مدیر دفتر حوزه‌های علمیه کشور در تایباد: وحدت یک نظریه سیاسی موقت نیست، ریشه در دین دارد
مدیر دفتر حوزه‌های علمیه کشور در تایباد: وحدت یک نظریه سیاسی موقت نیست، ریشه در دین دارد

مدیر دفتر حوزه‌های علمیه کشور گفت: اندیشه وحدت که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، یک تصمیم سیاسی و نیاز موقت نیست؛ این نظریه ریشه در دین اسلام دارد و انقلاب فقط آن را احیا کرد.

به گزارش اختر شرق؛ نشست تخصصی بازخوانی اندیشه‌های تقریبی و تمدنی امامین انقلاب؛ به مناسبت سی و سومین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و با حضور ائمه جمعه و علمای تسنن و تشیع و جمعی از چهره‌های فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان تایباد به همت مرکز اسلامی خراسان رضوی و اداره تبلیغات اسلامی تایباد و با حضور مدیر دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، در این مراسم اظهار کرد: سؤالی که همیشه مطرح است این است که آیا اندیشه وحدت که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، یک تصمیم سیاسی و نیاز موقت است؟ این نظریه ریشه در دین اسلام دارد و انقلاب فقط آن را احیا کرد، درواقع وحدت یک دستور قرآنی و تکلیف دینی در مذاهب اسلامی است.

مدیر دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: باید ببینیم مفسران قرآن کریم ذیل آیات وحدت قرآن کریم در طول هزار سال گذشته چه موضوعات مهمی مطرح کردند که ما از آن غافل هستیم. آیات مختلفی در قرآن کریم با مضمون مشترک ما را امت واحده نامیده است، این جمله قرآن خبری ولی در مقام انشا و دستور است.

رایزن، سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصر تصریح کرد: تلاش برای وحدت بین امت اسلامی را می‌توان یک عبادت الهی و اطاعت امر خداوند در نظر گرفت؛ هر عالمی که برای وحدت بین سنی و شیعه تلاش کرده است، اعبد العلما است و هر عالمی که این تلاش را ترک کند، واجبی را ترک کرده و اگر تکرار کند، فسق مرتکب شده است. این استدلال در بحث تقوا هم سازگار است، یعنی هر عالمی که در راستای وحدت تلاش کند، باتقوا و هرکس این واجب را ترک کند، بی‌تقوا است.

این استاد دانشگاه در خصوص راهکارهای تقویت وحدت گفت: پروژه وحدت و تقریب به ۴ مرحله قابل‌تقسیم بندی است، مرحله اول و ابتدایی آن همزیستی مسالمت‌آمیز، محبت صادقانه و احترام متقابل است، با صراحت باید بگوییم نه در شیعه و نه در مذاهب اربعه اهل سنت دلیلی بر جنگ و درگیری شیعه و سنی وجود ندارد و مذاهب اسلامی از این تهمت پاک هستند.

زمانی تأکید کرد: جنگ‌های تاریخ یا بدفهمی بوده است یا عوامل غیردینی مانند داعش که هیچ ربطی به اهل سنت ندارد و همچنین جریان‌های تکفیری و افراطی شیعه به مذهب شیعه ربطی ندارد. برای جریان تکفیری شیعه و سنی فرق ندارد و شاهد بودیم ده‌ها عالم بزرگ سنی در عراق و سوریه را شهید کردند.

وی افزود: در طول هزار و چهارصدساله اسلام سابقه ندارد که دو میلیون مسلمان به دست مسلمان به قتل برسد، این فتنه یک فتنه بسیار بزرگ بود. ما باید یکدیگر را قلبا دوست داشته باشیم و به دیگر محبت صادقانه داشته باشیم و احترام متقابل نسبت به هم داشته باشیم. در تایباد بسیاری از علمای اهل سنت همسفر حج ما بودند، شاهد بودم که این علما مرحوم آیت‌الله محدثی را یک پدر برای تایباد خطاب می‌کردند. این محبت صادقانه و احترام متقابل است.

معاون اسبق بعثه مقام معظم رهبری در فریضه بززگ حج در پایان عنوان کرد: مرحله دوم همکاری علما و دولت‌های سنی و شیعه در عرصه‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، علمی، دینی و مذهبی است. ما باید در این موضوع به‌ویژه مذهبی تعامل و تعاون داشته باشیم، هیچ دلیلی وجود ندارد در این عرصه‌ها خود را محدود کنیم، به‌ویژه در حوزه دینی و مذهبی که ۹۵ درصد محتوا مشترک است. ما باید باوجود تفاوت‌ها، از علم یکدیگر بهره ببریم.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 11