میانگین مقاوم‌سازی در خراسان رضوی ۳۲ درصد است
میانگین مقاوم‌سازی در خراسان رضوی ۳۲ درصد است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ مقاوم‌سازی وضعیت خوبی در کشور ندارد، اظهار کرد: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد است و این در حالی است که میانگین مقاوم‌سازی در استان خراسان رضوی ۳۲ درصد است.

به گزارش اختر شرق؛ حجت علی شایان فر در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشمر با حضور مدیران دستگاه‌های اداری در محل فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: نباید سیل را بحران و بلا بدانیم، سیل یک چرخه طبیعی گردش آب در طبیعت است و این هنر ماست که سیل را که قطره‌قطره آن برای ما مهم است در بالادست مهار کنیم و نگذاریم داخل کویر برود و با مدیریت سیل، امکان استفاده مجدد از سیل برای تأمین آب را میسر کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی دخل و تصرف و تجاوز به رودخانه‌ها، عدم لایروبی و بسترسازی رودخانه‌ها با توجه به تداوم خشک‌سالی‌ها، عدم تناسب طرح‌های شهری و روستایی با میزان بارندگی، کوهستانی بودن و شیب بسیار زیاد در برخی نقاط، پوشش گیاهی کم و نامناسب در بالادست و موضوع آبخیزداری را از مهم‌ترین دلایل افزایش خسارات سیل دانست و گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که در کشور و در استان با آن روبرو هستیم، موضوع عدم لایروبی است و این در حالی است که جاری شدن سیل باعث ایجاد زمین حاصلخیز می‌شود و یعنی باید رسوبات مجرای بستر در زمان مناسب لایروبی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بابیان این‌که این سیل‌های اخیر آزمایشگاه بزرگی برای ما بود، اظهار کرد: اگر سیستم‌های هشدار ما درست باشد و صحت و دقت پیش‌بینی‌ها صحیح باشد باعث می‌شود کوچک‌ترین رطوبت در ابر تشخیص داده شود و باید توان تجهیزات هواشناسی افزایش پیدا کند تا خسارات کمتری را متحمل شویم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ مقاوم‌سازی وضعیت خوبی در کشور ندارد، اظهار کرد: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد است و این در حالی است که میانگین مقاوم‌سازی در استان خراسان رضوی ۳۲ درصد است.

شایان فر افزود: اگرچه بازسازی‌ها را بهانه می‌کنیم، اما در حال حاضر به واحدهای شهری ۱۰ میلیون و روستایی ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود و امسال باوجود تنگناهای مالی دولت کمک‌های خوبی در حوزه پرداخت خسارت‌های حوادث کرده است به‌طوری‌که فراوانی تسهیلات بلاعوض در بخش کشاورزی استان به حدی است که توان جذب آن نیست و البته باید به سمتی حرکت کنیم که این هزینه‌ها صرف بیمه شود.

وی گفت: همه‌ساله اعتبارات خوبی در حوزه آبخیزداری اختصاص می‌یابد و در جریان سیل اخیر اعلام شد که وضع کاشمر از شهرستان‌های ردیف خودش در حوزه آبخیزداری بهتر بوده است و یکی از دلایلی که در کنار همه زحماتی که دستگاه‌های درزمینهٔ لایروبی و هشدارهای به‌موقع و آمادگی نیروی انسانی داشتند کار مهم آبخیزداری در بالادست بوده که نگه‌داشتن رسوب و رهاسازی آرام آب سبب می‌شود که میزان خسارت از سیلاب‌ها کاهش یابد.

وی مطرح کرد: اگر زلزله‌ای با ۷ ریشتر در منطقه ترشیز رخ دهد شاهد وقایع تأسف باری خواهیم بود، اگر مردم در مدیریت بحران همکاری نداشته باشند از سوی دولتی‌ها کار خاصی برنمی‌آید؛ در سیلاب اخیر اگر مردم برای کمک نبودند، مشکلات جدی داشتیم.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی بابیان این‌که مهندسین ژاپن به این نتیجه رسیدند که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها نمی‌توانند جلوی طبیعت را بگیرند پس از کنترل سیل به سمت مدیریت سیلاب حرکت کردند و سازه‌های کنترل سیل نباید موجب توهم امنیت شود، گفت: مؤثرترین رفتار در کاهش خطر سیل اجتناب از ساخت‌وساز در مسیر سیلاب است و زمان وقوع سیل زمانی مناسب برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نیست باید قبل از وقوع سیلاب برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و در برنامه مدون برنامه‌ها مشخص شود و نقشه نقاط سیل‌خیز تهیه و در اختیار مردم گذاشته شود تا در زمان لازم بدانند در کجا مستقر شوند.

وی بابیان این‌که برای کنترل سیلاب باید هزینه کرد، اظهار کرد: خسارت‌هایی که سیل امسال وارد نمود در برخی مکان‌ها جبران‌ناپذیر است و چاره‌ای نداریم که نگاهمان را به سمت موضوع پیشگیرانه سوق دهیم و نسبت به حوادث و بحران‌ها نگاه پیشگیرانه داشته باشیم تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 6