نصب تله فرمونی کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های شهرستان داورزن
نصب تله فرمونی کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های شهرستان داورزن

کارشناس مسئول تولیدات گیاهی داورزن از نصب فرمون کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خسروجردی کارشناس مسئول تولیدات گیاهی در این باره عنوان کرد: نصب در روش اخلال در جفت یابی، با نصب فرمون‌ها به تعداد توصیه شده در باغ و زمین‌های زراعی، محیط از بوی حشره ماده اشباع شده و در نتیجه حشره نر در پیدا کردن جفت ماده خود دچار سردرگمی میشود. در این صورت حشرات نمیتوانند جفت گیری کنند و تخم ریزی نیز صورت نمیگیرد. در صورت جفت گیری تصادفی تخم حشرات نابارور خواهد بود.

خسروجردی گفت: استفاده از این روش تنها روش تضمین شده برای کنترل غیر شیمیایی این آفات است همچنین استفاده از این روش باعث کاهش تراکم آفت در سال بعد شده که به دلیل‌عدم استفاه از سموم شیمیایی حشرات مبارز نیز افزایش می‌یابند.

در ادامه المیرا ابریشمی کارشناس حفظ نباتات نیز بیان کرد: برای کنترل این آفت به روش اخلال در جفت‌یابی تعداد ۵۰۰ پخش کننده فرمون در هر هکتار مورد نیاز است که فاصله ما بین فرمون‌ها باید ۴/۵ متر باشد در تاکستان‌هایی دارای شاسی سیمی فرمون‌ها باید در ارتفاع یک الی ۱/۵ متری روی سیم نگهدارنده و یا شاخه‌ها نصب شوند.

ابریشمی در پایان خاطرنشان کرد: زمان نصب فرمون‌ها دو هفته قبل از ظهور حشرات بالغ نر در محیط می‌باشد و این فرمون‌ها یک فصل کامل زراعی در محیط ماندگار و فعالند و بنابراین نیاز به تعویض در طول فصل نخواهند داشت.

خبرنگار: مهری محمدی خواه

image_printچاپ مطلب

Visits: 131