز کرده است.

وی بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: در عین حالی‌که در دانشگاه حضوری فعال داشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد، تا پایان عمر با ریشه‌های حوزوی پیوند داشت و کسوت روحانیت را از خود دور نکرد.

کاظم مدیر شانه‌چی عالم ربانی بود

حجت‌الاسلام حائری، استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هر انسانی برای موفقیت در زندگی، به توفیق الهی نیاز دارد و کاظم مدیر شانه‌چی در همه ادوار زندگی هم در دوران تحصیل و هم در زندگی شخصی انسان موفقی بود. عنوان عالم ربانی زیبنده اوست. دانش مفید او و اخلاصش ویژگی‌های منحصر به فرد اوست.

وی ادامه داد: او از فرصت‌ها، کمال استفاده را می‌کرد. سفرهای علمی در شکل‌گیری شخصیت تاثیر قابل توجه دارد و مدیر شانه‌چی سفرهای علمی که به ترکیه، سوریه، عربستان داشت، موجب شده بود از سایر بزرگان ممتاز شود. او آثار و مقالات بسیاری را به رشته تحریر درآورده است و با نهاد حوزه، دانشگاه، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و مرکز خراسان‌شناسی همکاری بسیاری و حضور تاثیرگذاری داشت.

استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: کاظم مدیر شانه‌چی، تنها استاد فقه نبود؛ بلکه ذوفنون بود و در تفسیر، تاریخ فقه و علوم حدیث تخصص داشت.

خبرنگار: زهرا بیات

image_printچاپ مطلب

Visits: 90