مرقع نفیس و مطلای خواجه اختیار منشی گنابادی ثبت ملی شد
مرقع نفیس و مطلای خواجه اختیار منشی گنابادی ثبت ملی شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد از ثبت مرقع مطلای خواجه اختیار منشی گنابادی در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی مرقع نفیس خواجه اختیار منشی گنابادی که در دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌شود، به درخواست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد و با پیگیری اداره میراث فرهنگی گناباد و تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و همکاری بی‌شائبه دانشگاه فردوسی خصوصاً مسئول محترم کتابخانه دانشگاه الهیات و موزه دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان اولین اثر منقول شهرستان گناباد در فهرست آثار منقول ملی ایران در وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ثبت گردید.

خواجه اختیار منشی گنابادی یکی از بزرگترین خوشنویسان خط تعلیق در سده دهم هجری است آثار متعددی از او در موزه‌ها و کتابخانه‌های ایران نگهداری می‌شود. خواجه اختیار را می‌توان پرکارترین و نام آورترین خوشنویسی تعلیق ایران نامید. این رویداد هنری یکی از ارزشمندترین وقایع فرهنگی هنری ایران در عرصه خط تعلیق به شمار می‌رود.

شایان ذکر است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد در سال ۱۳۹۷ کنگره ملی این خوشنویس بلند آوازه گنابادی را برگزار و با جمع آوری آثار او از موزه‌ها و کتابخانه‌های ایران اولین نمایشگاه خط تعلیق ایران را برگزار نمود. این آثار پس از بازدید عموم به اداره میراث فرهنگی گناباد جهت نمایشگاه دائم اهدا گردید

image_printچاپ مطلب

Visits: 12