نوشیدن آب سرد در زمان افطار، موجب بروز انقباض معده می شود
نوشیدن آب سرد در زمان افطار، موجب بروز انقباض معده می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اکثر افراد روزه دار به دلیل شدت عطش در هنگام روزه داری، روزه خود را با آب سرد یا شربت خنک باز می کنند، این در حالی است که نوشیدن مایعات سرد در افطار باعث انقباض معده می شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر سید موسی الرضا حسینی با بیان اینکه توصیه های اسلامی در خصوص افطار نیز تاکید ویژه ای به مصرف آب ولرم دارد، عنوان کرد: آب ولرم ضمن برطرف کردن عطش فرد روزه دار موجب هضم بهتر غذا و کمک به جذب آب در بدن می شود.

وی با بیان اینکه مصرف چای به جای آب در وعده افطار نیز تشنگی فرد را از بین نمی برد، اظهار کرد: چای مدر است و خودش باعث خارج شدن آب از بدن می شود بنابراین در وعده افطار باید آب ولرم که کمی شیرین شده و یا آب ولرم همراه با خرما یا کشمش استفاده شود.

سلامتی بدن در گرو کارکرد مطلوب دستگاه گوارش است

فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه سلامتی بدن در گرو کارکرد مطلوب دستگاه گوارش است، افزود: اگر یک سیستم گوارشی سالم داشته باشیم و از تغذیه خوبی بهره مند شویم، هرگز بیمار نخواهیم شد بنابراین بد خوردن و بد سوزاندن غذا می تواند باعث بیماری شود.

وی با بیان اینکه روش صحیح غذا خوردن حتی می تواند باعث بهبود بیماری درونی شود، ادامه داد: کمبود مواد غذایی باعث بیماری در بدن می شود بنابراین توصیه می شود ضمن مصرف مواد غذایی مناسب از غذاهای غیر مفید ویا حتی مضر پرهیز کرد.

دکتر حسینی با تاکید براینکه روزه داری باعث ایجاد بیماری در بدن نمی شود، عنوان کرد: در ماه رمضان به دلیل اینکه عادات غذایی یازده ماه در یک ماه تغییر می کند افراد شاید با اندکی تغییر شرایط گوارشی روبرو شوند اما روزه داری نه تنها باعث بیماری نمی شود بلکه در بهبود عملکرد سیستم گوارشی نیز می تواند مفید باشد البته به شرط اینکه رژیم غذایی درستی را رعایت کنیم.

فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه اگر روزه داران شرایط درست تغذیه را در ماه مبارک رمضان رعایت نکنند با ضعف، بیحالی، سردرد، کاهش وزن و مشکلات گوارشی ، یبوست ونفخ شکم در این ماه روبرو خواهند شد، خاطرنشان کرد: روزها نسبت به سال گذشته کوتاهتر شده است اما در این ۱۳ یا ۱۴ ساعت فاصله زمانی سحر تا افطار و به دلیل گرمای هوا اگر رژیم غذایی درستی  رعایت نشود احتمال افت قند خون و تشنگی وجود دارد.

مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار یا سحر درست نیست

وی با بیان اینکه باید از مصرف غذاهای شیرین مانند زولبیا وبامیه در دو وعده افطار  وسحر پرهیز کرد، گفت: شیرینی ها در وعده افطار باعث افزایش سریع قند خون می شود ودر وعده سحری نیز باعث تشنگی در روز می شود و در وعده افطار باعث به تاخیر افتادن هضم غذا می شود.

فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه مصرف نوشابه های گاز دار، آب معدنی غنی شده و مواد کافئین دار نیز در دو وعده مناسب نیست، ادامه داد: این مواد باعث افزایش جریان ادرار می شود و آب از بدن خارج می شوداز همین رو تشنگی بعدی را به دنبال دارد.

چای کمرنگ در وعده افطار مصرف شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برخی افراد اگر در وعده افطار چای یا مواد کافئینی مصرف نکنند دچار سردرد می شوند، گفت: این افراد در وعده افطار یک چای کمرنگ مصرف کنند و در این فاصله تا سحر از مایعات و میوه و سبزی های مناسب استفاده کنند تا آب کافی به بدن وارد شود.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه برای کاهش تشنگی صرفا نباید فقط آب مصرف شود،عنوان کرد: شربت عسل با آب لیمو و استفاده از میوه و سبزی نیز می تواند باعث رفع تشنگی شود زیرا کمبود اب در بدن باعث افت فشار خون و خواب آلودگی می شود بنابراین در طول روز نباید فعالیتهایی انجام داد که باعث تعریق زیاد و از دست دادن اب بدن شود.

غذای پر ادویه در وعده های غذای ماه رمضان مصرف نشود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه غذای پر ادویه نباید در وعده های غذایی ماه مبارک رمضان زیاد مصرف شود، ادامه داد: در وعده سحری باید تمام مواد مورد نیاز بدن اعم از کربوهیدرات ها و پروتئین ها ، سبزیجات و میوه ها، غذاهای فیبر دار مصرف شود و از غذاهای سرخ کردنی  پرهیز شود. دکتر حسینی خاطر نشان کرد: مصرف کاهو، کلم، دوغ کم چرب و کم نمک، در وعده سحری می تواند روزه داران را کمک کند تا پایان ماه رمضان روزه داری آسانتر و بهتری را سپری کنند

image_printچاپ مطلب

Visits: 12