مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد: ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت کرونا آفت گل‌های شاخه بریده
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد: ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت کرونا آفت گل‌های شاخه بریده

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد برآورد میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده شهرستان مشهد را حدود ۲۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد جعفری در این باره گفت: مجموعه گل و گیاهان در بحث سلامتی، تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی نقش اساسی دارند.

وی با بیان اینکه گل و گیاه منبع تمامی انرژی‌های مثبت است، عنوان کرد: کسانی که در عرصه تولید گل و گیاه فعالیت می‌کنند در برخوردهای اجتماعی دارای روحیه‌ای ملایم و آرام و پر از انرژی‌های مثبت هستند.

جعفری با بیان اینکه ۴۰۵واحد گلخانه در شهرستان مشهد در حال فعالیت است، تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۹ در این شهرستان در حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد که از این میزان نزدیک به بیست هکتارآن در سال جاری احداث گردیده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه حدود ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و حدود ۴ هکتار به کشت آلوورا و سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد، اظهار کرد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ده نفر به صورت مستقیم، و ۳۰ نفر غیر مستقیم وجود دارد. به همین دلیل توسعه گلخانه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان مشهد توسعه گلخانه‌ها توانسته زمینه اشتغال برای حدود ۵۸۰۰ نفر را مهیا نماید.

جعفری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که برخی محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه قابلیت فرآوری و نگهداری طولانی ندارند، به همین دلیل تولیدکنندگان گل و گیاه در شهرستان مشهد بیشترین خسارت را از بابت کرونا متحمل شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: با تعطیلی مراسم و دیدوبازدیدها به دلیل بیماری کرونا، تقاضا برای خرید گل به ویژه در چند ماه اول شیوع کرونا به شدت کاهش یافت، از طرفی بسته شدن مرز وعدم امکان صادرات به کشورهای همسایه نیز موجب‌عدم فروش محصول وگردید، به گونه‌ای تولیدکنندگان مجبور به دور ریختن و انهدام بیشتر گلهای تولید شده خود شدند.

جعفری با اشاره به اینکه سالانه حدود پانزده میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ الی۲۰ درصد از این تولیدات در داخل استان مصرف و ۱۵ درصد به شهرها یا کشورهای دیگر ارسال می‌شود و عمده گل‌ها به بازار تهران ارسال می‌شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد نیز هرساله به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود که امسال این رقم متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به بیش از ۷۰ درصد رسید.

جعفری با بیان اینکه بیشترین خسارت در دوران کرونا را تولیدکنندگان گل شاخه بریده متحمل شده‌اند، مطرح کرد: از زمان شیوع کرونا، تمامی مجالس و عروسی‌ها لغو و از ابتدای فروردین‌ماه گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و لذا از آن جایی که گل‌های شاخه بریده قابلیت نگهداری ندارد این تولید به ضایعات تبدیل شد.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمده و نزدیک به هزار نفر بیکار شدند و البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گل تولیدی در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه سال جاری به ضایعات تبدیل شد، گفت: بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متاسفانه این دو بازار نیز امسال به‌طور کامل از دست رفت.

جعفری بیان کرد: خسارت سنگین کرونا به تولیدکنندگان این بخش در کنار افزایش هزینه‌های تولید، همچنین وجود مشکلات دیگری چون کمبود و گرانی نهاده‌های با کیفیت، افزایش دستمزد کارگران، کمبود نقدینگی وعدم اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش در سال جاری، لزوم توجه و حمایت بیشتر دولت به این بخش را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت و تامین نهاده‌ها با ارز دولتی از جمله اقدامات اساسی و ضروری است که باید به سرعت اجرایی گردد.

image_printچاپ مطلب

Views: 126