موقوفه عبد الصانع داورزن با نیت حمایت ازطلاب علوم دینی
موقوفه عبد الصانع داورزن با نیت حمایت ازطلاب علوم دینی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان داورزن گفت: واقف نیک اندیش مرحوم عبد الصانع با ساخت و وقف «مدرسه علمیه اهل البیت (ع) یا مدرسه فصیحیه»، طلاب بزرگی را تحویل جامعه داده، طلابی که بخشی از کسب علم و دانش آن‌ها ثمره سنت وقف است.

به گزارش اختر شرق؛ حجت الاسلام حسین خانی، رئیس اداره اوقاف داورزن بیان کرد: از موقوفات شاخص شهرستان داورزن، نیشابور و سبزوارموقوفه عبدالصانع، فرزند حاجی محمد مومن است که به برکت این وقف در جهت تربیت عالمان بزرگ دینی در سبزوار انقاق‌های خوبی رخ داده است.

وی با بیان اینکه عبدالصانع فصیحی سبزواری، یکی از واقفان بزرگ در دیار سربداران است که سالیان متمادی، بسیاری از زائران ائمه اطهار (ع) و طلاب علوم دینی از خدمات و موقوفاتش استفاده کرده‌اند. او فرزند محمد موذن سبزواری، عالمی است که دارای تالیفات و کتب بوده و علاوه بر وقف کتب، هفت کاروانسرای بزرگ از سمنان تا مشهد را نیز وقف کرده است، تصریح کرد: موقوفه عبدالصانع ۲۱۸ رقبه داردکه در داورزن دارای بخش‌هایی چون آب رودخانه روستای مقیسه قنات ساسان کاریز و بخش‌هایی از رودخانه شهر داورزن و ۱۳۳ فنجان (هرفنجانی ۹دقیقه) و ۱۲ ساعت آب از رودخانه روستای کوشکباغ است.

رئیس اداره اوقاف داورزن اظهار کرد: عبد الصانع با ساخت و وقف «مدرسه علمیه اهل البیت (ع) یا مدرسه فصیحیه»، طلاب بزرگی را تحویل جامعه داده، طلابی که بخشی از کسب علم و دانش آن‌ها ثمره سنت وقف است.

حجت الاسلام خانی درباره ضرورت وقف‌های بروز که نیاز منطقه داورزن است، گفت: در همه دوران‌ها سنت حسنه وقف بسیاری از مشکلات را رفع کرده است اما در حال حاضر بنا به مشکلات فعلی جامعه باید اولویت وقف به سمت نیازهای ضروری جامعه برود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیاز وقف در خصوص کرونا و تجهیزات پزشکی و درمانی وجوددارد که با مشاوره به افرادی که برای وقف به ما مراجعه می‌کنند، مشاوره‌هایی انجام می‌شود تا بتوانند بهترین وقف را در دوران خودشان انتخاب کنند.

رئیس اداره اوقاف داورزن گفت: یکی از وقف‌های جدید در این منطقه در جهت فرهنگ صلح و سازش است که واقف آن یک ساعت ونیم آب از قنات جاریه مخلدآباد به همراه ۱۵ من اراضی را وقف کرده تا اگر مشاجره و نزاعی صورت بگیرد هزینه حل مشکلات این نزاع از این محل تامین شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد موقوفات شهرستان در خصوص تعزیه داری امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است، خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر در داورزن با مشاوره به واقفان ۱۸ وقف بروز ایجاد شده که بخشی به حوزه سلامت و درمان بیماران می‌پردازد. همچنین وقف برای تدارک ازدواج و تامین جهیزیه از دیگر موارد وقف‌های جدید می‌باشد.

خانی در پایان گفت: وقف تنها منزل یک واقف برای ساخت مدرسه عالم و زینبیه در روستای مور نیز از وقف‌های بسیار ارزشمند این منطقه است.

خبرنگار: سرور هادیان

image_printچاپ مطلب

Visits: 79