نظام درس ملی باید کاهش پیدا کند/ ۴هزار و ۹۰۰ساعت آموزش اضافه
نظام درس ملی باید کاهش پیدا کند/ ۴هزار و ۹۰۰ساعت آموزش اضافه

سرپرست آموزش و پرورش کشور گفت: امروز متاسفانه برنامه درس ملی ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت درس و آموزش است که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم به دانش‌آموزان دیکته می‌شود که این رقم باید کاهش پیدا کند.

سرپرست آموزش و پرورش کشور گفت: امروز متاسفانه برنامه درس ملی ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت درس و آموزش است که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم  به دانش‌آموزان دیکته می‌شود که این رقم باید کاهش پیدا کند.

به گزارش اخترشرق؛ سید جواد حسینی در جمع فرهنگیان شهرستان سبزوار، افزود: نظام تعلیم و تربیت از ۳ عارضه رویکردی شامل نگاه معلول محورانه به مسائل به جای نگاه ساختاری و علت محوری، اندیشیدن و تمرکز بر راهکارهای موقت به جای راهکارهای مستمر و پایدار و داشتن نگاه سلیقه‌ای به جای نگاه بنیادین و اساسی رنج می برد.

وی ادامه داد: نگاه ها و تصمیمات باید بر این سه عارضه غلبه کند و برای غلبه بر این وضعیت امروز زمان مناسبی است زیرا تعداد دانش‌آموزان از ۲۰ میلیون نفر به مرز ۱۴ میلیون کاهش یافته است و امکانات آموزشی دو و نیم برابر رشد داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین امروز نظام تعلیم و تربیت یک سند راهبردی فرادستی به نام سند تحول بنیادین دارد که عوارض و چالش‌ها را دیده و برای برون رفت از آنها راهبرد ارائه داده است.

حسینی با بیان اینکه تمرکز به این سند رافع  مشکلات بیان شده می باشد، گفت: ۶۷۰ برنامه از این سند استخراج شده که ۳۷۰ برنامه در برنامه ششم و مابقی در برنامه هفتم تدوین شده است که باید در کانون نظام تعلیم و تربیت گنجانده شود.

وی اظهار کرد: در مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش از ابتدای مهر ماه باید ۷۶۰ مدرسه ۷۶۰ میز در این زمینه و برای تحقق این سند و تحول در آموزش و پرورش تشکیل دهند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید به اینکه یکی از عمده ترین مشکلات آموزش و پرورش این است که این نظام با قوانین عمومی و عادی جامعه اداره می شود، گفت:  با این وجود بسیاری از فرصت ها از نظام تعلیم و تربیت گرفته می شود.

حسینی افزود: تدوین قوانین خاص نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را در دستور کار داریم تا بتوانیم آن را به تصویب برسانیم. همانطور که آموزش عالی کشور با قوانین خاص اداره می شود و مشکلات امروز آموزش و پرورش را ندارد پس این نظام بیشتر به این قوانین خاص نیاز دارد.

وی با بین اینکه در حال حاضر نگاه بودجه ای به نظام تعلیم و تربیت وجود دارد که این نوع نگاه باید تغییر پیدا کند، عنوان کرد: بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ امروز به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم، سهم آموزش و پرورش از جی دی پی است که در حال حاضر این سهم ۱.۶ درصد است در حالی که استاندارد آن ۶ تا ۷ درصد است.

حسینی با تاکید به اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت سخت از بار سنگین برنامه درس ملی در رنج است، گفت: امروز متاسفانه برنامه درس ملی ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت درس و آموزش است که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم  به دانش‌آموزان دیکته می‌شود.

وی ادامه داد: استاندارد جهانی این آموزش هشت هزار ساعت است، ما در کشور با افزایش ساعات آموزشی کیفیت را کاهش می‌دهیم و منابع اضافی تخصیص می دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کیفیت و بهره وری همزمان با افزایش ساعات آموزشی افزایش پیدا می کرد ارزش داشت، افزود: اما در حال حاضر شاهد حافظه محوری، آموزش فشرده کپسولی و نگاه غیر مهارتی هستیم.

حسینی تاکید کرد: نظام درس ملی باید کاهش یابد تا به کیفیت در آموزش و پرورش برسیم.

وی اظهار داشت: همچنین نظام درسی خارج از مدارس در قالب کلاس های کنکور دانش آموزان را دچار فرسودگی می کند که باید به آن نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش به سختی از تمرکز رنج می کشد، گفت: نظام پهن پیکر و متمرکز، عمودی و دارای بروکراسی پیچیده و چند لایه مانع خلاقیت و نوآوری شده است.

حسینی افزود: فاصله ستاد تا مدرسه بسیار زیاد شده است. نظام مدیریتی باید صاف باشد یعنی بین تصمیم گیران و کف تصمیم گیری فاصله ای وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جهان به ازای هر سه نفر در سر کلاس یک نفر کار اداری انجام می دهد در حالی که این رقم در کشور ما به ازای هر ۵ نفر یک نفر می باشد.

او با بیان اینکه از ۷۶۰ منطقه آموزشی در کشور ۶۰ منطقه کمتر از پنج هزار دانش آموز دارند، اضافه کرد: باید از حجم دولت کاسته شود زیرا امروز ما آموزش و پرورش را سنگین و گران هدایت می کنیم و کیفیت را کاهش می دهیم.

حسینی با بیان اینکه معلم قلب نظام تعلیم و تربیت است و قلب توسعه در مدارس می‌تواند کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت مدرس است، گفت: مدارس و معلمان باید رتبه‌بندی شوند و طرح ساماندهی مدارس را باید اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس کوچک نباید به عنوان مدرسه ادامه فعالیت دهند و باید تغییر کاربری پیدا کنند زیرا در این مدارس امکانات ورزشی، فرهنگی و آزمایشگاهی برای دانش آموز وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه باید با احداث مدارس و مجتمع‌های آموزشی بزرگ، مدارس کوچک برچیده شوند، عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا این حجم از تنوع در مدارسی که در کشور وجود دارد را نداریم. در ایران ۲۴ نوع مدرسه داریم در حالی که در کشورهای پیشرفته جهان این تنوع در دو بخش دولتی و خصوصی خلاصه می شود.

وی با بیان اینکه در فضاهای هنرستانی با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم، گفت: ۱۶ هزار هنراموز نیاز داریم که امسال ۴ هزار نفر تامین می‌شود و ۱۲ هزار نفر باقیمانده طی یک برنامه سه ساله تامین خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا حداکثر ۲ درصد دانش آموزان باید تحت پوشش مدارس سمپاد باشند، گفت: متاسفانه در کشور ما در دوره هایی این رقم بسیار بالا برده شد.

حسینی تاکید کرد: بحث های اجتماعی و حقوقی معلمان ابتدایی، عشایری، روستایی و مرزی باید مورد توجه قرار گیرد که این امر کلید خورده است.

وی با بیان اینکه در بحث نظام رتبه بندی با رقم ۲ هزار میلیارد ریال از ابتدای مهر ماه احکام آن در دست معلمان خواهد بود، گفت: همچنین پاداش معلمان بازنشسته در سال ۹۷ در دو قسط پرداخت می‌شود که قسط اول آن هفته آینده پرداخت خواهد شد.

حسینی تصریح کرد:  همچنین مجوز استخدام پنج هزار نیروی خدماتی با توجه به کمبود نیروی خدماتی در مدارس گرفته شده است که تا اول مهر ماه به کار گرفته خواهند شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که متولی تعلی و تربیت است نسبت به نیروی انسانی توجه ویژه ای دارد.

احمد برادران با بیان اینکه خرد جمعی این نظام شهروندان جامعه است که در ابعاد مختلف زندگی شهری نقش ایفا می‌کنند، اظهار کرد: مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است که در چند سال اخیر مورد توجه برنامه‌ریزان در دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این نگاه و موضوع با توجه به ماموریتی که دارد توجه ویژه تری را می‌طلبد، ادامه داد: جامعه دانش آموزان، فرهنگیان و مرتبطان با این دستگاه با توجه به زمان و شرایط نیازمند توجه بیشتری هستند.

وی با تاکید به اینکه توجه به نیروی انسانی باید مورد تاکید باشد، تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که باید به آن توجه شود واگذاری اختیارات بیشتر به مدیران منطقه ای و تمرکز زدایی است.

برادران افزود: به مدرسه محور بودن و واگذاری اختیارات به معلمان، اولیا و دانش آموزان باید توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه باید اهداف را در حوزه تعلیم و تربیت ترسیم کنیم، افزود: پس از ترسیم اهداف باید امورات اداره مدرسه به خودشان واگذار شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1