نخ تسبیح مبارزه با داعش سردار سلیمانی بود
نخ تسبیح مبارزه با داعش سردار سلیمانی بود

کارشناس مسائل عراق عنوان کرد: این حضور نرم و نیمه سخت ما در عراق و فتوای ربانی باعث ایجاد یک موج عظیم از مردم شد و این‌ها گروه‌گروه شدند و آماده مبارزه با داعش شدند، این گروه‌ را کسی که دورهم جمع کرد و یک نخ تسبیحشان کرد کسی نبود جز سردار سلیمانی، این‌ها را در کنار هم قرارداد و آن‌ها را در مقابل با داعش قرارداد که توانستند در مقابله با آن‌ها پیروز شدند.

به گزارش اختر شرق؛ استاد محمدی اصفهانی تحلیل‌گر و کارشناس مسائل عراق در محل دانشکده حقوق، علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در جمع حاضران تشکل‌های علوم سیاسی، در خصوص پدیده انقلاب اسلامی به‌عنوان یک پدیده نوظهور، اظهار کرد: این پدیده از وقایع مهم و حیاتی شکل‌گرفته است و حقایقی که ریشه در متون دینی دارد و شاید مهم‌ترین دلیل نپذیرفتن این بود که این انقلاب باریشه‌های دینی می‌تواند در قرن ۱۹ ظهور پیدا بکند.

استاد محمدی اصفهانی بابیان اینکه تحلیل این پدیده از دیدگاه‌های مختلفی قابل‌بحث است، تصریح کرد: یک دیدگاه، دیدگاه غربی است که بسیاری از دانشجویان و افراد، وقتی مسائل را تحلیل می‌کنند با نگاه غربی به این موضوعات می‌نگرند.

وی ادامه داد: تحلیل دیگر تحلیل معرفتی است که در بین این پدیده‌ها قرارگرفته است و هرچقدر از عمر این انقلاب می‌گذرد این تحلیل معرفتی بیشتر خودش را عیان می‌کند و ظاهر می‌شود.

این تحلیل‌گر خاطرنشان کرد: در پایان جنگ جهانی دوم که جهان به دو قطب (قدرت غرب و قدرت شرق) تقسیم‌شده بود و دو قدرت در دنیا حرف می‌زدند که به دو بلوک تقسیم‌شده بودند که هم رقابت در بین این دو قدرت بود و هم تقسیم‌بندی و هر چیزی که قرار بود تحلیل بشود درباره‌ی این پدیده‌ها در داخل یکی از این دو قطب قرار می‌گرفت و به همین خاطر هم به‌عنوان یک پدیده نوظهور شناخته می‌شد، در سال ۱۹۴۵ این دو قدرت درصدد حذف یکدیگر بودند و آمریکا در این موضوع موفق شد حریف مقابل خود را از صحنه خارج کند و یا حتی از تاریخ حذف کند.

استاد محمدی اصفهانی با اشاره به اینکه حضرت امام در آستانه فروپاشی شوروی یک تیمی را فرستادن به صدر هیئت‌رئیسه آقای گورباچف و یک پیامی هم با آن‌ها همراه کردند، امام حتی آینده شوروی را ترسیم کردند و مطمئن بودند که شوروی شکست می‌خورند، عنوان کرد: آمریکا از این بابت راحت شد چراکه قدرت حریف خود را تحریف کرده بود و بر این باور بودند که شاید می‌شود با روش‌ها و یا شگردهای دیگری انقلاب اسلامی را هم از پای دربیاورند.

این تحلیل‌گر بابیان این مطلب که انقلاب از گردنه‌های سختی عبور کرده که به این مقطع رسیده و چه‌بسا حریف‌های ما حتی تصور اینکه این انقلاب به ۴۰ سال بکشد را نداشتن و به خودشان نوید می‌دادند که تا چند ماه دیگر یا چند سال دیگر انقلاب اسلامی به فروپاشی می‌رسد، اذعان کرد: آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که اگر ایران حجمی از قدرت نهفته از سلاح‌های پیشرفته را در اختیار داشته باشد ممکن نیست که ایران را شکست بدهند.

کارشناس مسائل عراق بابیان این مطلب که عراق به‌عنوان مهم‌ترین کشور منطقه است چراکه عراق دارای یک سابقه تمدنی هست که هیچ کشور دیگری تو منطقه ندارد حتی ایران، تمدن بین البحرینی عراق متعلق به تاریخ و بشریت است، عنوان کرد: عراق یک ذخایر نفتی دارِد که قابل‌توجه هست و قابلیت تولید هشت میلیون بشکه نفت را در روز دارد و یک گلوگاهی است برای یک کشوری مثل ایران که در آن انقلاب شده و نگاهی جهانی دارِد می‌تواند راهی باشد برای ورود به دروازه‌های آفریقا، مدیترانه و بعد یک‌قدم برداشتن به سمت اسرائیل است و امام رسماً اعلام کرد که راه قدس از کربلا می‌گذرد.

استاد محمدی اصفهانی بابیان اینکه در یک نگاه متوجه این موضوع می‌شویم که بسیاری از ذخایر ارزی کشورها به سمت کشورهای غربی کشانده شده و یا کارخانه‌های اسلحه‌سازی، اذعان کرد: حکومت‌های باثبات و محکم باید از بین برود نباید حکومت باثبات در این منطقه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در انهدام کشور سوریه موفق شدن با استفاده از یک عملیات مدنی باعث فروپاشی سوریه شوند.

این تحلیل‌گر عنوان کرد: یکی از مأموریت‌هایی که نیروی قدس سپاه داشت این بود که یکسری از کشورهایی که در محور ما تعریف می‌شود میزان آسیب‌پذیری آن‌ها را به حداقل برساند و با شگردهایی که آمریکا برای منهدم کردن آن‌ها دارد مقابله کنند نه مقابله سخت، ما بیشتر از طریق قدرت نرم و نیمه سخت، کارهای مستشاری و کارهای امنیتی باید به آن‌ها کمک می‌دادیم که این در سوریه اتفاق افتاد و این هسته‌ها شکل گرفت.

استاد محمدی اصفهانی بابیان اینکه حاج قاسم سلیمانی تلاش کرد که در این کشورها قدرت مضاعف ایجاد کند و توانستند این هسته‌ها در کنار حاج قاسم اجرای مأموریت بکنند، گفت: وقتی موفق به فتح سوریه نشدند تصمیم گرفتند که به سمت عراق بیایند و با حضور داعش که از مرزهای سوریه روانه کردند به سمت عراق کرده بودند.

وی ادامه داد: این‌ها از فتوای ربانی مرجعیت نجف یادشان رفته بود و فراموش کرده بودند و آن را در محاسبات خودشان نیاورده بودند.

کارشناس مسائل عراق عنوان کرد: این حضور نرم و نیمه سخت ما در عراق و فتوای ربانی باعث ایجاد یک موج عظیم از مردم شد و این‌ها گروه‌گروه شدند و آماده مبارزه با داعش شدند، این گروه‌ را کسی که دورهم جمع کرد و یک نخ تسبیحشان کرد کسی نبود جز سردار سلیمانی، این‌ها را در کنار هم قرارداد و آن‌ها را در مقابل با داعش قرارداد که توانستند در مقابله با آن‌ها پیروز شدند.

استاد محمدی اصفهانی بابیان این مطلب که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند که کشورهای دورتادور ایران را تخریب و محاصره کنند که از این طریق بتوانند به ایران نزدیک بشوند و در آخر ایران را بگیرند، اظهار کرد: منطقه بو کمال (مرزی بود بین عراق و سوریه) جایی بسیار مهم و حیاتی و حائز اهمیت است.

کارشناس مسائل عراق بابیان اینکه حاج قاسم سلیمانی جمله‌ای را در باب این منطقه بو کمال گفتند که اینجا محل نبرد انقلاب اسلامی با حریف است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها به‌شدت حساس هستند روی این منطقه بو کمال و تلاش می‌کردند که باز نشود و همین‌طور مسدود بماند. این گذرگاه سوریه و عراق می‌تواند منفعتی برای هر دو طرف داشته باشد و این امر باعث دسترسی این کشورها به کشورهای آسیای میانه می‌شود؛ کشور سوریه خیلی تلاش می‌کند که این مرز باید بازبماند.

خبرنگار: الهه رضاپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 72