مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: اجرای طرح LEZ از مرداد ماه در سراسر مشهد/ تمرکز بر کاهش آلودگی خودرویی
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: اجرای طرح LEZ از مرداد ماه در سراسر مشهد/ تمرکز بر کاهش آلودگی خودرویی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از لزوم تمرکز بیشتر تیم‌های نظارتی برای مدیریت و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد بر خودروها خبر داد و گفت: پیاده‌سازی طرح LEZ (منطقه کم انتشار کربن)، یکی از موثرترین شیوه‌های پایش آلودگی منابع متحرک بوده است.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی با اعلام این موضوع و با اشاره به نتایج حاصل از طرح سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد گفت: ازآنجا که سهم منابع متحرک در آلودگی هوای شهر مشهد ۶۴درصد و معادل ۱۵۷ هزار تن و سهم منابع ساکن همچون مصارف خانگی، تجاری، اداری، صنایع و نیروگاه‌ها در آلودگی هوای شهر مشهد در حدود ۳۶درصد ومعادل ۸۸ هزار تن بوده است، موضوع معاینه فنی خودروها به عنوان ابزاری برای مدیریت هوای این کلانشهر اهمیتی دو چندان می‌یابد.

این مقام مسئول با اشاره به ماده ۶ قانون هوای پاک که بر اهمیت معاینه فنی خودرو تأکید دارد، گفت: تمامی مراکز معاینه فنی خودرو در خراسان رضوی که مشتمل بر ۴۹ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک با ۷۳ خط و ۱۰ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین با ۱۰خط فعال هستند، به سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو کشور (سیمفا) و سامانه برخط خودروهای سنگین متصل شده اند.

همتی گفت: به منظور رصد و پایش نحوه عملکرد مراکز معاینه فنی سبک و سنگین، حدود ۱۴۰ نوبت بازدید و پایش تیم‌های نظارتی از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین استان از ابتدای سال انجام شده است و در کلانشهر مشهد نیز در همین بازه، ۱۸ بازدید نظارتی صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به عضویت حفاظت محیط زیست استان در ستاد‌های نظارتی معاینه فنی خودروسبک و سنگین استان گفت: علاوه بر تیم‌های نظارتی، پایش‌های مستقل کارشناسان حفاظت محیط زیست استان نیز به صورت مستقل بر نحوه عملکرد این مراکز به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه طرح LEZ یا طرح منطقه کم انتشار کربن با هدف ممانعت از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق اعمال قانون از ۲۵ مرداد ماه سال جاری در سراسر کلان شهر مشهد اجرایی شده و نظارت بر معاینه فنی خودرو‌ها با استفاده از امکان کنترل هوشمند و زیر ساختهای الکترونیکی تسهیل شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2