نشست شهر هوشمند و چالش‌های زندگی در مشهد برگزار شد
نشست شهر هوشمند و چالش‌های زندگی در مشهد برگزار شد

نشست «شهر هوشمند و چالش‌های زندگی» به همت شهرداری مشهد و سخنرانی ادریس راموز محقق و جامعه‌شناس در محل نمایشگاه شهر هوشمند این شهرستان برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ ادریس راموز محقق و جامعه‌شناس در نشست «شهر هوشمند و چالش‌های زندگی» که به همت شهرداری مشهد در محل نمایشگاه شهر هوشمند بابیان این سؤال که در شهر هوشمند چه چیزهایی باید هوشمند باشد؟ اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در شهر هوشمند وجود دارد این است که هیچ تئوری در مورد شهر وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عدم وجود عدالت است؛ آیا باید از طبقه بالا مالیات دریافت شود و به طبقه پایین تزریق گردد و یا طبقه پایین را درگیر طبقه بالا کنیم؟

راموز یکی از چالش‌های شهر هوشمند که در مشهد و کلان‌شهرها به وجود آمده عدم آگاهی نداشتن مردم، دانست و عنوان کرد: هوشمندی بر سه سطح دانشگاهی، حکومتی و صنعتی است و مردم بیشتر در لایه صنعتی گره می‌خورند.

این جامعه‌شناس بابیان اینکه هدف اصلی شهر هوشمند افزایش ثروت شهری است، گفت: مؤلفه شهر هوشمند زیرساخت‌های شهری، پایدارهای شهری و غیره است.

راموز با اشاره به اینکه یکی از دلایل ضرورت شهر هوشمند افزایش جمعیت شهرنشینی است و تخمین زده‌شده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی پیش از ۷۵ درصد در شهرها زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: بحث دولت‌شهر و ملت شهرها به معنای این است که قدیم شهرها ذیل ملت رقابت می‌کردند ولی در زمان حال شهرها باهم رقابت می‌کنند، مثلاً شهر دبی از کشور امارات مهم‌تر است و مبحث رقابت بین شهرها در حال انجام شدن است.

وی بابیان اینکه بعضی از شهرها، شهر تجاری هستند نه شهر تولیدی، به همین دلیل ثروتمندان شهر مشهد بیشتر سرمایه برای تجارت می‌گذارند و برای بخش تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، عنوان کرد: افتراق هوشمند سازی بیشتر از اشتراک آن است و در آینده ۶۰۰ شهر دنیا باهم رقابت می‌کنند و ۶۰ درصد تولید ناخالصی دنیا توسط شهرها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تصاحب شهرها دو درصد از خشکی جهان است اما ۷۷ درصد انرژی دنیا رادارند انجام می‌دهند.

این پژوهشگر بابیان اینکه ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای از شهرها است و از سال ۲۰۱۰ تا به الآن ۲۰ درصد ترافیک افزایش‌یافته است و باید با هوشمند سازی این آلاینده‌ها را کم خواهیم کرد، عنوان کرد: با افزایش زیست‌محیطی یکی از مشکلاتی که مدیران با آن روبه‌رو هستند مبحث اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه تا سده قبل مذهب، طبیعت انسان را در برداشتند ولی در حال حاضر انسان دارد مذهب و طبیعت را تابعه خود می‌کند، خاطرنشان کرد: چالش‌های هوشمند سازی، شامل، شکست نوآوری در شهر هوشمند، تغییرات ایدئولوژی، تفاوت بین برند و هویت (شهر زیارتی، سیاحتی و یا سلامت)، باعث اقتصاد سیاسی و فرهنگی می‌شود.

راموز در پایان بابیان این مطلب که هوشمند سازی مبتنی بر اقتصاد است و با اقتصاد سیاسی برخورد می‌کند، مطرح کرد: در شهر هوشمند تولید محتوایی نداریم و باید افزایش سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتال را داشته باشیم.

خبرنگار: یونس ریحانی

image_printچاپ مطلب

Visits: 67