مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی: غبارخیزی در استان بیش از ۲۱۹ هزار تن درسال است
مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی: غبارخیزی در استان بیش از ۲۱۹ هزار تن درسال است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تعیین میزان غبارخیزی کانون‌های داخلی گرد و غبار استان بر اساس شاخص فرسایش‌پذیری خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی در توضیح این خبر گفت: طرح منشایابی گرد و غبار با در نظر گرفتن و تلفیق عوامل موثر بر تولید این پدیده در بیش از پنج میلیون هکتار واحد کاری در استان و با استفاده از مدل‌های معتبر جهانی تهیه شده و شاخص‌های فرسایش‌پذیری بر اساس پارامترهای سرزمین و نیز پارامترهای اقلیمی و هواشناسی تعیین شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس نقشه‌های پتانسیل فرسایش‌پذیری استان خراسان رضوی از منظر فرسایش بادی درحال حاضر، غبارخیزی کانون‌های داخلی گرد و غبار در استان خراسان رضوی دارای مساحت ۲.۵۴۰. ۷۸۸ هکتار و با میزان غبارخیزی ۲۱۹.۳۳۸ تن در سال برآورد شده است، گفت: تصویب و اعلام این شاخص در واقع نقشه راهی برای تهیه برنامه‌های مدون به منظور مقابله با گرد و غبار استان است که این برنامه‌ها پس از جمع‌بندی و تصویب نهایی برای ورود به فاز اجرایی به ارگان‌های وظیفه‌مند ابلاغ خواهد شد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تکلیف قانونی مندرج در ماده ۳ آیین نامه اجرایی مقابله با گرد و غبار، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، زمین شناسی، هواشناسی و پژوهشکده مربوطه، منشاهای داخلی و خارجی گرد و غبار در کشور را شناسایی، و به استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور ارائه کرده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2