مردم برای مشارکت در انتخابات نیاز به مفهوم اعتماد دارند
مردم برای مشارکت در انتخابات نیاز به مفهوم اعتماد دارند

با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، چندمین جلسه از سلسله جلسات مصاحبه و بررسی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، با معرفی دکتر سعید شعرباف تبریزی، مدرس دانشگاه و کارشناس امور شهری، در محل مسجد حجت المهدی شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ در این جلسه، سعید شعرباف تبریزی به بیان مواضع و برنامه‌‌های خود، در صورت ورود به مجلس پرداختد و به سؤالات مطرح‌شده در جلسه، پاسخ دادند.

سعید شعرباف تبریزی، پانزده سال در فضای دانشگاهی، در عناوین مختلف استادیار، استاد، هیئت‌علمی و معاونت، فعالیت کرده‌ است و هم‌چنین بابت دغدغه‌های شخصی در حوزه شهری، به مدت ده سال در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی اجتماعی مسائل شهری ورود داشته‌ است.

 وی به‌طورکلی ‏در سه حوزه‌ی مختلف مدیریت شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علم و فناوری، ورود مفصلی داشته است.

دکتر سعید شعرباف تبریزی، در پاسخ به این سؤال که هدف اصلی وی برای حضور در مجلس چیست، پاسخ داد: بنده از همان ابتدا انسان قدرت‌طلبی بودم و هدفم کسب قدرت بود، اما به‌عنوان هدف اصلی، تعهدی شخصی دارم و در هر عرصه‌ی انتخاباتی که در آن، حرفی برای گفتن داشته باشم و بتوانم آن نگاه نظارتی و انتقادی خود را اجرا کنم، حتماً کاندید خواهم شد.

وی ادامه داد: من تحلیلی از فضای کشور در حداقل ده سال آینده دارم و بر این اعتقاد هستم که این تحلیل، می‌تواند مبنای جریان عدالت‌خواهی در ده سال آینده کشور قرار بگیرد.

سعید شعرباف تبریزی تصریح کرد: مردم برای حضور درصحنه و تمام عرصه‌ها، نیاز به مفهومی به نام اعتماد دارند. ما شبکه‌ای داریم به نام شبکه ملی اعتماد؛ این شبکه شامل اعتمادبه‌نفس در مقیاس فردی، اعتماد به وعده‌های خدا و عدم اعتماد به غیراست که در مقیاس ملی هم وجود دارد و به اعتمادبه‌نفس ملی، اعتماد به وعده‌های خدا و بی‌اعتمادی به غرب تعبیر می‌شود.

وی تأکید کرد: یک‌بار باید این مفهوم را در مرکز تصمیم‌گیری‌ها قرار دهیم و هر چیزی را با محک اعتماد بسنجیم.

دکتر شعرباف، برنامه‌های آینده‌ی خود در مجلس را این‌گونه شرح داد: ما به چیز‌ی نیاز داریم به نام برنامه‌ی جامع اعتماد ملی و آن‌قدر که از بنده و جریان عدالت‌خواه برمی‌آید، این است که این اعتماد را افزایش دهیم.

من در صورت حضور در مجلس، برنامه‌ای را پیگیری خواهم کرد، شامل سه موضوع، برنامه‌ی شفافیت، مبارزه با فساد و تخاطب با مردم.

وی در تشریح موضوع اول خود، یعنی برنامه شفافیت بیان کرد: در زیر برنامه شفافیت، باید سه موضوع پیگیری شود. اول آنکه، ما باید به یک نظام جامع شفافیت در هزینه‌ها، روند‌ها و منافع کاندیدا‌ها، در قبل از انتخابات، حین و بعدازآن برسیم. بخش زیادی از آن‌هم در قانون موجود است و نیازی نیست دوباره تقنین شود و تنها به عنصر نظارتی نیاز دارد.

دومین موضوع، طرح شفافیت عملکردی نهاد‌های اقتصادی، عمومی و نیمه عمومی است که بخشی از آن‌ها حتی از اولیه‌ی ترین سطوح شفافیت نیز برخوردار نیستند.

سعید شعرباف آخرین موضوع در زیر برنامه‌ی شفافیت خود را، ایجاد نظام ملی شفافیت اعلام کرد و گفت: شفافیت اگر بخواهد به اعتماد مردم منجر شود، باید در بدنه‌ی ارتباطی با مردم قرار بگیرد. نظام ملی شفافیت باید در سه عنصری که مردم بشدت به آن حساس هستند اعمال شود یعنی، بهداشت، مسکن و آموزش.

کاندیدای انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی مشهد، دومین حوزه‌ی موردنظر خود را بعد از شفافیت، حوزه‌ی مبارزه با فساد معرفی کرد و توضیح داد: به نظر من، یکی از مسائل مهم در حوزه‌ی مبارزه با فساد، بحث انحصار‌هاست. ما در بسیاری از صنایع، انحصار‌های قانونی‌ داریم که بعضی از آن‌ها، ظاهر خوش آب و رنگی هم دارند، اما عملاً صدها شرکت دیگر را که می‌توانستند وارد این حوزه‌ها بشوند را قفل کرده‌اند.

تخاطب با مردم، سومین حوزه‌ی موردنظر دکتر شعرباف تبریزی، برای فعالیت در مجلس، در صورت رأی آوری بود.

وی در رابطه با این حوزه بیان کرد: ما باید ارتباطمان با مردم را افزایش دهیم و برای این کار، به نظام‌هایی نیاز داریم که منابع تولید اطلاعات و راهکارهای مردمی را، در زبان رسانه وارد سازد؛ یعنی یک جریان رسانه‌ای که حرف‌های حسابی و مردمی بزند.

سعید شعر باف اضافه کرد: یک نظام پاسخ‌گویی کارآمد در سیستم‌های اداری نیز نیاز است؛ چراکه بخش زیادی از مشکل ما در حوزه‌‌های اداری ماست؛ جایی که مردم با ادارات مرتبط می‌شوند و انواع و اقسام مشکلات برایشان پیش می‌آید.

کاندیدای انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی مشهد، در ادامه‌ی جلسه خاطرنشان کرد: چهار مسئله‌ی راهبردی در مشهد می‌شناسم که درباره آن تحقیق کرده‌ام و می‌خواهم حتماً آن‌ها را پیگیری کرده و به نتیجه برسانم.

وی این مسائل را ارتفاعات جنوب مشهد، طرح‌های تفصیلی مشهد، بافت اطراف حرم و گردشگری اطراف کلات معرفی نمود.

سعید شعرباف، حضور در چینش مدیران دولتی و نیمه‌دولتی در چهار سال آینده را بخشی از هدف خود دانست و افزود: این حذف و اضافه‌ی مدیران دولتی و نیمه‌دولتی، به نفع مردم انجام خواهد شد.

دکتر سعید شعرباف تبریزی، در پایان سخنان خود از لیست ۶۰ نفره‌ای صحبت کرد که تولیدکنندگان فرهنگی و اقتصادی شهر هستند.

وی دراین‌باره گفت: ما در مشهد، نزدیک شصت مجموعه‌ی تولیدکننده‌ی فرهنگی و اقتصادی کف میدان‌داریم که این مجموعه‌ها اغلب خودجوش و مردمی فعالیت می‌کنند و عنوان کرد: بنده این لیست شصت نفرِ را جمع‌آوری کرده‌ام و به‌عنوان یک نماینده، حتماً باید مسائل و مشکلاتشان را، نقطه‌به‌نقطه بررسی نمایم.
خبرنگار: مریم مشتاقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 272