مدیر جهاد کشاورزی مشهد: اعمال قانون در پرکندآباد و آزادسازی ۱۵ هکتار زمین کشاورزی تغییر کاربری و رفع تصرفی که امنیت غذایی ۳۰۰ نفر را در پی داشت
مدیر جهاد کشاورزی مشهد: اعمال قانون در پرکندآباد و آزادسازی ۱۵ هکتار زمین کشاورزی تغییر کاربری و رفع تصرفی که امنیت غذایی ۳۰۰ نفر را در پی داشت

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: با آزادسازی ۱۵ هکتار زمین کشاورزی تغییر کاربری داده شده در حوالی مشهد، از نابودی امنیت غذایی پایدار حدود ۳۰۰ نفر جلوگیری شد.

به گزارش اختر شرق؛ امید طهماسبی زاده معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در این باره عنوان کرد: با توجه به موضوع بااهمیت تغییر کاربری‌های غیرمجازی که گاهی در زمینهای کشاورزی صورت میگیرد و آینده بسیار خطرناکی دارد، رصد و پایش مناطق مستعد تغییر کاربری مدتهاست که به صورت ویژه‌ای در دستورکار جهاد کشاورزی شهرستان مشهد قرار دارد.

وی بیان کرد: در این مسیر سخت که با همراهی خوب دستگاه قضایی، انتظامی و… در حال اجرای قانون هستیم، تا به حال ده‌ها عملیات قلع و قمع بناهای ایجاد شده روی زمینهای کشاورزی انجام شده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد پس از اشاره به وسعت محدوده مورد اعمال قانون قرار گرفته، عنوان کرد: در نمونه‌ای جدید سه ماه پیش اطلاعاتی توسط تیم‌های گشتی به جهاد کشاورزی مشهد واصل شد که مشاهده مستندسازی‌های صورت گرفته به این نکته اشاره داشت که بازهم برخی افرادسودجو روی پهنه‌ای حدوداً ۱۵ هکتاری که در حوالی منطقه پرکندآباد واقع شده بود، در حال خرید و فروش زمینهای کشاورزی برای ایجاد باغ ویلا هستند.

طهماسبی زاده گفت: با توجه به اینکه در تمامی این اقدام‌های خلاف قانون سودجویان از کم اطلاعی خریداران سوءاستفاده کرده و با نشان دادن در باغ سبز مانند ایجاد جاده آسفالته و رساندن انشعابات آب، برق و… طوری وانمود میکنند که بالا بردن دیوار و ایجاد بنا و ساختن باغ ویلا در منطقه هیچ ممنوعیتی ندارد، پس از هماهنگی با دستگاه قضایی و همراهی قاضی غلامی و نیروی انتظامی تعداد زیادی باغ ویلای غیرمجاز در محل تخریب شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: بناهای برپا شده روی زمینهای کشاورزی مدنظر هم در مراحل پی کنی، دور دیوار، در حال ساخت بنا و… قرار داشتند. این نکته را باید یادآور شوم که حتی سه ماه پیش از اعمال قانون و گسیل نیروهای عمل کننده به منطقه به افرادی که در محل اقدام به ایجاد بنا کرده بودند و یا در مراحل ابتدایی تغییر کاربری قرار داشتند، اخطار و هشدارهای لازم داده و از آن‌ها خواسته شد تا از این کار دست برداشته و خودشان پیش از آنکه مأموران برای اعمال قانون به محل مراجعه کنند، مصالح را جمع آوری کنند، اما متأسفانه گوش عده‌ای به هیچ عنوان بدهکار ماجرا نبود و وقتی متوجه قاطعیت در جلوگیری از خرد شدن زمینهای کشاورزی و تغییرکاربری‌ها شدند، که کمی دیر شده بود؛ چرا که هم سودجویان سرمایه آن‌ها را با فروش این زمینها بالا کشیده بودند و هم مصالح ساختمانی آن‌ها دیگر به کارشان نمی‌آمد.

وی با عنوان خرید و فروش هر قطعه تا ۴۰۰ میلیون تومان ادامه داد: از سوی دیگر بارها در رسانه‌های همراه، به این افراد هشدار و اخطار داده بودیم که ادعای یک فروشنده قانون نیست و باید اسناد زمین‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. در این منطقه افراد سودجو طوری رفتار کرده بودند که هر قطعه از این زمینهای کشاورزی تغییر کاربری داده شده بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد. متأسفانه در زمان اجرای قانون و در حضور مقام قضایی، برخی از این سودجویان قصد داشتند تا در محل جوی را ایجاد کنند که مانع اعمال قانون شوند که با مدیریت قاضی غلامی کاری از پیش نبردند.

طهماسبی زاده بیان کرد: در گذشته تمامی این زمینها هم زیر کشت جو، گندم و… قرار داشت که مستقیماً در تأمین زنجیره غذایی نقش داشته که به دلیل زیاده خواهی و مال اندوزی عده‌ای به باغ ویلاهای غیرمجاز تبدیل شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه تخریب زمینهای کشاورزی و تبدیل آن به باغ ویلا چه پیامدهایی دارد، تصریح کرد: هرهکتار زمین کشاورزی که به آزادسازی آن اقدام میشود، غذای ۲۰ نفر را به طور مداوم و مستمر تأمین میکند. شما فرض کنید همین ۱۵هکتاری که در این اقدام رفع تصرف شد و به حالت اول برگشت، در تأمین غذایی حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نقش مستقیم و مستمری دارد.

طهماسبی زاده گفت: ماجرا را هم از زاویه دیگری میتوان بررسی کرد و دید که اگر این تغییرکاربری‌ها همچنان صورت بگیرد و برخوردی با آن نشود، در زمانی که فشار تحریم‌ها بالا و یا پایین برود، مردم در تأمین گندم، جو و… دچار مشکل خواهند شد. حتی دولت در حال حاضر برای تأمین این گونه اقلام ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی تخصیص میدهد، اما برخی سودجویان با تبدیل زمین‌های کشاورزی به باغ ویلا به دنبال کسب منافع مادی هستند و امکان تولید این قبیل کالا را از بین میبرند. از همین رو ما همچنان و با تمام قدرت با افرادی که زمینهای کشاورزی را هدف سودجویی خود قرار داده اند، برخورد خواهیم کرد، چنانکه تا امروز هم تعدادی از عاملان تغییرکاربری در زمینهای کشاورزی شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

رئیس جهاد کشاورزی مشهد در پایان گفت: جا دارد از حمایتهای دادستانی مشهد و مقام قضایی حاضر در محل قدردانی کرد؛ چرا که پشتوانه و دلگرمی نیروهای اعزامی است که برای جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی و تحت تأثیر قرار گرفتن امنیت غذایی در تلاش هستند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 39