نماینده مردم تربت‌حیدریه ‌در مجلس شورای اسلامی: ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند
نماینده مردم تربت‌حیدریه ‌در مجلس شورای اسلامی: ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند

نماینده مردم تربت‌حیدریه ‌در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران ایران است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر زنگنه بابیان اینکه زعفران یک کالای استراتژیک جهانی است که در دنیا قیمت تقریباً ثابت و ارزشمندی دارد ولی متأسفانه در ایران با کاهش شدید روبرو بوده‌ایم، عنوان کرد: عواملی دست‌به‌دست هم داده تا از قیمتی که باید باشد فاصله زیادی داشته باشیم‌ ازجمله سیاست‌های غلط، سودجویی‌ها (تولید تا مصرف، قیمت‌ها متفاوت و زیاد است)، عدم نظارت بر صادرات و نبود یک سازمان قوی مردمی در حوزه زعفران کاران و کشاورزان است وی گفت: زعفران ثروت ۱۶۰ هزار خانوار استان است.

وی ادامه داد: به هر دلیلی پیاز مرغوب زعفران ایران به افغانستان رسیده است‌؛ و سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی که آن‌ها برای زعفران دارند ما در ایران هم نداریم.

زنگنه بابیان این مطلب که البته هنوز فاصله‌ی ما با کشورهای دیگر خیلی زیاد است، خاطرنشان کرد: در نشست با صادرکنندگان قرار شد آن‌ها نیز جهت مدیریت بازار و رشد قیمت‌ها همراهی کنند.

وی افزود: باید کرسی کشاورزان را در شورای ملی زعفران تقویت کنیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بورس زعفران را مدیریت می‌کنیم تا سوءاستفاده‌ای اتفاق نیفتد، مطرح کرد: کشاورزان در سال ۹۸ به‌شدت دستشان خالی‌شده است و توان حتی جمع‌کردن گل را هم ندارند. هیچ نگرانی از جهت نیروی انسانی موردنیاز برای جمع‌کردن و پاک کردن گل زعفران در سال جاری نداشته باشند. نیروهای مردمی برای این کار را بسیج خواهیم کرد.

در راستای طرح مساوات مقام معظم رهبری، با توجه به شرایط کرونایی کشور، تشکیل گروه‌های جهادی از مناطق و استان‌های دیگر برای یاری‌رساندن به زعفران کاران در زمان برداشت انجام شد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 14